@article { author = {barmaki, Samad and Sheidaii, Mohammad Reza and Azizpour Miandoab, Omid}, title = {Progressive collapse resistance of steel moment frames with different types of beam-to-column welded connections in various column removal scenarios}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {9}, number = {6}, pages = {51-79}, year = {2022}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2021.294557.2492}, abstract = {When the progressive collapse phenomenon occurs due to the column removal, the beam-to-column connections must have enough resistance and ductility to be able to withstand the additional imposed loads. Often the onset of failure in the structures exposed to abnormal loads arises from the beam-to-column connections. In the present study, using nonlinear quasi-static analysis method, the steel moment frame with different types of beam-to-column welded connections including welded unreinforced flange-welded web moment (WUF-W), reduced beam section (RBS), welded flange plate (WFP) and welded flange-weld web connection with internal diaphragms (I-W),‌ under three different corner, interior and side column removal scenarios and also the column removal scenario with two beams in line are evaluated. The force-displacement diagram and failure modes for sample connections at different positions of the plan are extracted. In addition to assessing the resistance of each connection in the four column removal scenarios, the comparison between the bearing capacities of each connection with other connections has been carried out for different column removal scenarios. The results revealed that the WFP connection (with maximum vertical force of 473.71 kN and maximum load factor of 2.49) in all connecting positions had better resistance to progressive collapse, and bearing capacity of this connection is high. After WFP connection, in the case of removal of the internal column with four perpendicular beams, the W-I, RBS, and WUF-W connections (with maximum vertical force of 369.40, 318.025 and 305.4 kN, respectively and with maximum load factor of 2.28, 1.90, 1.82, respectively) had a higher resistance, respectively. Examination of the results of load-displacement diagrams showed that WUF-W and W-I connections in the side column removal senario as well as RBS and WFP connections in the middle column removal senario had greater resistance to progressive collapse and high load-bearing capacity.}, keywords = {Steel moment frame,beam-to-column welded connections,column removal scenario,Progressive collapse,nonlinear quasi-static analysis}, title_fa = {مقاومت خرابی پیشرونده قاب‌های خمشی فولادی با انواع اتصالات جوشی تیر به ستون در سناریوهای مختلف حذف ستون}, abstract_fa = {به هنگام بروز پدیده‌ی خرابی پیشرونده ناشی از حذف ستون، اتصالات تیر به ستون سازه باید دارای مقاومت و شکل‌پذیری کافی باشند؛ تا بتوانند بارهای اضافی وارده را تحمل نمایند. غالبا شروع گسترش خرابی در سازه‌هایی که در معرض بارهای غیرعادی قرار داشته‌‌اند از محل اتصال تیر به ستون بوده است. در پژوهش حاضر با استفاده از روش آنالیز شبه استاتیکی غیرخطی، قاب خمشی فولادی با انواع مختلف اتصالات جوشی تیر به ستون شامل اتصال مستقیم تقویت‌نشده جوشی (WUF-W)، اتصال تیر با مقطع کاهش‌یافته (RBS)، اتصال جوشی به کمک ورق‌های روسری و زیرسری (WFP) و اتصال مستقیم جوشی (I-W)، تحت اثر سه سناریوی مختلف حذف ستون گوشه، داخلی،کناری و همچنین سناریوی حذف ستون با دو تیر هم‌راستا مورد ارزیابی قرار گرفته است. نمودار نیرو-تغییرمکان و حالت‌های خرابی برای اتصالات نمونه در نقاط مختلف پلان استخراج شده است. علاوه بر ارزیابی مقاومت هر اتصال در چهار حالت سناریوی حذف ستون، مقایسه‌ بین ظرفیت باربری هر اتصال با اتصالات دیگر به ازای سناریوهای مختلف حذف ستون صورت گرفته است. نتایج تحلیل نشان داده است که اتصالWFP (با حداکثر نیروی عمودی 473/71 کیلو نیوتن و ضریب بار 2/49)، در تمامی موقعیت‌های اتصالی تیر به ستون مقاومت بهتری در برابر خرابی پیشرونده دارد؛ و ظرفیت باربری این اتصال بالاست. بعد از اتصالWFP ، به ترتیب اتصالاتW-I ، RBS ،WUF-W (با حداکثر نیروی عمودی به ترتیب 369/40، 318/025 و 305/4 کیلو نیوتن و حداکثر ضریب بار به ترتیب 2/28، 1/90، 1/82) در حالت حذف ستون داخلی و با چهار تیر متعامد از مقاومت بالاتری برخوردار بودند. بررسی نتایج حاصل از نمودارهای نیرو-تغییرمکان نشان می‌دهد که اتصالات WUF-W وW-I در سناریوی حذف ستون کناری و اتصالات RBS و WFPدر سناریوی حذف ستون میانی، مقاومت بیشتری در خرابی پیشرونده و ظرفیت باربری بالایی دارند.}, keywords_fa = {قاب خمشی فولادی,اتصالات تیر به ستون جوشی,سناریوی حذف ستون,خرابی پیشرونده,تحلیل شبه استاتیکی غیرخطی}, url = {https://www.jsce.ir/article_140332.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_140332_85e01b5187fb71632099f833f61983b4.pdf} }