TY - JOUR ID - 130499 TI - تعیین دوره تعمیر و نگهداری بهینه به منظور حداقل‌سازی هزینه چرخه عمر و حداکثرسازی شاخص‌های عملکردی و قابلیت اطمینان پل JO - مهندسی سازه و ساخت JA - JSCE LA - fa SN - 2476-3977 AU - شجاعی, فریدون AU - دشتی ناصرآبادی, حیدر AU - طاهری امیری, محمدجواد AD - دانشجوی دکتری مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین الملل قشم AD - استادیار گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی چالوس AD - استادیار موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 8 IS - 11 SP - 115 EP - 141 KW - تعمیر نگهداری پل KW - قابلیت اطمینان KW - هزینه چرخه عمر KW - بهینه سازی چند هدفه KW - الگوریتم بهینه سازی انبوه ذرات چندهدفه DO - 10.22065/jsce.2021.261824.2308 N2 - پل یکی از اجزای مهم راهسازی است که همواره نیازمند توجه خاص در تمام دوران طراحی و اجرا و بهره‌برداری می‌باشد. برای اطمینان از این که پل‌‌‌ها به طور مرتب بازرسی و ارزیابی و بهره‌برداری می‌شوند، مدیریتی نیاز است تا با انجام عملیات نگهداری و تعمیرات مناسب، این نیاز در پل‌ها برآورده شود. از اینرو در این مطالعه یک مدل بهینه‌سازی سه هدفه شامل حداقل‌سازی هزینه نگهداری و تعمیرات، حداکثرسازی شاخص عملکرد پل و قابلیت اطمینان پل ها می‌باشد. بدین منظور یک مدل برنامه ریزی ریاضی عدد صحیح مختلط توسعه داده شده است. به منظور حل مسئله یک الگوریتم بهینه سازی انبوه ذرات چندهدفه توسعه داده شده است. از حل الگوریتم پیشنهادی جواب‌های پارتو مختلفی به‌دست‌ آمده است طوری که تصمیم گیران می ‌توانند از میان جواب‌های پارتو به‌دست‌آمده، جوابی را برگزینند که در اولویت آن‌ها قرار دارد. همچنین پس از انجام تحلیل حساسیت بر روی پارامترهای نرخ خرابی و نرخ خرابی در طول اثر مشاهده شده است که با افزایش شماره سناریو در دو حالت که بیانگر افزایش نرخ خرابی و نرخ خرابی در طول اثر می ‌باشد، میزان هزینه‌ ها روند افزایشی و مجموع عملکرد سیستم روند کاهشی داشته است که امری طبیعی و درست به نظر می-رسد. UR - https://www.jsce.ir/article_130499.html L1 - https://www.jsce.ir/article_130499_c2e9f033065e46863866feb74aaa2bc8.pdf ER -