TY - JOUR ID - 139703 TI - ارزیابی رفتار دینامیکی مقاطع پرکاربرد تونل‌های شهری تحت سناریو انفجار احجام متفاوتی از TNT در عمق خاک JO - مهندسی سازه و ساخت JA - JSCE LA - fa SN - 2476-3977 AU - تقوی پارسا, محمدحسین AU - نوده فراهانی, رسول AD - دانشگاه جامع امام حسین AD - دانشگاه نوشیروانی بابل Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 9 IS - 4 SP - 164 EP - 181 KW - تونل KW - بارگذاری انفجاری KW - اجزای محدود KW - جذب انرژی KW - تنش فون میزس DO - 10.22065/jsce.2021.250210.2254 N2 - بررسی پاسخ‌های تونل‌های زیرزمینی در برابر بارهای دینامیکی، خصوصاً بار انفجاری در عمق‌های مختلف نسبت به سطح خاک، به‌خاطر اهمیت حیاتی این سازه‌ها و لزوم پایداری بیشتر آن‌ها نسبت به سازه‌های سطحی، ضروری است. این امر به تحلیل پایداری این نوع سازه‌ها، تحت تأثیر بارهای انفجاری، با استفاده از دینامیک سازه نیاز دارد. در این تحقیق به تحلیل پاسخ دینامیکی مدل عددی مقاطع پرکاربرد تونل‌ها شامل دایروی، نعل اسبی و مستطیلی تحت تأثیر سناریو انفجار پرتابه در عمق خاک با خرج‌های 500، 250 و 1000 کیلوگرم TNT به‌وسیله نرم‌افزار اجزای محدود انسیس ال اس داینا (ANSYS LS-DYNA R18.1.0) خواهیم پرداخت. در مدل‌سازی با فرض قرارگیری تونل‌ها در عمق 50 متری از سطح زمین، نفوذ و انفجار پرتابه تا 30 متری در عمق خاک اتفاق می‌افتد. در ادامه به بررسی سرعت ذرات در نقطه‌ای مشخص از تاج تونل، حداکثر تنش ایجاد شده در مدت‌زمان بارگذاری انفجاری و میزان جذب انرژی انفجاری توسط مقاطع تونل‌ها مورد بررسی پرداخته و به مقایسه هریک خواهیم پرداخت. نتایج نشان می‌دهد تنش فون میزس در تونل با مقطع مستطیلی به دلیل تمرکز تنش در کناره‌ها از سایر تونل‌ها بیشتر است. همچنین تونل با مقطع دایروی با بالاترین جذب انرژی حاصل انفجار عملکرد مناسبی در مقایسه با مقاطع مستطیلی و نعل اسبی از خود نشان داد. UR - https://www.jsce.ir/article_139703.html L1 - https://www.jsce.ir/article_139703_fbcb813d061020b20d43d976562cbfdf.pdf ER -