انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39773120160601Seismic vulnerability of Yazdآسیب پذیری لرزه ای شهر یزد51338582FAوحید رشیدی نیاکارشناس ارشد مهندسی زلزله، گروه عمران، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایرانسید علی رضویان امرئیاستادیار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانغلامرضا قدرتی امیریاستاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایرانJournal Article20150523Occurring earthquake in Iran plateau is common due to that Iran is on seismic belt and having a large number of faults. Studying of Yazd’s vulnerability in Iranian’s seismic code earthquake is the goal of this research. In this study vulnerability of structures depending on the type of soil obtained by HAZUS method and on the basis of the vulnerability of building structures in different regions will be investigated. On the basis of structural damage, levels of damage and loss of life calculated separately for each region. The results showed that in region 1 and 2 because of population density and having most of the old buildings, they have the greatest loss of life and region 3 have a greatest financial and structural damages and it is very vulnerable.با توجه به واقع شدن ایران بر روی یکی از دو کمربند زلزله خیز جهان و وجود گسل های فراوان، وقوع زلزله در فلات ایران امری طبیعی است. هدف از این مطالعه بررسی آسیب پذیری شهر یزد در اثر زلزله طرح استاندارد 2800 ایران میباشد. در این مطالعه آسیب پذیری کل سازه ها با توجه به نوع خاک منطقه از روش HAZUS بدست آمده و براساس آن آسیب پذیری ساخت و ساز انواع سازه ها در مناطق مختلف بررسی میگردد و براساس سطوح آسیب سازه میزان خسارت و تلفات جانی برای هر محدوده به تفکیک محاسبه میشود. در نهایت با توجه به نتایج مشخص گردید که مناطق یک و دو بدلیل تراکم جمعیتی و فرسوده بودن اکثر سازه ها بیشترین تلفات جانی را داشته و منطقه 3 بیشترین خسارات مالی و سازه ای را داشته و آسیب پذیر میباشندانجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39773120160601Field studies on the effects of under sleeper pads in lateral resistance of railwayبررسی میدانی تأثیر صفحات لاستیکی زیر تراورس در مقاومت جانبی خطوط راه آهن142638583FAآرمین منیر عباسیاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناسماعیل شاهرخی نسبکارشناس ارشد، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایرانجبارعلی ذاکریدانشیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایرانJournal Article20150608Under sleeper pads are used in several areas, specially, in places where transfer of vibrations to the surrounding areas should be limited. Beside of all advantages of this elements in the field of reducing costs of repair and maintenance of railway, improvement of line geometry, decreasing the thickness of required ballast, reduction of vibrations and disturbing noises coming from passing trains and increasing trip convenience, use of these pads according to thickness and hardness of them could be effective in lateral resistance. Based on international evaluations in the field of under sleeper pads, results of influence of under sleeper pads in lateral resistance of railway are various, because of different reasons including: contact quality and compression of ballast grains, ballast thickness, distance between sleepers and different test for estimating the lateral resistance, therefore application of these pads specially in mountainous ways that lateral resistance is important, influence of these pads must be cleared. So in this field of study, lateral resistance of railway is measured by Single Tie Push Test. In this study 150 polyurethane under sleeper pads with two different stiffness which were produced by Getzner Company (specialize in vibration insulation in the rail), used in real line. Results of this field examinations show utilization of these elements under the sleepers increase 9.6% for the lateral resistance when SLB 3007 G (which are stiffer) attached in comparison to sleepers without pad and 2.54% decrease when SLB 1308 G attached in comparison to sleepers without pad. However decrease in hardness, results in increasing rate of lateral resistance reduction.صفحه لاستیکی زیر تراورس در مناطق متعددی از جمله مناطقی که بایستی انتقال ارتعاشات به محیط اطراف محدود شود مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر تمامی مزایا، این عناصر در زمینه کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری خط، بهبود هندسه خط، کاهش ضخامت بالاست مورد نیاز ، کاهش ارتعاشات و سر و صدای ناشی از عبور ناوگان ریلی و غیره مؤثر باشد. طبق بررسیهای انجام شده در سطح بین المللی در خصوص ارزیابیهای مربوط به تأثیر این صفحات در مقاومت جانبی خط، نشان میدهد که عوامل گوناگونی در مقاومت جانبی خط مؤثر میباشد که از آن جمله میتوان به به کیفیت تماسی و تراکم دانههای بالاست، اندازه عرض شانه بالاست، ضخامت بالاست و فاصله بین تراورسها اشاره کرد. بنابراین استفاده از پدهای ارتجاعی بویژه در مسیرهای با قوسهای تند که در آنها موضوع مقاومت جانبی خط حائز اهمیت میباشد، مستلزم روشن بودن تأثیر این المان در مقاومت جانبی خط میباشد. به همین منظور در این مقاله مقاومت جانبی خط به کمک روش تراورس منفرد و تجهیزات مربوط به آن به صورت میدانی اندازهگیری و ارائه شده است. در این پژوهش برای بررسی مقاومت جانبی خط از 150 عدد پد زیر تراورس پلی اورتانی کمپانی گتزنر اتریشی با دو سختی متفاوت استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسیهای میدانی انجام شده در این زمینه نشان داد که استفاده از پدهای الاستیک سخت در زیر تراورس سبب افزایش 6/9 درصدی مقاومت جانبی خط میگردند و استفاده از نوع نرم آنها در زیر تراورس، سبب کاهش 54/2 درصدی مقاومت جانبی خط میشوند و این در حالی است که با کاهش سختی پدها نرخ کاهش مقاومت جانبی خط افزایش مییابد.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39773120160601Approximate evaluation of lateral acceleration in tall buildings with shear-flexural cantilever beam methodبرآورد تقریبی شتاب جانبی در سازههای بلند با روش تیر طره برشی-خمشی273738584FAمحمود یحیاییاستاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانمصطفی مسعودیاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانفرید قربانیکارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانJournal Article20150627In this paper a new method is proposed to estimate the seismic lateral acceleration response in tall buildings. Evaluation of lateral acceleration response in the stories of the structure will allow measures to be taken to reduce the damage on non-structural elements sensitive to lateral acceleration. In this article seismic acceleration response of the structure is obtained by combining mode-acceleration approach with shear-flexural cantilever beams method, and by estimating dynamic components of tall buildings. Quick proposed solutions and equation to calculate the seismic lateral acceleration response, require less information about the structure, which makes analysis easier and faster. The accuracy of the proposed equation is examined by calculating lateral acceleration of 10, 15 story structures during 3 earthquake records using the proposed equation and analyzing the same structures in finite element software, OpenSees. The results show that the proposed equation which does not need simulation and software analysis, offers a good estimation.در این مقاله روشی برای تخمین پاسخ لرزهای شتاب جانبی در سازههای بلند ارائه شده است. با در دست داشتن پاسخ شتاب جانبی در طبقات سازه، میتوان با انجام تمهیداتی از خسارت به اجزای غیرسازهای حساس به شتاب ساختمان کاست. در این مقاله، پاسخ لرزهای شتاب سازه از ترکیب روابط مود-جابجایی، با روابط روش مدلسازی سازههای بلند با تیر طره خمشی و تیر طره برشی و با تخمین مؤلفههای دینامیکی سازه بلند بدست آمده است. روابط و راهحلهای سریعی برای بدست آوردن شکلهای مودی، نسبتهای پریودی و ضرایب مشارکت مودی برای سازهها ارائه شدهاند. در رابطه پیشنهاد شده برای محاسبه پاسخ لرزهای شتاب جانبی، نیاز به دانستن اطلاعات کمتری از ساختمان است، که این امر باعث آسانی و تسریع تحلیل میشود. با محاسبه شتاب جانبی سازه 10 و 15 طبقه طی سه نگاشت شتاب زمینلرزه با استفاده از رابطه ارائه شده و تحلیل همان سازهها در نرم افزار اجزای محدود OpenSees دقت رابطه ارائه شده بررسی شده است. نتایج نشان میدهند که رابطه ارائه شده بدون نیاز به مدلسازی و تحلیل نرم افزاری و صرف وقت، تخمین مناسبی را ارائه می دهد.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39773120160601Experimental investigation on compressive strength of cement mortar using nano clay and flay ashبررسی آزمایشگاهی تأثیر نانو رس و خاکستر بادی بر مقاومت فشاری ملات ماسه سیمان384838585FAابراهیم خلیل زاده وحیدیاستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایراننوذر مرادیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانJournal Article20150929In the present paper, compressive strength of cement mortar was investigated through two cases: case I in which just nano-clay (Nano clay to cement proportion equal to 3% and %5) is included, and case II in which both nano-clay and fly ash were considered (with the same values for Nano-clay as case I, and with fly ash to cement proportion equal to 15%). Gradual interaction of fly Ash with calcium hydroxide and alkalins resulted from cement hydration process, produces more C-S-H, spreading through concrete substructure free spaces. Results indicated that, all samples which contain nano-clay are denser than the reference sample. Adding fly ash and nano-clay have resulted in decreasing short term period (relating to three and seven days age) compressive strength of cement mortar. The 28 day age compressive strength of samples of case I, showed a dramatic increase about 27.2% for proportion value equal to 3%, and a considerable increase about 15.1%, for proportion value of equal to 5%. Results, also indicated a considerable increase in the 90 day age compressive strength that was about 28.4% and 22.4% respectively relating to two proportion values, 3% and 5%. The 28 day age compressive strength of samples of case II increased about 1.6% and 4.5% respectively, relating to two values of nano-clay to cement proportion equal to 3% and 5%. The 90 day age compressive strength of samples of case II, showed an increase about 10% and 16% respectively, relating to two values of nano-clay to cement proportion equal to 3% and 5%.اضافه کردن نانو مواد به همراه سیمان، از جمله راهکارهای بهبود خواص مکانیکی و ویژگیهای بتن و ملات، نسبت به نمونههای معمولی و رایج میباشد. در این تحقیق با اضافه کردن نانو رس تنها معادل 3% و 5% وزنی سیمان و همچنین 3% و 5% نانو رس به همراه 15% خاکستر بادی، نمونههای ملات ساخته شده و به مقایسه نتایج آنها با نتایج طرح مرجع پرداخته شده است. استفاده از نانو رس و خاکستر بادی، باعث کاهش مقاومت فشاری ملات ماسه سیمان در سنین کم 3 و 7 روزه میشود. با این حال اضافه کردن 3% و 5% نانو رس تنها در ملات، بترتیب باعث افزایش 2/27 و 1/15 درصدی مقاومت فشاری در سن 28 روزه و افزایش 4/28 و 4/22 درصدی آن در سن 90 روزه شده است. در حالی که در نمونههای ملات ماسه سیمان دارای خاکستر بادی و نانو رس توام، بترتیب افزایش 6/1 و 5/4 درصدی مقاومت فشاری را در سن 28 روزه و افزایش 10 و 16 درصدی آن را در سن 90 روزه در پی داشته است.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39773120160601Numerical and experimental investigation of hollow steel columns strengthened with carbon fiber reinforced polymerبررسی عددی و آزمایشگاهی ستون های فولادی توخالی مقاوم سازی شده با کامپوزیت های مسلح به الیاف کربن495838586FAامیرحمزه کیخادانشجوی دکتری مهندسی سازه، گروه مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمسعود نکوییاستادیار، گروه مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانرضا رهگذراستاد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید با هنر کرمان، کرمان، ایرانJournal Article20161016In this research the hollow steel columns that strengthened with CFRP under axial compression has been investigated.Retrofit methods such as the use of steel plates increases the structural weight and in some cases using such method is difficult and impossible. This paper reports experimental and numerical modeling using ANSYS software. To determine the ultimate load of square hollow section (SHS) steel columns, seven samples of SHS steel columns with dimensions of 90 × 90 × 2.5 mm which were strengthened with CFRP and two control samples were tested. The results of numerical model was validated with experimental results. The results showed that, when the coverage of CFRP layers is not complete, CFRP has no effect on increase of the compressive axial load of SHS steel columns. In addition, the results showed that, the number, direction, and the coverage of CFRP layers can be effectively increase the pressure capacity of SHS steel columns.در این تحقیق ستون های فولادی قوطی شکل توخالی که در سطح خارجی بوسیله ورقهای CFRP دور پیچ شده و تحت فشار محوری قرار گرفته، بررسی شده اند. روشهای متداول مقاوم سازی از جمله استفاده از ورقهای فولادی ضمن اینکه وزن سازه را افزایش می دهد در بعضی موارد دشوار و حتی غیر ممکن است. تحقیق حاضر در دو مرحله، به صورت تست آزمایشگاهی و مدل سازی به روش اجزای محدود و به کمک نرم افزار ANSYS انجام شده است. به منظور تعیین میزان افزایش بار نهایی فشاری ستون های فولادی قوطی شکل توخالی، تعداد 7 نمونه قوطی توخالی به ابعادmm 5/2 × 90 × 90 که با CFRP تقویت شده بودند، و دو نمونه شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از نرم افزار با نتایج آزمایشگاهی صحت سنجی گردید. سپس نمونه ها با استفاده از نرم افزار ANSYS شبیه سازی شد. نتایج نشان داد، وقتی که پوشش لایه های CFRP کامل نباشد، CFRP تاثیری در افزایش بار محوری فشاری ستون ها ندارد. همچنین نتایج نشان داد که، موقعیت قرارگیری، تعداد، جهت و درصد پوشش لایه های CFRP در افزایش ظرفیت فشاری ستون های فولادی قوطی شکل توخالی موثر می باشند.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39773120160601Optimization of bearing capacity and unsymmetrical settlement of vertical pile group using genetic algorithmبهینهسازی ظرفیت باربری و نشست تفاضلی گروه شمع قائم با استفاده از الگوریتم ژنتیک597138587FAسعید غفارپور جهرمیاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران0000-0002-3033-7195عبدالله حسینیکارشناس ارشد مهندسی ژئوتکنیک، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانJournal Article20151021Capacity of pile group is the summation of the individual piles capacity with influence of spacing between the piles. Pile groups usually have the same length, so if the spacing between piles is too close, the zones of stress around the pile will overlap and the ultimate load of the group is less than the sum of the individual pile capacities especially in the case of friction piles, where the efficiency of pile group is much less. In this research the optimization of bearing capacity and unsymmetrical settlement of cap in the vertical pile group using genetic algorithm were studied. Friction pile in granular soil, with different length and arrangement were investigated to find the best performance of the group for the axial stiffness, bearing capacity and unsymmetrical settlement. The criterion of optimization is the volume of concrete needs for piles and cap. Two patterns of 5×5 pile groups (row variation and squared variation) are studied in this research. The analysis of pile group to find bearing capacity was conducted using the finite element software (Fb-pier) and for optimization used evolutionary genetic algorithm method.طول شمعها در اغلب گروههای شمع، بصورت مساوی انتخاب و اجرا میشوند در حالیکه اندرکنش بین شمعها نشان میدهد که این روش و شکل اجرا، همواره بهینهترین و بهترین گزینه ممکن جهت دستیابی به ظرفیت باربری مناسب با کمترین نشست و جابجایی نمیباشد. در این مقاله بهینهسازی ظرفیت باربری، سختی محوری و نشست تفاضلی کلاهک در یک گروه شمع، با هندسه و طول متفاوت مورد ارزیابی قرار میگیرد. روش بهینهسازی مورد استفاده در این تحقیق برای یک گروه شمع با ظرفیت باربری اصطکاکی قابل کاربرد است. معیار بهینهسازی در این پژوهش، کاهش حجم بتن مصرفی در اجرای کلاهک و گروه شمع است که برای مقاصد اقتصادی و زیست محیطی میتواند بسیار مفید باشد چرا که با مصرف مصالح کمتر و به دنبال آن هزینه کمتر، گروه شمع میتواند عملکرد مورد انتظار را از نظر ظرفیت باربری و نشست نشان دهد. در این مقاله گروه شمع 5×5 با آرایش مربعی و سطری مورد بررسی قرار میگیرند و بهینهسازی با بهرهگیری از الگوریتم تکاملی ژنتیک انجام شده و برای تحلیل ظرفیت باربری شمعها از نرمافزار اجزاء محدود Fb-Pier استفاده شده است.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39773120160601Identifying location and severity of multiple cracks in reinforced concrete cantilever beams using modal and wavelet analysisشناسایی موقعیت و شدت ترکهای چندگانه در تیر طرهی بتنآرمه با استفاده از تحلیل مودال و آنالیز موجک728338588FAطاهره عارف زادهدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایرانسید روح الله حسینی واعظاستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران0000-0002-5574-8345حسین نادرپوردانشیار، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0002-1089-0364امیر عزالدیندانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20151112In this paper, a method of multiple cracks detection in a cantilever reinforced concrete beam based on wavelet transform is presented. For this purpose, different damage scenarios in concrete beam were considered. Then, the four first mode shapes of undamaged and damaged beam using ABAQUS software were extracted. The estimated mode shapes of the beam are analyzed by the continuous and discrete wavelet transform (CWT & DWT) to detect the damage scenarios. It was found that DWT is more sensitive to damage location than CWT in the concrete beam which introduced in this paper. Also, the influence of the mode order and the effect of damage distance from support on the effectiveness of damage detection was evaluated. It was observed that the distance of cracks to each other have no effect on identifying their location.در این تحقیق روش شناسایی ترکهای چندگانه در تیر طره بتن مسلح بر پایه تبدیل موجک ارائه شده است. به این منظور، سناریوهای مختلف خرابی در تیر بتنی درنظر گرفته شد. سپس، شکل های مودی چهار مود اول تیر در حالت سالم و آسیب دیده با استفاده از نرم افزار ABAQUS استخراج گردید. شکل های مودی بدست آمده برای شناسایی آسیب های در نظر گرفته شده، تحت تبدیل موجک پیوسته و گسسته قرار گرفتند. مشاهده شد که موجک گسسته به موقعیت آسیب برای تیر بتنی تعریف شده در این مطالعه، نسبت به موجک پیوسته حساس تر می باشد. همچنین اثر مرتبه مودها و تاثیر فاصله آسیب از تکیهگاه در شناسایی آسیب ارزیابی شد. ملاحظه شد که فاصله ترکها از یکدیگر تاثیری در شناسایی موقعیت آنها ندارد.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39773120160601Influence of outrigger - belt truss on behavior of tall steel buildings with concrete core and circular planبررسی اثر مهار بازویی-کلاهک خرپایی بر رفتار سازههای بلند فولادی با هسته بتنی و پلان دایره ای849838589FAعلی خیرالدیناستاد، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0001-7802-2013ربابه عمرانیدانشجوی دکتری مهندسی سازه، دانشگاه سمنان، ایرانJournal Article20151230Lateral displacement is one of the most important factors in the design of tall buildings. Different structural resistance systems proposed for resistance of gravity and lateral loads. One of the appropriate models in tall building design is structural model with concrete core that is the most important factor for structure’s lateral displacement and load control. With increasing the height of structures the influence of concrete core on lateral displacement control decrease in topper stories, because the concrete core stiffness decreases. To avoid this weakness, outrigger and belt truss is used with core concrete. In this article three steel structures with 30, 40 and 50 stories and 90, 120 and 150 m height and circular plan with 16 m radius was investigated, steel frame models with concrete core and belt truss-outrigger was modeled, analyzed linearly, designed and investigated. The results showed considerable decrease in structures drift angle with using belt truss and outrigger in steel structure with concrete core, without any important change in materials weight. In addition, structures stress ratio controlled and adjusted, and the number of plastic hinges and performance level was increased.یکی از مهمترین پارامترهای کنترل کننده طراحی در سازه های بلند، تغییرمکان جانبی سازه است. سیستمهای مقاوم مختلف سازه ای جهت تحمل بارهای جانبی و ثقلی پیشنهاد شده است. یکی از مدلهای مناسب در طراحی سازههای بلند مدل سازهای با هسته بتنی است که در آنها هسته بتنی عامل اصلی تحمل بارجانبی و کنترل کننده تغییرمکان جانبی سازه میباشد. با افزایش ارتفاع سازه به علت کاهش شدید سختی هسته، تاثیر هسته به تنهایی در طبقات بالاتر در کنترل تغیرمکان جانبی کاهش مییابد. برای رفع این ضعف مهم از مهار بازویی و کلاهک خرپایی علاوه بر هسته بتنی استفاده میگردد. در این مقاله سه سازه فولادی 30 و 40 و 50 طبقه با ارتفاع های 90 ،120و150 متر با پلان دایره ای به شعاع 16 متر مورد بررسی قرار گرفت و مدلهای قاب فولادی با هسته بتنی، مهار بازویی و کلاهک خرپایی مدلسازی، تحلیل خطی، طراحی و بررسی شد. نتایج نشان میدهد با استفاده از مهار بازویی و کلاهک خرپایی در سازه فولادی با هسته بتنی، زاویه دریفت سازه به طور قابل ملاحظه ای کاهش مییابد در حالیکه وزن مصالح مصرفی تغییر نمیکند. همچنین تنش در سازه کنترل و تعدیل شده و تعداد مفاصل پلاستیک و سطح عملکرد سازه افزایش یافت.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39773120160601Direct displacement-based design of special composite RC shear walls with steel boundary elementsطراحی مستقیم دیوارهای برشی بتنآرمه ویژه مرکب با اجزای مرزی فولادی بر مبنای تغییرمکان9911138590FAحسین کاظمیکارشناس ارشد مهندسی سازه، دانشکده مهندسی عمران و معماری، دانشگاه ملایر، ایرانامین محبخواهاستادیار، دانشکده مهندسی عمران و معماری، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران0000000336498827Journal Article20150818Special composite RC shear wall (CRCSW) with steel boundary elements is a kind of lateral force resisting structural system which is used in earthquake-prone regions. Due to their high ductility and energy dissipation, CRCSWs have been widely used in recent years by structural engineers. However, there are few studies in the literature on the seismic design of such walls. Although there are many studies in the literature on the Direct Displacement-Based Design (DDBD) of RC structures, however, no study can be found on DDBD of CRCSWs. Therefore, the aim of present study is to evaluate the ability of DDBD method for designing CRCSWs. In this study, four special composite reinforced concrete shear walls with steel boundary elements of 4, 8, 12 and 16 story numbers were designed using the DDBD method for target drift of 2%. The seismic behavior of the four CRCSWs was studied using nonlinear time-history dynamic analyses. Dynamic analyses were performed for the mentioned walls using 7 selected earthquake records. The seismic design parameters considered in this study includes: lateral displacement profile, inelastic dynamic inter-story drift demand, failure pattern and the composite RC shear walls overstrength factor. For each shear wall, the overall overstrength factor was calculated by dividing the ultimate dynamic base shear demand (V<sub>u</sub>) by the base shear demand (V<sub>d</sub>) as per the Direct Displacement Based-Design (DDBD) method. The results show that the DDBD method can be used to design CRCSWs safely in seismic regions with predicted behavior.یکی از سیستمهای مقاوم که در مناطق لرزهخیز به کار برده میشوند، دیوارهای برشی بتنآرمه مرکب ویژه با اجزای مرزی فولادی میباشند که به دلیل دارا بودن شکلپذیری و قابلیت جذب و استهلاک انرژی بالا نسبت به دیوارهای برشی بتن مسلح رایج، در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفتهاند. نظر به اینکه در خصوص رفتار این قبیل قابها مطالعات بسیار کمی انجام شده و همچنین روش طراحی سازه بر مبنای نیرو، باعث تقریب در سنجش رفتار واقعی سازه در حین وقوع زلزله خواهد شد، در تحقیق حاضر به بررسی رفتار لرزهای غیر خطی این نوع از سیستمهای سازهای طرح شده به روش مستقیم بر مبنای تغییرمکان پرداخته میشود. بدین منظور ابتدا 4 دیوار برشی بتنآرمه مرکب ویژه با اجزای مرزی فولادی با تعداد طبقات 4، 8 ، 12 و 16 با استفاده از روش طراحی مستقیم بر اساس تغییر مکان برای یک سطح عملکرد مشخص (نظیر دریفت 2%)، طراحی شده و سپس تحت تحلیلهای تاریخچه زمانی دینامیکی غیرخطی قرار گرفتند و در نهایت نتایج حاصل از این تحلیلها با فرضیات طراحی مقایسه گردید. نتایج تحلیل حاکی از آن است که دیوارهای برشی مرکب طراحی شده در این تحقیق بر مبنای روش مستقیم مبتنی بر تغییرمکان، میتوانند به خوبی سطح عملکرد مورد نظر طراح را به لحاظ تغییرمکان نسبی بین طبقهای، ارضاء نمایند.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39773120160601Numerical investigation of the behavior of approach slabs in transition zone of ballasted track to box culvert in high-speed railway linesبررسی عددی استفاده از پیش دالهای بتنی در ناحیه انتقال خطوط بالاستی به آبروهای بتنی خطوط راه آهن سریع السیر11212838591FAمرتضی اسماعیلیدانشیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران0000-0002-8894-7017مهدی کمالیکارشناس ارشد مهندسی عمران، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایرانحمیدرضا حیدری نوقابیدانشجوی دکتری مهندسی عمران، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایرانJournal Article20150902One of the most important issues in operation of high-speed railway tracks is avoiding to sudden variation of the track stiffness. Culverts and bridges are common areas which this problem is occurred along the railway lines. One of the method for applying the gradual variation of the track stiffness in these areas is using the approach slabs in transition zone. Therefore, in this research it has attempted to study this problem using numerical simulation. In this regard, a typical culvert of Tehran-Qom-Esfahan high-speed railway line with 6.6 m length was simulated. Then for studying the effect of transition zones, an approach slab includes of three parts with 6m length and various thicknesses simulated by FE model. In this model the ballasted track and its components such as railpads, sleepers, ballast and subgrade were modeled as lumped mass-dashpot-spring systems and the rails, approach slabs and culvert were modeled by Euler-Bernoulli beam elements. Then the dynamic behavior of the transition zone investigated under the passing of the moving loads same as the axle loads of the ICE high speed train. In this matter a series of sensitivity analyses were carried out on some parameters such as vehicle speed, approach slab thickness as well as damping and stiffness of track. Consequently, the achieved results show that the increasing of damping and stiffness of the track cause to the ballast forces increased and in other side it causes to the acceleration and settlement of the ballasted track and the approach slabs decreased. These aforementioned effects are more obvious in damping values higher than 200 kN.sec/m and the track stiffness values in the range of 120 MN/m to 180 MN/m. Moreover, it was understood that increasing the approach slabs thickness has remarkable effect on improving the dynamic behavior of the transition zone especially in speeds more than 340 km/hr.از جمله مسائل مطرح در بهره برداری از خطوط راه آهن سریع السیر، اجتناب از وقوع تغییرات ناگهانی در سختی خط میباشد. محل آبروها و پل ها، شایع ترین نقاط تغییر ناگهانی سختی خط در طول مسیرهای راه آهن سریع السیر میباشد. یکی از مهمترین روشهای اعمال تدریجی سختی در این نقاط، ساخت پیش دالهای بتنی به عنوان ناحیه انتقال میباشد. بنابراین در این مقاله سعی گردیده تا این موضوع با انجام مدل سازی عددی مورد مطالعه قرار گیرد. برای این منظور یک خط بالاستی همراه با یک آبرو بتنی مشابه با آبروهای واقع در مسیر راه آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان به طول 6.6 متر مدلسازی گردیده و تاثیر وجود پیش دالهای بتنی در حدفاصل خط بالاستی و آبرو مورد بررسی قرار گرفته است. در این مدلسازی خط بالاستی و اجزای آن شامل پد زیر ریل، تراورس، بالاست، بستر و زمین بصورت مجموعه ای از سیستمهای جرم-فنر-میراگر مدل گردیده و ریل ها، آبرو و پیش دالهای بتنی بصورت المانهای تیر اویلر-برنولی شبیه سازی شدهاند. سپس رفتار دینامیکی خط ریلی و اجزای آن با عبور دسته بار متحرک مشابه یک ناوگان سریع السیر متداول مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا بر روی پارامتر هائی از قبیل سرعت وسیله نقلیه، ضخامت دالخطها، میرایی و سختی خط تحلیل حساسیت صورت گرفته است. نتایج تحلیلها بیانگر آن است که با افزایش سختی و میرایی خط، نیروی ایجاد شده در بالاست، شتابها و نشستهای خط بویژه در قسمت خط با پیش دالهای بتنی کاهش مییابد که این تاثیر در میراییهای بالاتر از KNsec/m 200 و سختی خط در محدوده MN/m 120 تا MN/m180 قابل توجه میباشد. همچنین نتایج نشان میدهد که افزایش ضخامت پیش دال ها تاثیر به سزایی بر بهبود رفتار خط در سرعتهای بالا بویژه در سرعت 340 کیلومتر بر ساعت دارد.