TY - JOUR ID - 61781 TI - ارزیابی رفتار پیوستگی-لغزش در اتصالات تیر به ستون بتن مسلّح پیش‌ساخته با استفاده از مدل‌سازی اجزاء محدود JO - مهندسی سازه و ساخت JA - JSCE LA - fa SN - 2476-3977 AU - ایرانپور, امین AU - ابراهیم پور, هومن AU - رهگذر, رضا AD - گروه مهندسی عمران دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران AD - استاد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید با هنر کرمان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 6 IS - شماره 3 SP - 159 EP - 174 KW - بتن پیش‌ساخته KW - اتصال تیر به ستون KW - مدل‌سازی اجزاء محدود KW - رفتار پیوستگی-لغزش بین فولاد و بتن KW - مهار مکانیکی DO - 10.22065/jsce.2018.109860.1406 N2 - در این مقاله، یک راهکار برای مدل‌سازی عددی رفتار پیوستگی-لغزش میلگرد مدفون در بتن پیشنهاد شد. بدین منظور، یک نمونه ی ساده ی آزمایشگاهی میلگرد مدفون در بتن از مراجع معتبر انتخاب گردید. مدل‌سازی اجزاء محدود نمونه ی مذکور در نرم‌افزار آباکوس انجام شد و پس از مقایسه ی نتایج حاصل از تحلیل اجزاء محدود با نتایج حاصل از آزمایشگاه، صحت مدل پیشنهادی مورد تائید قرار گرفت. سپس یک نمونه ی اتصال تیر به ستون بتن مسلّح درجاریز و یک نمونه ی اتصال تیر به ستون بتن مسلّح پیش‌ساخته از مراجع معتبر انتخاب گردید و به روش اجزاء محدود مدل‌سازی شدند. راهکار پیشنهادی برای مدل‌سازی لغزش میلگرد در نمونه ی اتصال پیش‌ساخته پیاده سازی شد. پس از اتمام مدل‌سازی و صحت سنجی نتایج حاصل از تحلیل اجزاء محدود نمونه‌ها، برای بهبود رفتار نمونه ی اتصال پیش‌ساخته از وصله ی مکانیکی برای جلوگیری از لغزش میلگرد طولی تیر استفاده شد. این اصلاح در نمونه ی اتصال پیش‌ساخته، منجر به بهبود رفتار اتصال شامل افزایش بار تسلیم و بار نهایی اتصال نسبت به نمونه ی اتصال پیش‌ساخته و حتی نمونه ی اتصال درجاریز شد؛ اما نسبت لنگر نهایی وارد بر مقطع به مقاومت خمشی مقطع در نمونه ی درجاریز و نمونه ی پیش‌ساخته ی اصلاح شده تقریباً برابر و نزدیک به عدد یک بود که این خود بیانگر رسیدن لنگر در مقطع به حداکثر ظرفیت خود و تشکیل مفصل پلاستیک خمشی در مقطع است. UR - https://www.jsce.ir/article_61781.html L1 - https://www.jsce.ir/article_61781_4fbb7be59ebbdcf905961c0adeddad34.pdf ER -