TY - JOUR ID - 130525 TI - بررسی اثر بار انفجاری بر لنگر خمشی در اتصالات خمشی فولادی JO - مهندسی سازه و ساخت JA - JSCE LA - fa SN - 2476-3977 AU - حجازی راد, سعید AU - قره, سهیل AU - توانا, علیرضا AD - دکتری تخصصی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی عمران، تهران، ایران AD - دانشیار، دانشگاه پیام نور، گروه مهندسی عمران،تهران، ایران، AD - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، گروه مهندسی عمران، تهران، ایران، Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 8 IS - 11 SP - 158 EP - 169 KW - بار انفجار KW - سیستم قاب خمشی KW - اتصالات خمشی فولادی KW - رفتار سازه KW - لنگر اتصال DO - 10.22065/jsce.2021.277803.2393 N2 - امروزه انفجار در مراکز شهرها و مناطق مسکونی خطری است که تمامی ساختمان‌ها را تهدید میکند. انفجار در داخل و یا در نزدیکی ساختمان میتواند منجر به آسیب‌دیدگی ناگهانی قاب های ساختمانی شود. تحلیل و طراحی سازه‌ها تحت بارهای انفجاری نیازمند درک دقیق پاسخ دینامیکی اعضا و سیستم‌های سازه‌‌ای تحت این بارگذاری است. در این مقاله رفتار سه نوع اتصال خمشی از نوع کاهش یافته، ورق انتهایی و تقویت شده با ورق بالا و پایین در پدیده انفجار و خرابی پیش رونده مورد مطالعه قرار گرفته است و برای انجام این مطالعات و شبیه سازی عددی از نرم افزارهای اجزای محدود ABAQUS و Etabs(V.NL13) استفاده شده است. در تعیین نوع انفجار، به طور معمول دو پارامتر تعیین کننده می باشند: اندازه سلاح که با وزن TNT معادل بیان می شود و فاصله که بیانگر فاصله از مرکز ماده منفجره تا حجم مورد نظر می باشد. در سازه های فلزی دو نوع سیستم باربر جانبی وجود دارد: سیستم قاب خمشی و سیستم قاب ساده با مهاربند. سیستم قاب خمشی فاقد مهاربند بوده و فقط ستون و تیر در حمل بار جانبی دخیل هستند و با مشارکت یکدیگر نیروی جانبی را مهار می کنند. در این میان اتصالات خمشی تیر به ستون به عنوان پل ارتباطی این مشارکت هستند که در صورت تخریب آن، سازه می تواند متحمل خسارات زیادی شود. با توجه به توضیحات فوق و مهم بودن اتصالات خمشی تحت بارهای جانبی در این تحقیق بررسی اتصالات خمشی صورت گرفته است. UR - https://www.jsce.ir/article_130525.html L1 - https://www.jsce.ir/article_130525_72cbb5a47c2ca183f9b497c68d783890.pdf ER -