TY - JOUR ID - 153458 TI - بررسی عملکرد لرزه ای پلهای قوسی با عرشه جعبه‌ای بالا‌گذر، با استفاده و بدون استفاده از جداگر لرزه‌ای لاستیکی- سربی (LRB ) JO - مهندسی سازه و ساخت JA - JSCE LA - fa SN - 2476-3977 AU - محمدی, محسن AU - رهدار, حسینعلی AU - پهلوان, حسین AU - حسینی طباطبائی, محمودرضا AD - کارشناس ارشد، مهندسی عمران سازه، دانشگاه زابل، زابل، ایران AD - استادیار، مهندسی عمران، دانشگاه زابل، زابل، ایران AD - استادیار، گروه سازه و زلزله ، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 10 IS - 2 SP - 75 EP - 94 KW - پل‌های قوسی KW - جداگر لرزه‌ای KW - عرشه جعبه‌ای KW - عملکرد لرزه‌ای KW - جداساز لاستیکی- سربی DO - 10.22065/jsce.2022.320894.2673 N2 - پل‌ها به عنوان عنصری مهم در شریان‌های حیاتی از اهمیت خاصی در مواقع بحران، بخصوص وقوع زلزله برخوردار هستند. رفتار پیچیده و متفاوت پل‌ها در هنگام وقوع زلزله ضرورت بررسی رفتار آنها را دو چندان می‌کند. نظر به اینکه اخیرا آئین نامه های طراحی ،روش های عملکردی را جایگزین روش‌های قدیمی تجویزی کرده اند ، بررسی عملکرد و پیش بینی آسیب برای پل‌های موجود و در حین ساخت از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد که در این پژوهش به بررسی رفتار لرزه‌ای یک پل بتنی قوسی با عرشه جعبه‌ای بالاگذر واقع در کشور سوئیس پرداخته شده است.بدین منظور برای بررسی تاثیر استفاده از جداگرهای لاستیکی با هسته سربی بر رفتار لرزه‌ای این پل ابتدا با استفاده از تحلیل مدل‌های کامپیوتری و با نرم افزار Csi Bridge تاثیر استفاده از LRB بر پاسخ سازه و سطوح عملکرد پل تحت تاثیر زلزله بررسی گردید. از بررسی نتایج پاسخ لرزه‌ای و توابع احتمالاتی، منحنی‌های شکنندگی در حالات آسیب مختلف ترسیم گردید. سپس میزان آسیب پذیری لرزه‌ای این پل با مقادیر متناظر با آیین‌نامه برآورد لرزه‌ای پل‌های آمریکا (HUAZs) ارزیابی شد.نتایج نشان داد مقاوم سازی با استفاده از جداسازی لرزه‌ای را می‌توان به عنوان گزینه‌ای مطلوب در جهت بهبود چشمگیر رفتار لرزه‌ای که به دنبال آن کاهش خسارت را به همراه خواهد داشت، برای این کلاس از پل معرفی کرد. برای مدل پل قوسی، برای سطح آسیب جزئی DC1 ملاحظه می‌شود با توجه به قرارگیری سازه در وضعیت الاستیک و رفتار خطی، میزان کاهش احتمال خرابی سازه با استفاده از جداسازی لرزه‌ای حدود 20% کاهش می‌یابد، همچنین در سطح آسیب بالا با استفاده از جداسازی لرزه‌ای میزان احتمال خرابی تا 50% (نصف) تقلیل یافته است. UR - https://www.jsce.ir/article_153458.html L1 - https://www.jsce.ir/article_153458_7e2b2c261abf9e5692751f8f9056bb43.pdf ER -