TY - JOUR ID - 96989 TI - بررسی عملکرد قاب‌های خمشی فولادی با مهاربند‌های زانویی تحت اثر برخورد وسایل نقلیه JO - مهندسی سازه و ساخت JA - JSCE LA - fa SN - 2476-3977 AU - مهدی زاده, کوروش AU - صادقی, عباسعلی AU - هاشمی, سیده وحیده AD - گروه عمران، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران AD - دانشجوی دکترای تخصصی، گروه عمران، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران AD - دانشجوی دکترای تخصصی، گروه عمران، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 8 IS - 5 SP - 215 EP - 236 KW - وسیله‌ی نقلیه‌ی سبک KW - قاب خمشی KW - مهاربند زانویی KW - ناپایداری دینامیکی KW - نرم‌افزار SAP2000 KW - نرم‌افزار SeismoStruct DO - 10.22065/jsce.2019.177273.1815 N2 - ساختمان‌ها در طول بهره‌برداری خود تحت تأثیر انواع نیروهای طبیعی و غیرطبیعی قرار دارند. ضربه‌ی ناشی از برخورد وسایل نقلیه به سازه‌ها جز نیروهای خارجی غیر طبیعی محسوب می‌گردد که معمولاً در طراحی سازه‌ها لحاظ نمی‌شود. با گسترش حملات تروریستی در نقاط مختلف جهان، مطالعه‌ی رفتار سازه‌ها در مقابل بارگذاری‌های غیرمتعارف مانند انفجار و ضربه‌ی ناشی از برخورد وسیله‌ی نقلیه مورد توجه قرار گرفته است. در این تحقیق، قاب‌های خمشی فولادی با مهاربندهای زانویی (2، 5 و 8 طبقه) به‌صورت دوبعدی بر اساس ضوابط آیین‌نامه‌ای در نرم‌افزار SAP 2000 طراحی و سپس تحلیل  تاریخچه زمانی آن‌ها تحت ضربه‌ی ناشی از برخورد وسیله‌ی نقلیه‌ی سبک توسط نرم افزار SeismoStruct  انجام شده است. پاسخ‌های جابجایی، دریفت، شتاب طبقات و برش پایه‌ی قاب‌ها تحت اثر ضربه‌ی ناشی از برخورد وسیله‌ی نقلیه‌ی سبک با سرعت‌های مختلف ( از 10 تا 120 کیلومتر بر ساعت) مقایسه شده و نتایج نشان می‌دهد که سرعت‌های 90، 120 و 100 کیلومتر بر ساعت به ترتیب باعث رخداد ناپایداری دینامیکی در قاب‌های 2، 5 و 8 طبقه شده است. همچنین نتایج بیانگر سطح عملکرد قاب‌های مورد نظر بر اساس  حداکثر دریفت طبقات  و برای سرعت‌های مختلف برخورد است. به عنوان نمونه در بازه‌ی سرعت برخورد 50 الی 80 کیلومتر بر ساعت، سطح عملکرد قاب 2 طبقه "ایمنی جانی" بوده است و در مورد قاب 8 طبقه، سرعت‌های 10 و 20 کیلومتر بر ساعت سطح عملکرد "استفاده‌ی بلادرنگ"را فراهم کرده است. UR - https://www.jsce.ir/article_96989.html L1 - https://www.jsce.ir/article_96989_8ee1aed866dce898c77f4a51c5b1da68.pdf ER -