TY - JOUR ID - 61071 TI - ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای پل های بتنی عرشه پیوسته بر روی تیپ های مختلف خاک با استفاده از منحنی های شکنندگی JO - مهندسی سازه و ساخت JA - JSCE LA - fa SN - 2476-3977 AU - امیدیان, پدرام AU - صفاری, حمید AD - گروه مهندسی سازه و زلزله، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. AD - استادیار، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 6 IS - شماره ویژه 3 SP - 175 EP - 192 KW - پل بتن آرمه KW - تحلیل دینامیکی غیر خطی فزاینده KW - معیار خرابی KW - منحنی شکنندگی KW - تاثیر نوع خاک DO - 10.22065/jsce.2018.113814.1422 N2 - یکی از روشهای متداول در برآورد خرابی سازه ها و خسارات ناشی از زلزله بر آنها استفاده از منحنی های شکنندگی با بهره گیری از روشهای احتمالاتی می باشد. در این روشها سازه از جمله پل را می توان در چند تیپ سازه ای از نظر تعداد دهانه، نوع اتصال، جنس اعضا، اثر خاک ساختگاه و نظایر آن طبقه بندی نمود. همچنین نیروی لرزه ای وارد بر پل را با شاخص هایی نظیر بیشینه شتاب سطح زمین (PGA) یا شتاب طیفی (Sa) می توان در نظر گرفت. در این پژوهش، تعداد اثر دهانه و نوع خاک ساختگاه بر منحنی های شکنندگی پل های بتنی با عرشه پیوسته مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور پل های دو، سه و چهار دهانه در نرم افزار المان محدود مدلسازی گردیدند و سپس منحنی های شکنندگی هر یک از آن ها به روش احتمالاتی و با انجام تحلیل های دینامیکی غیرخطی فزاینده (IDA) برای شتابنگاشت های ثبت شده حوزه دور در چهار نوع خاک مطابق آیین نامه لرزه ای ایران به دست آمد. نتایج نشان دهنده این حقیقت است که نوع خاک ساختگاه پل بر منحنی شکنندگی تاثیر به سزایی دارد و احتمال خرابی پل ها با تغییر نوع خاک از تیپ یک به چهار و همچنین با افزایش تعداد دهانه های پل افزایش میاید. UR - https://www.jsce.ir/article_61071.html L1 - https://www.jsce.ir/article_61071_7ef4c7e48e4ad7f4240c5af812fc3511.pdf ER -