TY - JOUR ID - 152838 TI - تحلیل غیرخطی ناپایداری دینامیکی سازه بال هواپیما بر مبنای تئوری تیر برشی مرتبه اول و روش حل تربیع دیفرانسیلی JO - مهندسی سازه و ساخت JA - JSCE LA - fa SN - 2476-3977 AU - پورموید, علیرضا AU - ملک زاده فرد, کرامت AD - استاد یار، دانشکده مکانیک، دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)، تهران، ایران AD - استاد، دانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 10 IS - 1 SP - 211 EP - 229 KW - سازه بال هواپیما KW - ناپایداری دینامیکی KW - تیرهای کامپوزیتی KW - اصل همیلتون KW - بار بحرانی کمانش DO - 10.22065/jsce.2022.329070.2727 N2 - در این مقاله، برای اولین بار تحلیل غیرخطی ناپایداری دینامیکی سازه انحنادار نسبتاً ضخیم معادل چندلایه مرکب بال هواپیما انجام شده است. برای این منظور سازه بال هواپیما به صورت تیر یکسر گیردار انحنادار نسبتاً ضخیم در نظر گرفته شده و با استفاده از تئوری برشی مرتبه اول مدل‌سازی انجام شده است. از روابط غیرخطی کرنش‌های بزرگ ون کارمن در مؤلفه‌های کرنش در محیط منحنی الخط استفاده شده است. یکی از پیچیده‌ترین مودهای ناپایداری، تحریک محوری محیطی تیر انحنادار تحت بار دینامیکی هارمونیک با وجود مقدار ثابت استاتیکی می‌باشد. این بارهای استاتیکی(مثبت یا منفی) و ضریب بار هارمونیک دینامیکی رابطه معناداری با بار کمانش استاتیکی دارد. با در نظر گرفتن بار محوری دینامیکی، معادلات دینامیکی حاکم بر سیستم و معادلات شرایط مرزی به کمک اصل همیلتون و روش حساب تغییرات به دست آمده و برای حل آن‌ها از روش عددی تربیع دیفرانسیلی تعمیم‌یافته استفاده شده است. همچنین در این مقاله برای اولین بار، با حل دسته معادلات غیرخطی جبری نهایی، ناحیه پایداری تیر انحنادار نسبتاً ضخیم به صورت تغییرات فرکانس تحریک برحسب بار دینامیکی تعیین شده است. برای تعیین اثرات پارامترهای مختلف بر فرکانس‌های طبیعی، بار بحرانی کمانش و محدوده پایداری تیر، حالت‌های مختلفی شامل انواع مدل‌های سینماتیکی خطی و غیرخطی، مقادیر متفاوت بار استاتیکی، نسبت طول به ضخامت تیر و شعاع انحنا به همراه انواع تیرهای چندلایه کامپوزیت تخت و انحنادار مورد توجه قرار گرفته‌اند. به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای حاصل، نتایج نشان می‌دهند که در نظر گرفتن ترکیب‌های متفاوتی از الیاف، میزان خمیدگی و همین‌طور غیرخطی بودن هندسی ماده حائز اهمیت بوده و تأثیر فراوانی بر پاسخ‌های پیش‌بینی شده برای ناحیه ناپایداری دینامیکی خواهد داشت.. UR - https://www.jsce.ir/article_152838.html L1 - https://www.jsce.ir/article_152838_c8f66089ba88998e9202c8d103208862.pdf ER -