ارزیابی آزمایشگاهی کاربرد سرباره کارخانه فولاد اهواز در تثبیت بستر مسیر شرق پل ششم اهواز

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه عمران، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

2 گروه عمران، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

چکیده

ضایعات و محصولات جانبی کارخانجات صنعتی می‌توانند دارای کاربرد مفید در کارهای راهسازی باشند. یکی از این ضایعات، تفاله کارخانه فولاد اهواز معروف به سرباره می‌باشد، که تولید آن حدود یک میلیون تن در سال است. نبود مصالح رودخانه‌ای و سنگدانه‌ها در بسیاری از مناطق کشور خصوصا اهواز پروژه‌های عمرانی را دچار مشکل می‌سازد و هزینه‌های ساخت را در این مناطق افزایش می-دهد. تمام پروژه‌های راهسازی در شهر اهواز از مصالح رودخانه‌ای یا کوهی که تجدید‌ناپذیرند، ساخته می‌شوند. سرباره‌ یکی از این مصالح است که می‌تواند جایگزینی مفید برای مصالح رودخانه‌ای یا کوهی باشد. میزان بالای مصرف مصالح رودخانه‌ای با آهک جهت تثبیت بستر در زیرسازی راه‌ها، باعث شده تا این تحقیق به بررسی کاربرد سرباره به عنوان جایگزین مخلوط رودخانه‌ای کوپال- آهک در راهسازی بپردازد. در این تحقیق بررسی کاملی از کاربرد سرباره به عنوان جایگزین سنگدانه‌های طبیعی از نقطه‌نظر کیفیت، زمان، هزینه و حفظ محیط‌زیست صورت گرفته است. نتیجه شد که مقاومت باربری در حالت مخلوط اشباع ٪70 سرباره و ٪30 خاک در مقایسه با کاربرد مخلوط رودخانه‌ای کوپال- آهک با عیار 150، ٪62 افزایش و در حالت مخلوط خشک ٪30 افزایش می‌یابد. برآورد ریالی اجرای پروژه طبق فهرست‌بهای 1398 با مخلوط ٪70 سرباره و ٪30 خاک نسبت به مخلوط رودخانه‌ای کوپال- آهک با عیار 150، ٪65 کاهش هزینه داشته است. زمان اجرای طرح مخلوط بهینه در مقایسه با مخلوط رودخانه‌ای کوپال- آهک ٪80 کاهش زمان دارد. مجموعا نتایج از منظر کیفی و اقتصادی قابل ملاحظه بوده، بنابراین کاربرد سرباره به عنوان جایگزین مصالح رودخانه‌ای اکیدا توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Experimental evaluation of slag application of Ahvaz steel plant in fixing bed of east sixth bridge in Ahvaz

نویسندگان [English]

  • Seyed Fathollah Sajedi 1
  • Mohsen Ahmadi 2
1 Associate Professor, Department of Civil Engineering, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
2 Department of Civil Engineering, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

Wastes and by-products of industrial plants can be useful in road construction. One of these wastes is the slag of Ahvaz steel plant, which produces about one million tons per year. The lack of riverbeds and aggregates in country, especially in Ahvaz, is hampering construction projects and increasing construction costs in these areas. All construction projects in Ahvaz are made of non-renewable river or mountain materials. Slag is one of these materials that can be a useful replacement for river or mountain materials. The high utilization of lime-based materials for bed consolidation in road infrastructure has led this study to investigate the use of slag as a substitute for Kopal-Lime mixture in road construction. In this study, a thorough review of the use of slag as a substitute for natural materials from viewpoint of quality, time, cost and environmental protection is undertaken. It was found that the bearing strength in the saturated mixture containing 70% slag and 30% soil was increased by 62% compared to of kopal-lime mixture application with a concentration of 150 kg/m3, and 30% in the dry mix condition. The Rial estimate for project implementation as per Cost List 1398 with a mixture containing 70% slag and 30% soil was reduced by 65% compared to the Kopal-Lime mixture. The optimal mix design time is 80% less than the kopal-lime mixture. Overall, the results are remarkable from a qualitative and economic viewpoint, so the use of slag as a substitute for river materials is strongly recommended.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ahvaz Steel Factory Slag
  • Kopal-lime mixture
  • Soil-slag mixture
  • Quality
  • Time
  • Cost
  • Environment
  • Ahvaz Sixth Bridge
[1] Bakhshi Tousi, Payam, 2004, Application of steel slag in aggregate-bituminous asphalt mixtures, Graduate thesis in Road and Transportation Engineering, Sharif University of Technology, Faculty of Engineering.
[2] Rezaei, Behnam, 2013, Using GGBS Slag Furnace Slag as a Substitute for Basis and Substrate Materials in Road Construction, Case Study: Shadegan Port Road, Abadan-Sarbandar Road, Ahvaz Islamic Azad University, Faculty of Engineering.  
[3] Mahdavi Adeli, Mehdi; Abasi, Amir, Technical and Economic Study of the Impact of the Use of Electric Arc Furnace Slag of Ahvaz Steel Plant as a Replacement Aggregate in Structural Concrete, International Conference on Civil, Architecture and Urban Infrastructure, Tabriz, Permanent Secretariat of the Conference.
[4] Motz, H., Geiseler, J., 2001, Products of steel slags and opportunity to save natural resources, Waste Management, Vol. 21, No. 3, pp. 285-293.
[5] Hami, Ahmad, 2009, Building Materials, Publisher, Tehran University Press.
[6] Ahvaz Steel Factory, www.ksc.ir, 2020.
[7] Country Management and Planning Organization, Office of Technical Affairs and Criteria Development, Ministry of Roads and Transportation, Research and Training Center, Iran Road Asphalt Pavement Regulations, Issue 101, Vol. 5, Tehran, 1398.
[8] Geotechnical and Soil Mechanics Laboratory, Bahnian Company of Southern Ahvaz, 2019, Experimental evaluation of slag stabilization using Ahvaz steel plant.