TY - JOUR ID - 91925 TI - بررسی تاثیر مقاومت فشاری بتن در عملکرد محوری ستون های دوجداره فولادی پرشده با بتن JO - مهندسی سازه و ساخت JA - JSCE LA - fa SN - 2476-3977 AU - کلمی زاده, وسام AU - صابری, حمید AU - مختاری, امیر AU - صابری, وحید AD - کارشناس ارشد عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه ایوان کی، سمنان، ایران AD - استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه ایوان کی، سمنان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 8 IS - 4 SP - 106 EP - 123 KW - ستون های مرکب KW - ستون های دوجداره فولادی پرشده با بتن KW - عملکرد محوری KW - ظرفیت باربری KW - مدل سازی عددی DO - 10.22065/jsce.2019.192744.1895 N2 - در این پژوهش همکاری همزمان فولاد و بتن در ستون های مرکب مد نظر قرار گرفته و با استفاده از مدل سازی عددی به منظور مطالعه رفتار این مقاطع به معرفی نوع جدیدی از مقاطع به معرفی نوع جدیدی از مقاطع مرکب با عنوان ستون های فولادی دوجداره پر شده با بتن پرداخته شده است. عوامل موثر بر شبیه سازی عددی که این شبیه سازی را هرچه بیشتر به شرایط آزمایشگاهی نزدیک نماید تعیین و با تغییر در ابعاد و هندسه و همچنین خواص مصالح، مقاومت های محوری در نمونه ها بررسی و بیان می شود. هدف این مقاله، بررسی تاثیر مقاومت فشاری بتن در عملکرد محوری ستون های دوجداره فولادی پرشده با بتن CFDST می باشد. با بررسی سایر مقالات، می توان دریافت که تغییرات مقاومت بتن و ضخامت جداره های داخلی و خارجی در دو مقطع مربع و دایره ستون های بلند وجه تمایز این تحقیق نسبت به سایر تحقیقات بوده است. در مجموع 20 نمونه با پارامترهای مختلف از جمله تاثیرات بتن، ظرفیت باربری و نسبت عرض به ضخامت بر روی مقاومت ستون های با مقطع دایره و مربع در جداره داخلی و خارجی توسط نرم افزار اجزای محدود (ABAQUS) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی نشان داد، ظرفیت باربری ستون های CFDST تحت فشار محوری، با افزایش مقاومت فشاری بتن در جداره ی داخلی حدوداً 4% افزایش پیدا می کند. همچنین بررسی ها نشان داد که با افزایش مقطع در جداره داخلی، ظرفیت باربری در ستون های مربعی حدوداً 7% افزایش و در ستون های دایره ای حدوداً 3% کاهش می یابد. UR - https://www.jsce.ir/article_91925.html L1 - https://www.jsce.ir/article_91925_5b6d4d22ef471c9d0a452f5470cc2f99.pdf ER -