TY - JOUR ID - 131319 TI - مطالعه رفتار تونل های مترو برای سیستم حفاری چند مرحله ای (مطالعه موردی: مترو قم) JO - مهندسی سازه و ساخت JA - JSCE LA - fa SN - 2476-3977 AU - گنجیان, نوید AU - میرسپاهی, مهراد AU - امیدی, فاطمه AU - امیدی, محمدعلی AU - حجازی راد, سعید AU - پناه, غلامرضا AD - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات AD - دکتری تخصصی، گروه مهندسی عمران، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشجوی کارشناسی عمران ، گروه مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران AD - فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی ژئوتکنیک،دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران AD - دکتری تخصصی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی عمران، تهران، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد ژئوتکنیک، گروه مهندسی عمران ، دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 8 IS - 12 SP - 308 EP - 324 KW - روش های حفاری مرحله ای KW - زمین نرم شهری KW - نشست سطح زمین KW - طول گام حفاری KW - فاصله بین جبهه کارها KW - روش المان محدود DO - 10.22065/jsce.2021.281896.2429 N2 - حفر تونل در زمین نرم شهری محدودیت های خاص خود را دارد. از مهمترین این محدودیت ها، کنترل نشست سطحی است تا از وارد شدن خسارت به سازه های سطحی جلوگیری شود. بنابراین، انتخاب بهترین روش برای حفاری تونل بسیار اهمیت دارد. در میان روش های موجود برای حفر تونل های شهری، روش های حفاری مرحله ای بسیار پرکاربرد هستند. به طور معمول این روش ها قابل مقایسه با روش حفاری مکانیزه برای تونل های طویل نیستند. اما روش های حفاری مرحله ای برای حفاری تونل های کوتاه، مقاطع بزرگ مانند ایستگاه های مترو، مقاطع غیر دایروی و سازه های پیچیده مانند تقاطع ها بکار می روند. از جمله مهم ترین بخش های اجرایی حفاری مرحله ای، طول گام حفاری و فاصله بین جبهه کارها می باشد. با وجود اینکه این ۲ پارامتر از عوامل بسیار تأثیرگذار بر جنبه های فنی و اقتصادی روش حفاری مرحله ای می باشند، ولی فرآیند منسجمی برای تعیین این دو پارمتر وجود ندارد، در این تحقیق، مراحل حفاری تونل خط A متروی شهر قم به منظور تعیین طول گام حفاری و فاصله بین جبهه کارها بررسی شده است. روش حفر این تونل، طاق و پاطاق می باشد. با استفاده از مدلسازی المان محدود سه بعدی (Plaxis 3D Tunnel) حفاری تونل در حالت های مختلف پیشروی شبیه سازی شده است. هشت حالت پیشروی برای طول گام و شش حالت برای فاصله بین جبهه کارها در نظر گرفته شده است. طول گام حفاری و فاصله بین جبهه کارها با بررسی اثر حالت های مختلف پیشروی بر نمودارهای عرضی نشست سطحی، مقادیر نشست و جابجایی خاک اطراف تونل انتخاب می شود. بررسی ها نشان می دهد که گام حفاری یکسان ۱ متر برای قسمت فوقانی و تحتانی با فاصله ۲۵ متر بین جبهه کارها (فاصله ای بیشتر از یک قطر تونل)، بهترین کارایی را برای تونلسازی دارد. UR - https://www.jsce.ir/article_131319.html L1 - https://www.jsce.ir/article_131319_84df249067a98ca7407d48d57380cf99.pdf ER -