بهینه سازی قابلیت دسترسی شبکه مخابرات نوری و اثرات آن درکاهش مسدودی خطوط ریلی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی مخابرات، دانشکده برق و کامپیوتر، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مهندسی مخابرات، دانشکده برق و کامپیوتر، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

قابلیت دسترسی شبکه به معنای پایداری شبکه در شرایط عملیاتی و در زمان مشخص است؛ به‌عبارتی شبکه در زمان عملیات نباید خاموش شود و اگر خاموش شد، باید در زمان مشخص رفع خرابی شود. قابلیت دسترسی مجموعه ای از قابلیت اطمینان و قابلیت نگهداری شبکه یا سیستم است. شبکه‌های مخابرات نوری گسترده، برای انتقال ظرفیت بالایی ازداده‌های داخلی و یا بین المللی بصورت ترانزیت داده، استفاده می‌شوند، در قراردادهای انتقال ترافیک بین المللی تفاهم نامه‌های سطح کیفیت شبکه وجود دارد که در صورت پایین بودن سطح قابلیت دسترسی از سطوح مورد توافق و قابل قبول و یا خاموشی شبکه، صاحبان شبکه متحمل خسارت‌های سنگینی می‌شوند. همچنین در صنایع مختلف مانند صنعت ریلی، ساختارهای کنترل قطار بر بستر شبکه‌های مخابرات نوری قرار دارند و کاهش سطح دسترسی شبکه ممکن است منجر به مسدودی خطوط ریلی و سوانح غیر قابل جبرانی گردد، بنابراین سطح بالای قابلیت دسترسی منجر به پایداری شبکه و کاهش مسدودی خط می شود. در این مقاله علاوه بر مدل‌سازی افزایش سطح دسترسی شبکه انتقال نوری (نمونه موردی پیاده سازی شده شبکه انتقال مخابرات نوری منطقه هرمزگان راه آهن می باشد) و مشاهده نتایج آن در کاهش مسدودی خطوط ریلی، رفتار شبکه از طریق متد مونت کارلو پیش‌بینی و شبیه‌سازی می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Optimizing the Availability of the optical communication network and its effects in reducing the blocking of railway lines

نویسندگان [English]

  • fatemeh Hajizadeh 1
  • Saeed Ghazi Maghrebi 2
1 Ph.D. student, Electrical and Computer Faculty, Yadgar Imam Khomeini branch, Shahr-e-Ray, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Electrical and Computer Faculty, Yadgar Imam Khomeini branch, Shahr-e-rey, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Availability means the stability of the network in operational conditions and at a given time. In other words, the network should not be turned off during operation, and if it is turned off, the failure must be fixed at a certain time. Availability is a combination of system reliability and maintainability. Broadband optical telecommunication networks are used to transfer high capacity domestic or international data in the form of data transmission. In the international traffic transfer agreements, there are network quality level agreements that, if the access level is lower than the agreed levels, or blackout. network, network owners suffer heavy losses. Also, in various industries such as the railway industry, train control structures are based on optical telecommunication networks, and reducing the level of network access may lead to blocked railway lines and irreparable accidents, so high availability leads to stability. network and reduce line congestion. In this article, in addition to modeling the increase in the access level of the optical transmission network (the implemented case example of the optical transmission network of the Hormozgan railway region) and observing its results in reducing the blockage of railway lines, the behavior of the network through the Monte Carlo method of prediction and simulation has been made

کلیدواژه‌ها [English]

  • Availability
  • Reliability
  • Maintainability
  • Monte Carlo
  • Optical transmission network
 
 
[11] Ghazi Mazhrebi, S. Yazdani, M. and Hajizadeh, f. (2019), "Examining Liberalization of Iranian Railway Communication Service,"  IEEE International Symposium on Networks, Computers and Communications (ISNCC).
[12] Yazdani, M. (2014). “signaling & communication in the railway from yesterday to tomorrow”, The Iranian Railway Training & research center, Tehran, P. 303.
[13]   khodaee, A, Yazdani, M, Hajizadeh, F. (2018). “The liberation of rail telecommunication services”, the Iranian railways training and research center, Tehran, p. 318.
[14]  Bourne, A. J. (1989). “Book Review: Advances in Reliability Technology Symposium”, The international journal of electrical Engineering & education, Volume: 26 issue: 4,  p. 376-376.
[15]  Dialynas, E. N. (1992). “Book Review: 11th Advances in Reliability Technology Symposium”, The international journal of electrical Engineering & education, Vol 29, Issue 2, pp. 132-132,
[16] Smith, D. (2017). “Reliability, Maintainability and Risk”, Elsevier Ebook, 9th Edition, p. 430.
[17] Saraswat, S. and Yadava, G.S. (2008). “An overview on reliability, availability, maintainability and supportability (RAMS) engineering”, International Journal of Quality & Reliability Management, VOL. 25, p. 330-344.
[18] Figiel, K.D. and Sule, D.R. (1990). “A generalized reliability block diagram (RBD) simulation”, IEEE Simulation Conference Proceedings, USA.
[19] Min, Yu.  Chunhui, Y. and Sen, Z. (2013). “Reliability Model for Control Centre of Railway Signalling System Based on SRN”, IEEE  Fourth International Conference on Digital Manufacturing & Automation, CHINA.
[20] Panda, Ch. Narayan Patro, S. and Kumar Gantayat, P.(2012), “Link Reliability in WDM Optical Network”, Chinmayananda Panda et al / Indian Journal of Computer Science and Engineering (IJCSE), Vol. 3 No. 1, P. 126-132.
[21] Brémaud,  P. (2020), “Markov Chains: Gibbs Fields, Monte Carlo Simulation and Queues “, Springer International Publishing, p. 557.
[22] Bing. HZhengyang. ChBei L, Yanmin. Q, (2022), "MLP-SVNET: A Multi-Layer Perceptrons Based Network for Speaker Verification",  IEEE International Conference on Acoustics, Speech and Signal Processing (ICASSP)Singapore.
[23] Yuan. L, (2022), "Research of reliability data analysis and optimization for interior system", IEEE Global Reliability and Prognostics and Health Management (PHM-Yantai), China.