TY - JOUR ID - 44833 TI - بررسی اتصال خمشی ترکیبی نوین تحت بارگذاری چرخه ای و اثر آن در قاب مرکب یک طبقه JO - مهندسی سازه و ساخت JA - JSCE LA - fa SN - 2476-3977 AU - حقیقت, آزاده AU - حیدریان, نعمت الله AU - شربتدار, محمد کاظم AD - کارشناس ارشد مهندسی سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 4 IS - 2 SP - 85 EP - 105 KW - سیستم ترکیبی KW - ظرفیت باربری KW - شکل‌پذیری KW - سختی KW - انرژی جذب شده DO - 10.22065/jsce.2017.71066.1025 N2 - به منظور ارتقای عملکرد سازه در برابر بارهای جانبی و ثقلی، می­توان از سیستم­های نوینی تحت عنوان سیستم­های ترکیبی از جمله سیستم قاب خمشی شامل ستون بتن مسلح و تیر فولادی (RCS) استفاده کرد و بدین وسیله از مزایای بتن در کنار فولاد بهره برد. اتصالات RCS به دو صورت اتصال با تیر عبوری یا اتصال با ستون عبوری اجرا می شوند. در این مقاله یک اتصال بتنی به عنوان اتصال مرجع استاندارد و یک اتصال ترکیبی پیشنهادی با ستون عبوری با جزئیات جدید ساخته شدند و تحت بارگذاری چرخه ای مورد آزمایش قرار گرفتند. سپس با استفاده از تحلیل عددی به روش اجزای محدود رفتار و عملکرد اتصال ترکیبی پیشنهادی تحت بارگذاری چرخه ای مورد مطالعه قرار گرفته و با نتایج اتصال بتنی مقایسه شده است و همچنین اثر آن در یک قاب یک دهانه مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می­دهند که مرکب­سازی اتصال به این شیوه منجر به کاهش خسارت­های فشاری و کششی بتن و افزایش ظرفیت باربری و شکل­پذیری و سختی و انرژی جذب شده اتصال گردیده است. نتایج کلی بررسی رفتار این اتصال ترکیبی، در یک قاب ترکیبی، حاکی از افزایش ظرفیت باربری جانبی قاب و بهبود عملکرد قاب ترکیبی در مقایسه با قاب بتنی بوده است. UR - https://www.jsce.ir/article_44833.html L1 - https://www.jsce.ir/article_44833_45d391bcf07d46aab22bdbbaec9769a8.pdf ER -