@article { author = {Sajedi, Seyed Fathollah and Ahmadi, Mohsen}, title = {Experimental evaluation of slag application of Ahvaz steel plant in fixing bed of east sixth bridge in Ahvaz}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {8}, number = {9}, pages = {277-288}, year = {2021}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2020.221138.2089}, abstract = {Wastes and by-products of industrial plants can be useful in road construction. One of these wastes is the slag of Ahvaz steel plant, which produces about one million tons per year. The lack of riverbeds and aggregates in country, especially in Ahvaz, is hampering construction projects and increasing construction costs in these areas. All construction projects in Ahvaz are made of non-renewable river or mountain materials. Slag is one of these materials that can be a useful replacement for river or mountain materials. The high utilization of lime-based materials for bed consolidation in road infrastructure has led this study to investigate the use of slag as a substitute for Kopal-Lime mixture in road construction. In this study, a thorough review of the use of slag as a substitute for natural materials from viewpoint of quality, time, cost and environmental protection is undertaken. It was found that the bearing strength in the saturated mixture containing 70% slag and 30% soil was increased by 62% compared to of kopal-lime mixture application with a concentration of 150 kg/m3, and 30% in the dry mix condition. The Rial estimate for project implementation as per Cost List 1398 with a mixture containing 70% slag and 30% soil was reduced by 65% compared to the Kopal-Lime mixture. The optimal mix design time is 80% less than the kopal-lime mixture. Overall, the results are remarkable from a qualitative and economic viewpoint, so the use of slag as a substitute for river materials is strongly recommended.}, keywords = {Ahvaz Steel Factory Slag,Kopal-lime mixture,Soil-slag mixture,Quality,time,Cost,Environment,Ahvaz Sixth Bridge}, title_fa = {ارزیابی آزمایشگاهی کاربرد سرباره کارخانه فولاد اهواز در تثبیت بستر مسیر شرق پل ششم اهواز}, abstract_fa = {ضایعات و محصولات جانبی کارخانجات صنعتی می‌توانند دارای کاربرد مفید در کارهای راهسازی باشند. یکی از این ضایعات، تفاله کارخانه فولاد اهواز معروف به سرباره می‌باشد، که تولید آن حدود یک میلیون تن در سال است. نبود مصالح رودخانه‌ای و سنگدانه‌ها در بسیاری از مناطق کشور خصوصا اهواز پروژه‌های عمرانی را دچار مشکل می‌سازد و هزینه‌های ساخت را در این مناطق افزایش می-دهد. تمام پروژه‌های راهسازی در شهر اهواز از مصالح رودخانه‌ای یا کوهی که تجدید‌ناپذیرند، ساخته می‌شوند. سرباره‌ یکی از این مصالح است که می‌تواند جایگزینی مفید برای مصالح رودخانه‌ای یا کوهی باشد. میزان بالای مصرف مصالح رودخانه‌ای با آهک جهت تثبیت بستر در زیرسازی راه‌ها، باعث شده تا این تحقیق به بررسی کاربرد سرباره به عنوان جایگزین مخلوط رودخانه‌ای کوپال- آهک در راهسازی بپردازد. در این تحقیق بررسی کاملی از کاربرد سرباره به عنوان جایگزین سنگدانه‌های طبیعی از نقطه‌نظر کیفیت، زمان، هزینه و حفظ محیط‌زیست صورت گرفته است. نتیجه شد که مقاومت باربری در حالت مخلوط اشباع ٪70 سرباره و ٪30 خاک در مقایسه با کاربرد مخلوط رودخانه‌ای کوپال- آهک با عیار 150، ٪62 افزایش و در حالت مخلوط خشک ٪30 افزایش می‌یابد. برآورد ریالی اجرای پروژه طبق فهرست‌بهای 1398 با مخلوط ٪70 سرباره و ٪30 خاک نسبت به مخلوط رودخانه‌ای کوپال- آهک با عیار 150، ٪65 کاهش هزینه داشته است. زمان اجرای طرح مخلوط بهینه در مقایسه با مخلوط رودخانه‌ای کوپال- آهک ٪80 کاهش زمان دارد. مجموعا نتایج از منظر کیفی و اقتصادی قابل ملاحظه بوده، بنابراین کاربرد سرباره به عنوان جایگزین مصالح رودخانه‌ای اکیدا توصیه می‌شود.}, keywords_fa = {سرباره کارخانه فولاد اهواز,مخلوط رودخانه‌ای کوپال- آهک,مخلوط خاک- سرباره,کیفیت,زمان,هزینه,محیط‌زیست,پل ششم اهواز}, url = {https://www.jsce.ir/article_118291.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_118291_9914f3311146b38478054803f89ac6fd.pdf} }