انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39776شماره 320191122Improving the Performance of Permeable Concrete Pavement by Replacing Sedimentary Travertine Aggregateبهبود عملکرد روسازی بتن نفوذپذیر با جایگزینی سنگ دانه رسوبی تراورتن5166057710.22065/jsce.2018.112016.1414FAسعید فرزیندانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنانمهسا دوست محمدیفارغ تحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران، گرایش منابع آب، دانشگاه سمنان، ایرانحجت کرمیاستادیار دانشکده عمران دانشگاه سمنانسید فرهاد موسویاستاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنانامید رضائی فردانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20171226Increase of impervious surfaces in urban areas, has led to many problems, including flooding roads and streets during rainstorms which could create difficulties for pedestrians and cars. An effective way of reducing urban runoff and waterlogging is to use permeable concrete pavement. In the present study, the effect of replacing different percentages of travertine additive with the main aggregates of permeable concrete on physical and mechanical properties of this type of concrete has been studied. Samples development and testing with three replicates for each sample was carried out at the Concrete Technology Laboratory of Semnan University. Statistical analysis of the results was carried out using SAS 9.4 software at 95% confidence level for all the samples. Results showed that due to the porous structure of travertine, increasing the percentage of travertine replacement with aggregate increased the porosity and permeability coefficient. The highest porosity was observed for T-100 and T-75 specimens, which was 29.13% and 28.78%, respectively. Also, the highest permeability coefficient (1.96 mm/s) was for T-75 and T-100 specimens. Other results indicated that replacement of travertine with a percentage of aggregates in porous concrete reduced the compressive strength of the samples compared to the control sample. Maximum and minimum compressive strengths were 17.33 and 12.22 MPa, respectively, for T-25 and T-100 specimens; While the compression strength of the control sample was 18.45 MPa. Based on the results, due to porosity, high permeability and suitable resistance of this permeable concrete with travertine , this type of concrete has high potential to be used in pavements, especially in areas with low traffic.افزایش سطوح نفوذناپذیر در مناطق شهری، منجر به بروز مشکلات زیادی از جمله آبگرفتگی معابر و خیابانها در هنگام وقوع باران شده است که میتواند تردد عابران پیاده و خودروها را با مشکل مواجه سازد. از راهکارهای مؤثر کاهش حجم رواناب شهری و آبگرفتگی، استفاده از روسازی بتن نفوذپذیر میباشد. در تحقیق حاضر، تأثیر جایگزینی افزودنی تروارتن با درصدهای متفاوت، با سنگدانه اصلی بتن نفوذپذیر بر خواص فیزیکی و مکانیکی این نوع بتن مطالعه شده است. ساخت نمونهها و انجام آزمایشها با سه تکرار برای هر نمونه، در آزمایشگاه تکنولوژی بتن دانشگاه سمنان صورت پذیرفته است. تحلیل آماری نتایج آزمایشگاهی به کمک نرمافزار SAS 9.4 در سطح اطمینان 95% برای تمامی نمونهها انجام شده است. با توجه به نتایج حاصل به دلیل ساختار متخلخل تراورتن، با افزایش درصد جایگزینی تراورتن با سنگدانه، درصد تخلخل و ضریب نفوذپذیری افزایش مییابد. بیشترین درصد تخلخل مربوط به نمونههای T-100 و T-75 میباشد که به ترتیب برابر 13/29 و 78/28 درصد است. همچنین بیشترین ضریب نفوذپذیری مربوط به نمونههای T-75 و T-100 میباشد که برابر 96/1 میلیمتر بر ثانیه است. دیگر نتایج حاکی از آن است که جایگزینی تراورتن با درصدی از سنگدانه در بتن متخلخل، مقاومت فشاری نمونهها را نسبت به نمونه شاهد کاهش میدهد. بیشترین و کمترین مقاومت فشاری برابر 03/17 و 22/ 12 مگاپاسکال است که به ترتیب مربوط به نمونههای T-25 و T-100 میباشد. در حالی که مقاومت فشاری نمونه شاهد برابر 54/18 مگاپاسکال است. براساس نتایج به دست آمده، به دلیل تخلخل و نفوذپذیری زیاد و مقاومت مناسب بتن نفوذپذیر حاوی تراورتن ، این نوع بتن پتانسیل بالایی برای استفاده در روسازیها بهویژه در مناطق با ترافیک کم دارا میباشد.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39776شماره 320191122Evaluation of the connection rigidity on the vertical shear distribution at beam section in steel I shaped beams according to the beam span lengthارزیابی تاثیر درصد صلبیت اتصال بر توزیع برش قائم مقطع تیر در اتصالات تیرهای I شکل فولادی با توجه به طول دهانه تیر17406057810.22065/jsce.2018.111196.1418FAغلامرضا عبداله زادهدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایرانمرتضی نقی پوردانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلاحسان شعبان زادهدانشجوی دکتری مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایرانJournal Article20171230This paper evaluates the effect of I-shaped beams connection rigidity with different span length on vertical force and shear stress distribution in beam flanges and web at connection section in comparison with classical theory of stress distribution. Accordingly, 72 models with different connection rigidity under concentrated static load in mid span have been made for doing parametric study in ANSYS Workbench finite element software. The linear static analysis was done on all constructed models. Variable parameters in these research for parametric study include of connection rigidity in the case of change in the end plate thickness (from 7 to 30 mm), beam span length, restraint or no restraint between beam web and flange and the presence or absence of Poisson’s effects. Performed studies have shown that that vertical shear stress distribution in beam to column connection section with moment connection differs a lot from what is stated in mechanics of materials equations. Practically the available equations in regulations which state that web receives the entire vertical shear and ignore the contribution of flanges are not reliable. Studies also showed that the contribution of the flanges and web at connecting section from vertical shear force strongly affected by the connection rigidity and the beam span length. On the other side, the results express this fact that among desired parameters the existence of restraint between flanges and web in all models is the most important parameter in the differences between the classical and real results and elimination of this parameter in structures can be considered as an idea to improve the performance of the modern connections.این مقاله به برآورد تاثیر درصد صلبیت اتصالات در تیرهای I شکل فولادی با طول دهانههای مختلف بر روی توزیع نیرو و تنش برشی قائم در بال و جان تیر در مقطع اتصال در مقایسه با فرضیات کلاسیک توزیع تنش میپردازد. در این راستا 72 مدل تیر با اتصالات با درصد صلبیتهای متفاوت تحت بار متمرکز در وسط دهانه جهت انجام مطالعه پارامتریک در نرمافزار اجزامحدود ANSYS Workbench ساخته و بر روی همه آنها تحلیل استاتیکی خطی انجام شد. پارامترهای متغیر در این مدلها عبارتند از درصد صلبیت اتصال درقالب تغییر ضخامت ورقهای انتهایی(از7 تا 30 میلیمتر)، طول دهانه تیر، وجود و یا عدم وجود تقید بین بال و جان تیر در ناحیه اتصال و وجود یا عدم وجود اثرات کرنشهای جانبی. مطالعات انجام شده در درجه اول نشان دادند که در اثر شرایط مرزی حاکم توزیع تنش برشی قائم در مقطع اتصال در اتصالات با درجات صلبیت متفاوت، بسیار با آنچه که در روابط کلاسیک تئوری تیرها ذکر شده فاصله دارد و عملا روابط آییننامههای کنونی که فقط جان را در تمامی طول تیر مسول تحمل برش قائم و بالها را مسول تحمل لنگر میدانند، با آنچه در واقعیت رخ میدهد فاصله دارند. همچنین مطالعات نشان دادند که سهم بالها و جان تیر در مقطع اتصال از نیروی برش قائم مقطع شدیدا متاثر از درصد صلبیت اتصال و طول دهانه تیر است. از طرفی نتایج بیانگر این واقعیت بودند که از بین پارامترهای موردنظر، تقید بوجود آمده بین بال و جان تیر در تمامی مدلها عمدهترین پارامتر در فاصله گرفتن نتایج کلاسیک از واقعیت توزیع تنش و نیرو در مقطع اتصال تیرهای I شکل هستند و از بین بردن این تقید در اجرا میتواند بعنوان ایدهای در بهبود عملکرد اتصالات مدنظر قرارگیرد.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39776شماره 320191122Presentation of exact and metaheurestic solution method for minimization project completion time with considering budget constraint problemارائه روش حل دقیق و فراابتکاری برای مسئله کمینه سازی زمان تکمیل پروژه با در نظر گرفتن محدودیت بودجه41566106910.22065/jsce.2018.104864.1377FAایرج مهدویاستاد تمام گروه صنایع دانشگاه علوم و فنون مازندرانمیلاد همتیاندانشجوی دکترای صنایع علوم و فنون مازندران، بابل، ایرانمحمدجواد طاهری امیریدانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایرانامید قناعتدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ساریJournal Article20171106Project planning and scheduling are one of the most important issues in construction engineering and management. It is being crucial to progress developed countries. One of the major challenges in construction project management is time and cost management. The traditional view lonely is not able to meet the needs of this field. Therefore, the use of modern management approaches can be greatly helpful. Time and cost are among the important objectives of each project. Cost and time trade-off is among the major important issues in projects planning and control and the main of solving this problem is actually analysis of interaction of different types of project costs and time of the project. In this paper, a time and cost trade off project scheduling problem under budget constraint is studied. For this purpose, a meta-heuristic genetic algorithm is developed to find the optimal solution in MATLAB. Completion time sensitivity analysis is done according to different budget level. In order to validate proposed algorithm, problem is solved by GAMS and the outputs between them are compared. The results show that proposed meta heuristic algorithm is able to solve problem optimally so that differences between samples solution were zero in different budget level.یکی از چالشهای مهم در مدیریت پروژه های عمرانی، مدیریت زمان و هزینه است. امروزه دیدگاه های سنتی به تنهایی قادر به پاسخگویی نیازهای این عرصه نیست. بنابراین استفاده از رویکردهای نوین مدیریتی میتواند تا حد زیادی راهگشا باشد. زمان و هزینه پروژه جزء اهداف مهم هر پروژه میباشند. موازنه هزینه و زمان از جمله مباحث مهم در برنامه ریزی و کنترل پروژه ها است و هدف از حل این مساله در واقع تحلیل رفتار متقابل انواع گوناگون هزینه های پروژه و زمان اجرای پروژه می باشد. در این مطالعه مسئله موازنه زمان و هزینه زمانبندی پروژه در شرایط محدودیت بودجه بررسی شده است. بدین منظور یک الگوریتم فرا ابتکاری ژنتیک برای پیدا کردن بهینه اقدامات اصلاحی در نرم افزار MATLAB پیاده سازی و توسعه داده شد. تحلیل حساسیت زمان تکمیل پروژه نسبت به سطوح بودجه مختلف انجام گرفت. همچنین متوسط زمان حل مسئله نمونه بازای سطوح مختلف محاسبه و گزارش گردید. در نهایت برای اعتبارسنجی الگوریتم فراابتکاری پیشنهادی، مسئله بطور دقیق توسط نرم افزار GAMS حل گردیده و با یکدیگر مقایسه گردید. نتایج نشان میدهد که الگوریتم پیشنهادی قابلیت حل مسئله بطور دقیق را داشته است چرا که فاصله بین جواب مسائل نمونه در سطوح بودجه مختلف برابر صفر بوده است.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39776شماره 320191122Permanent excavation interaction and adjacent building under earthquake
(Case study: Entrance ramp of the city train and hamyari-shahrdari building)مطالعه اندرکنش گودبرداری دائمی و ساختمان مجاور تحت زلزله (مطالعه موردی: رمپ قطار شهری و ساختمان همیاری شهرداری های کرمانشاه)57706107210.22065/jsce.2018.104878.1378FAجهانگیر خزائیاستادیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-9909-7273افشین قبادیاندانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20171107Deep excavation have a direct effect on stresses and strains of surrounding soil, and it leads to the change in static and dynamic response of adjacent structures of the excavation. In this study the effects of urban rail ramp permanent excavation on Hamyari response, has been investigated. Consideration of soil-structure-groove interaction has a great effect on the structure response, including increased range of internal motion of foundation and floors, reducing the base shear, and increasing the natural period of the structure. The three-dimensional study has considered a nonlinear behaviour for soil and steel materials and also, semi-infinite elements have been used for viscose boundaries. The use of semi-infinite boundaries has shown a desirable performance in seismic analysis of soil environments. Placement of the building near the entrance ramp of Kermanshah metro and consideration of soil-structure interaction near the excavation, lead to the 8.98% increasing in the first period of the structure, decreasing 19.37% base shear of the Structure against the rest rigid condition, and also increasing the lateral displacement of floors, especially higher floors, and this increment in the roof floor compared to the rigid base and soil-structure interaction are 89.89% and 14.25%, respectively. Also, consideration of soil-structure interaction adjust excavation for building compared to the case with soil-structure interaction and without the excavation effect, leads to the 1.09% increasing in the first period of the structure and 10.27% decreasing in base shear, and also increasing of acceleration response spectrum.گودهای عمیق تأثیر مستقیمی بر تنشها و کرنشهای خاک اطراف دارند که همین پدیده عامل ایجاد تغییر در پاسخ استاتیکی و دینامیکی سازههای مجاور گود میشود. در این پژوهش اثر وجود گود عمیق بر پاسخ لرزهای ساختمان بلندمرتبه سازمان همیاری شهرداریهای کرمانشاه موردبررسی قرارگرفته است. در این راستا تلاش شده است تأثیر وجود گود ناشی از رمپ ورودی قطار شهری کرمانشاه بر ساختمان همیاری شهرداری که از سیستم قاب خمشی فولادی بهره میبرد، مورد بررسی قرار گیرد. در نظرگیری اندرکنش بین خاک و سازه دارای تأثیر فراوانی بر پاسخ سازه ازجمله افزایش دامنه حرکت داخلی فونداسیون و طبقات، کاهش برش پایه و افزایش پریود طبیعی سازه، است. در بررسی سهبعدی صورت گرفته برای مصالح خاک و فولاد رفتار غیرخطی و برای مرزهای ویسکوز از المانهای نیمه بینهایت استفادهشده است. استفاده از مرزهای بینهایت عملکرد مطلوبی را در تحلیل لرزهای محیطهای خاکی نشان داد. قرارگیری ساختمان در مجاورت رمپ ورودی قطار شهری کرمانشاه و در نظر گرفتن اندرکنش خاک-سازه ی مجاور گود باعث افزایش 8.98 درصدی پریود اول ساختمان و کاهش 19.37 درصدی برش پایه وارد بر ساختمان نسبت به حالت تکیهگاه صلب و همچنین افزایش جابجایی جانبی طبقات بخصوص در طبقات بالاتر میشود که این میزان افزایش در طبقه بام 82.33 درصد نسبت به حالت پایه صلب و 17.63 درصد نسبت به حالت اندرکنش خاک و سازه میباشد. همچنین درنظر گرفتن اندرکنش خاک و سازه و گود برای ساختمان نسبت به حالت اندرکنش خاک و سازه بدون لحاظ شدن اثر گود، افزایش 1.09 درصدی پریود اول سازه و کاهش 10.27 درصدی برش پایه و افزایش طیف پاسخ شتاب را در پی خواهد داشت.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39776شماره 320191122Numerical modelling of the Concrete Beams Strengthened with externally bonded CFRP Fabrics at High Temperaturesمدل سازی عددی تیرهای بتنی تقویت شده با CFRP انعطاف پذیر در دماهای بالا71886144410.22065/jsce.2018.105927.1385FAمحمود نادریعضو هیات علمی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)سیامک اسمعلی زادهدانشکده فنی و مهندسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)Journal Article20171116The use of externally bonded fiber reinforced polymer (FRP) has been proven to be an effective and efficient method to strengthen deficient concrete components and structures. This paper presents numerical investigations on the de-bonding behavior of concrete beams strengthened with externally bonded CFRP fabrics, at elevated temperatures. The numerical study was carried out, using the commercial package, “Abaqus”, for finite element analysis. The simulation was validated against laboratory four point bending tests of nine plain concrete beams previously performed by the authors. The behavior of concrete beams with three different design concrete strength of 20, 30 and 40 MPa which were externally bonded by CFRP fabrics were investigated at -20, +20, +50 and +80 Degree Celsius. Linear elastic isotropic and orthotropic models were used for the CFRP layer and a cohesive bond model was used for the concrete – CFRP interface. A plastic damage model was also used for the concrete. In the finite element analysis, similar to the laboratory tests, the specimens were first heated up to the elevated temperatures, and then loaded up to failure. The results show good agreement with the experimental data, regarding the failure loads, load–displacement response, and crack patterns. The finite element results of thermal strains in CFRP and stresses in the concrete are also compared with the thermal strains and stresses, determined by the analytically models.مدتی است که استفاده از پلیمر های مسلح شده با الیاف کربن (CFRP)، بعنوان یک روش کارآمد برای مقاوم سازی سازهها رایج شده است. در پژوهش حاضر برای مدل سازی تیرهای مقاوم شده با CFRP انعطاف پذیر در دماهای بالا، از روش المان محدود، و برای مدل سازی عددی، از نرمافزار المان محدود آباکوس استفاده شده است. نتایج بدست آمده از روش المان محدود با نتایج آزمایشهای پیشین انجام شده توسط نویسندگان مقایسه شده اند. مطالعه نمونهها با آزمایش چهار نقطه خمشی تیرهای بتنی مقاوم شده با CFRP انعطاف پذیر با سه مقاومت بتنی متفاوت در دماهای 20، 50 و 80 درجه سانتیگراد انجام گرفت. مدل سازی نمونهها، همانند روند آزمایشگاهی، در دو مرحله متوالی انجام گرفته است. در مرحله اول، نمونه ها تا دماهای مورد نظر گرم شده و در مرحله بعد تحت همان دمای بالا، تحت بارگذاری مکانیکی تا گسیختگی، قرار گرفتند. نتایج مدل سازی با توجه به مقدار بارنهایی، روند منحنیهای بارنهایی- جابجایی و الگوی ترک خوردگی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه گردید که نشان از تطابق خوب روند مکانیکی با مدل های عددی بود. همچنین تاثیر کرنش های حرارتی نسبت به کرنش های ناشی از بار مکانیکی خارجی، مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد که نقش عدم تناسب ضریب انبساط حرارتی ،کمتر از نقش کاهش مشخصات مکانیکی در اثر حرارت بوده است. در نهایت نتایج المان محدود با مدل های تحلیلی ارائه شده برای محاسبه کرنش در CFRP، تنش برشی و نرمال در بتن ناشی از تغییر دما مقایسه و تطابق قابل قبولی مشاهده شد.<br />.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39776شماره 320191122Investigate the effect of foundation and tank concrete hardness on the seismic response of high tanks using probabilistic analysisبررسی تاثیر سختی بتن فونداسیون و مخزن بر پاسخ لرزهای مخازن مرتفع با استفاده از تحلیل احتمالاتی891046177410.22065/jsce.2018.114977.1438FAاتابک فیضیگروه مهندسی عمران/دانشکده فنی مهندسی/ دانشگاه محقق اردبیلی/اردبیل/ایرانمجید پاسبانی خیاویدانشیار گروه مهندسی عمران/ دانشکده فنی مهندسی/ دانشگاه محقق اردبیلیلیلا رمزیکارشناسی ارشد رشته مهندسی آب و سازههای هیدرولیکی، دانشکده فنی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20180115Water tanks are among the main components of water supply networks for storing, maintaining and supplying pressure, and these structures should have the ability to exploit and supply pressure in the water supply network after the earthquake. In this paper, the effect of foundation concrete hardness to tank concrete hardness on seismic analysis of air tanks has been investigated. In the current seismic analysis, the relationship between the concrete hardness of the foundation and the concrete of the tank body is expressed by the definition of the constant coefficient K. By changing this coefficient, its effect on each of the tensile/compressive stress, and displacement parameters using a probabilistic analysis is examined. The tank is modeled using a three-dimensional finite element method based on ANSYS software. In this model, the interaction between the tank body, fluid and foundation are considered and the accelerogram of Manjil earthquake in the intended model is used to apply the earthquake. The probabilistic analysis used in this study is Monte Carlo simulator using the Latin hypercube sampling method and K coefficient is used as an input variable. The maximum horizontal displacement of the structure, the maximum 1st principle stress and the maximum 3rd principle stress are selected as critical responses and output variables. The results of analyzing models and comparing responses such as maximum principle stresses and maximum displacement show that with regard to economic considerations and the appropriate reliability coefficient for the system, the most efficient and optimal value for the coefficient K is approximately 0.7.مخازن آب از جمله اجزاء اصلی شبکههای آبرسانی به منظور ذخیره، نگهداری و نیز تامین فشار آب میباشند و به جهت اهمیتی که این سازهها دارند باید پس از وقوع زلزله قابلیت بهرهبرداری و تامین فشار در شبکه آبرسانی را داشته باشند. در این مقاله تاثیر نسبت سختی بتن فونداسیون به سختی بتن مخزن بر تحلیل لرزهای مخازن هوایی مورد بررسی قرار گرفته است. در تحلیل لرزهای حاضر، نسبت سختی بتن فونداسیون به سختی بتن بدنه مخزن به صورت ضریب ثابت K بیان شده است. با تغییر این ضریب، تاثیر آن بر روی هر کدام از پارامترهای تنش کششی، فشاری و تغییرمکان با استفاده از تحلیل احتمالاتی مورد بررسی قرار گرفته است. مخزن مورد مطالعه به کمک روشهایی که مبتنی بر روش اجزای محدود می باشد به صورت سه بعدی در نرمافزار انسیس مدلسازی شده است. در این مدلسازی اندرکنش بین بدنه مخزن، سیال و فونداسیون در نظر گرفته شده و برای اعمال زلزله از شتابنگاشت زمین لرزه منجیل در مدل مورد نظر استفاده شده است. تحلیل احتمالاتی استفاده شده، شبیهساز مونتکارلو با استفاده از روش نمونه برداری ابر مکعبی لاتین بوده و از ضریب K به عنوان متغیر ورودی استفاده شده است. مقدار ماکزیمم تغییر مکان افقی سازه، تنش اصلی اول حداکثر و تنش اصلی سوم حداکثر نیز به عنوان پاسخهای بحرانی و متغیرهای خروجی انتخاب شدهاند. نتایج حاصل از تحلیل مدلها و مقایسه پاسخهایی نظیر تنشهای اصلی حداکثر و تغییرمکان حداکثر نشان میدهند که با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی و ضریب اطمینان مناسب برای سیستم، بهینهترین و مطلوبترین مقدار برای ضریب K تقریبا 7/0 میباشد.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39776شماره 320191122Seismic Response of Asymmetric Sliding Steel Structure with Considering Soil-Structure Interaction Effectsپاسخ لرزه ای سازه لغزشی نامتقارن فولادی با در نظر گرفتن اثرات اندرکنش خاک و سازه1051206177510.22065/jsce.2018.105638.1384FAسحر رادکیادانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه عمران، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایرانفرهاد عباس گندمکاراستادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، دزفول، ایرانروح اله راه نورددانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، دزفول، ایران0000-0001-9399-104XJournal Article20171115One of the methods of resisting to earthquake forces and its undesirable effects on structures is the use of seismic isolators. Investigations on the seismic structure have been initiated by researchers since decades, but so far no study has been done on the subject of this research. Therefore, in this study, the seismic behavior of an asymmetric slip structure with a moment frame system is affected by the horizontal component of the earthquake with Considering the effects of soil and structure interaction have been investigated. In order to achieve the main objective of the research, one, five, and ten stories irregular structures (40% irregularity) are considered with seismic isolator R-FBI located on type II, III and IV soils. Also, for irregular effect analysis, irregular structures of 20, 40 and 60 percent were compared to the regular model. In order to obtain the results of the research, the finite element method has been used with modeling of nonlinear materials and performing dynamic explicit analysis. The results of the study showed that, by changing the type of soil (in accordance with the 2800 Standards), the displacement and acceleration of the structural changes considerably. This change for the conversion of II to III soil was 87.2%, 36%, 4.1%, and in order to convert the soil II to IV, 19.1%, 3.1% and 30.7%, respectively, to change location of the upper storey of the structure is 1, 5 and 10 stories. Also, the acceleration of the upper storey of structures of 1, 5 and 10 stories for converting II to III are 2.18%, 3.2%, and 43.2% respectively, and in order to convert II to IV are 51.5%, 40.5% and 57.4% respectively.یکی از روشهای مقابله با نیروی زلزله و تاثیرات نامطلوب آن بر سازهها، استفاده از جداسازهای لرزهای میباشد. تحقیق و بررسی بر سازه لرزهای از دهههای گذشته توسط پژوهشگران آغاز شده، ولی تاکنون مطالعهای بر موضوع تحقیق حاضر صورت نپذیرفته است لذا در این مطالعه رفتار لرزهای سازه لغزشی نامتقارن فولادی با سیستم قاب خمشی تحت تاثیر مولفهی افقی زلزله با در نظر گرفتن اثرات اندرکنش خاک و سازه مورد بررسی قرار گرفته است. جهت دستیابی به هدف اصلی تحقیق، سازههای یک، پنج و ده طبقه نامنظم (میزان نامنظمی 40%) با جداگر لرزهای R-FBI واقع بر روی خاکهای تیپ II، III و IV در نظر گرفته شده است. همچنین برای بررسی اثر نامنظمی، سازههای با نامنظمی 20، 40 و 60 درصد با مدل منظم آن مقایسه شد. جهت حصول نتایج تحقیق، از روش عددی اجزا محدود با مدلسازی مصالح در ناحیه غیرخطی و تحلیل دینامیکی صریح بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که با تغییر نوع زمین (مطابق آیین نامه 2800)، تغییرمکان و شتاب طبقات سازه به طور قابل ملاحظهای تغییر میکند. این تغییر جهت تبدیل زمین نوع II به III برای تغییر مکان طبقه فوقانی سازه 1، 5 و 10 طبقه به ترتیب 2/87%، 36%، 1/4% و جهت تبدیل زمین نوع II به IV به ترتیب 1/19%، 3/1% و 7/30% میباشد. همچنین شتاب طبقه فوقانی سازههای 1، 5 و 10 طبقه با تبدیل زمین از نوع II به III به ترتیب 18/2%، 2/3%، 2/43% و از نوع II به IV به ترتیب 9/51%، 5/40% و 4/57% میباشد.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39776شماره 320191122Study Of structural Behaviour And Residual Drift Of Concrete frames Reinforced With Shape Memory Alloy Rebarمطالعه ضریب رفتار و تغییر مکان های نسبی ماندگار ساختمان بتنی مسلح شده با آلیاژ حافظه دار سوپر الاستیک1211366177810.22065/jsce.2018.109187.1398FAسید مسعود میر طاهریدانشیار، گروه عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران،ایرانمحمدرضا رجبیکارشناس ارشد مهندسی عمران ، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران،ایرانحمید میرزایی فرددانشجوی دکتری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران،ایران0000-0001-8770-1886میثم ناظریانکارشناس ارشد مهندسی عمران ، دانشگاه صنعتی شریف، تهران،ایرانJournal Article20171203Buildings in high seismic regions are prone to severe damage and collapse during earthquakes due to large lateral deformations. The use of superelastic shape memory alloys (SMAs) as reinforcements in concrete structures is gradually gaining interest among researchers. the effect of SMAs as reinforcement in concrete structures is analytically investigated for 3, 6 and 8-story reinforced concrete (RC) buildings. Each building has five bays in both directions with the same bay length of 5m. For each concrete building, three different reinforcement details are considered: (1) steel reinforcement (Steel), (2) SMA bar used in the plastic hinge region of the beams and steel bar in other regions (Steel-SMA), and (3), beams fully reinforced with SMA bar (SMA) and steel bar in other regions. For each case, columns are reinforced with steel bar. Results obtained from the analyses indicate that the value of Sa in Steel-SMA frames are higher than SMA frames, and its recovery capacity is almost similar with SMA frames. the SMAs materials are expensive, and the use of Steel-SMA frames can be reasonably effective in seismic zones. The comparison between frames with various reinforcements details shows that Sa of 3-story frames with various reinforcements are almost identical. but, in 6- and 8-story frames, Sa of Steel frames are higher than others. frames with SMA bars in the all length or plastic hinge region of the beam have reached a same level of seismic demand under lower spectral acceleration which can be resulted from the decreased stiffness caused by SMA bars. results indicate that structural behaviour factor in 3 and 6 story buildings with different types of reinforcement is not much change, but this change is perceptible in the 8-story frame. In the case of residual drift in all cases, the use of shape memory alloys will reduce this drifts.استفاده از آلیاژهای حافظه دار سوپرالاستیک (SMAs) به عنوان میلگرد در سازه های بتنی در میان پژوهشگران به تدریج در حال افزایش است. به دلیل تفاوت خواص مکانیکی SMA در مقایسه با فولاد معمولی، استفاده از میلگرد SMA در بتن ممکن است تغییراتی در پاسخ سازه، تحت بارهای لرزه ای به وجود آورد. در این مطالعه، تأثیر استفاده از میلگرد های SMA در سازه های بتنی بر روی ساختمان های بتن مسلح با طبقات 3، 6 و 8 به روش تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. برای هر ساختمان سه نحوه متفاوت میلگرد گذاری در نظر گرفته شده است: 1- تمام میلگرد ها از جنس فولاد معمولی ، 2- در ناحیه مفاصل پلاستیک تیر، میلگرد ها از جنس SMA و در سایر قسمت ها از جنس فولاد معمولی و 3- میلگرد SMA در تمام طول تیر و میلگرد فولادی در دیگر قسمت ها. به منظور بدست آوردن پاسخ لرزه ای سازه های مجهز به میلگرد SMA، تحلیل دینامیکی افزایشی (IDA) با استفاده از ده رکورد معروف زمین لرزه، برای هر سه نحوه آرماتور گذاری توسط برنامه Opensees انجام شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد، در قاب های سه طبقه ظرفیت فروریزش قاب ها تقریبا یکسان است، اما در مورد قاب های 6 و 8 طبقه ظرفیت فروریزش قاب های Steel بیشتر می باشد، ضریب رفتار 3 و 6 طبقه در حالات متفاوت آرماتور گذاری تغییر زیادی ندارد ولی در قاب 8 طبقه این تغییر محسوس است. در مورد تغییر مکان های نسبی ماندگار هم در همه قاب ها استفاده از آلیاژهای حافظه دار، این تغییر مکان ها را کاهش داده است.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39776شماره 320191122Application of modified energy method in the nonlinear cyclic behavior of structuresکاربرد روش انرژی اصلاحشده در تحلیل رفتار غیرخطی چرخهای سازهها1371586178010.22065/jsce.2018.109272.1400FAمحمد جلیلی صدرآبادگروه عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییموسی محمودی صاحبیدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانرضا ملاپور اصلگروه ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائیJournal Article20171204Structural elements exhibit cyclic behavior or hysteresis under seismic loads; therefore, the analysis of this type of response is of great importance in Earthquake Engineering. On the other hand, due to the complexity of this nonlinear behavior and the absence of an explicit function to express the restoring-force regarding deformation, the modeling and analyzing of the phenomenon of hysteresis is one of the most complex problems in nonlinear dynamics of structures. In this research, the modified energy method is used as a numerical method to analyze this type of systems. To achieve the objectives of this research, a brief review on elastoplastic hysteresis models is initially considered. Then, by formulating the energy equilibrium equations for single-degree freedom structures with nonlinear material-cyclic behavior, the computer-implemented algorithm of this method is presented in a step-by-step manner. A simple single-degree-of-freedom example with bilinear-elastic stiffness under free vibration using the proposed method is provided for the reader's familiarity with the concept of the proposed method. Subsequently, a one-story structure and a multiple-degrees-of-freedom system with elastoplastic behavior are analyzed using the given method, and conventional numerical methods are utilized to verify the results. In general, the results of this study showed that this method has a good accuracy compared to other techniques in the analysis of hysteresis behavior of structures. In addition, this approach decreases the order in the governing equation of the problem; and, there is no need to define the additional adjustable parameters in numerical solution. On the whole, the presented technique with simplicity in computer execution can be used by creating a physical sense in the analyst to calculate the response of hysteresis structural systems.المانهای سازه در برابر بارهای لرزهای رفتار چرخهای یا هیسترزیس از خود نشان میدهند، به همین دلیل تحلیل این نوع رفتار سازهای از اهمیت بالایی در مهندسی زلزله برخوردار است. از طرفی، با توجه به پیچیدگی این نوع از رفتار غیرخطی و عدم وجود یک تابع صریح برای بیان نیروی مقاوم برحسب تغییر شکل در این حالت، مدلسازی و تحلیل پدیده هیسترزیس یکی از پیچیدهترین مسائل در دینامیک غیرخطی سازهها است. در این تحقیق، روش انرژی اصلاحشده، بهعنوان یک روش عددی برای تحلیل این نوع سیستمها به کار گرفته میشود. به منظور نیل به اهداف این تحقیق، در ابتدا مرور کوتاهی بر روی مدلهای هیسترزیس الاستوپلاستیک میگردد. در ادامه با فرمولبندی معادلات تعادل انرژی سیستم برای سازههای تک درجه آزادی با رفتار غیرخطی مادی چرخهای، الگوریتم اجرای کامپیوتری این روش بهصورت گامبهگام ارائه میشود. یک مثال تک درجه آزادی ساده با سختی دوخطی- الاستیک تحت ارتعاش آزاد با استفاده از روش پیشنهادی بهصورت جزئی برای آشنایی هر چه بیشتر خواننده با مفهوم روش پیشنهادی ارائه میگردد. سپس، سازههای تک درجه و چند درجه آزادی با رفتار الاستوپلاستیک با استفاده از روش پیشنهادی تحلیل شده و نتایج با روشهای عددی رایج دیگر صحت سنجی میگردند. بهطورکلی، نتایج این تحقیق نشان داده است که این روش در مقایسه با سایر روشهای موجود در تحلیل رفتار چرخهای سازهها از دقت مناسبی برخوردار بوده و با کاهش مرتبه در معادله حاکم بر مساله، عدم نیاز به تعریف پارامترهای تنظیمکننده اضافی در حل عددی و سادگی در اجرای کامپیوتری، بهخوبی میتواند با ایجاد حس فیزیکی در تحلیلگر در بررسی پاسخ سیستمهای هیسترزیس در برابر بارهای لرزهای به کار گرفته شود.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39776شماره 320191122Evaluation of bond-slip behavior in precast reinforced concrete beam-to-column connection using finite element modelingارزیابی رفتار پیوستگی-لغزش در اتصالات تیر به ستون بتن مسلّح پیشساخته با استفاده از مدلسازی اجزاء محدود1591746178110.22065/jsce.2018.109860.1406FAامین ایرانپورگروه مهندسی عمران دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران0000-0003-4675-6287هومن ابراهیم پورگروه مهندسی عمران دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایرانرضا رهگذراستاد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید با هنر کرمانJournal Article20171209In this paper, in order to numerically model the bond-slip behavior of embedded bars, an applicable procedure was proposed. To evaluate the efficiency of the proposed model, a credible experimental specimen was selected and modeled in Abaqus software. Comparing the numerical and experimental results of the specimen confirmed the acceptable accuracy of the proposed model. Afterwards, two monolithic and precast reinforced concrete beam-to-column connections were chosen from experimental tests and were numerically simulated. Investigation on the precast specimen showed that the required embedded length of longitudinal bars of beam was not considered. Hence, slippage of the longitudinal bars of the beam at the connection area led to degradation of connection strength. In order to consider this slippage in finite element modeling, the proposed approach was employed. Analytical results showed a suitable agreement with experimental ones and slippage of the beam bars was observed in the finite element analysis. Consequently, in order to prevent the slippage of beam bars, couplers at the end of the bars were used. Required area of the couplers was calculated as such to develop yielding in longitudinal beam bars. These couplers were added to the precast specimen and afterward, this specimen was named modified-precast specimen. Capacity of the modified-precast specimen including yielding load, ultimate load and ductility was improved in comparison with monolithic and precast specimen. However, the ratios of ultimate moment to flexural strength in modified-precast and monolithic specimens are approximately equal to one, which shows the formation of flexural plastic hinge in the beams of both modified-precast and monolithic specimens.در این مقاله، یک راهکار برای مدلسازی عددی رفتار پیوستگی-لغزش میلگرد مدفون در بتن پیشنهاد شد. بدین منظور، یک نمونه ی ساده ی آزمایشگاهی میلگرد مدفون در بتن از مراجع معتبر انتخاب گردید. مدلسازی اجزاء محدود نمونه ی مذکور در نرمافزار آباکوس انجام شد و پس از مقایسه ی نتایج حاصل از تحلیل اجزاء محدود با نتایج حاصل از آزمایشگاه، صحت مدل پیشنهادی مورد تائید قرار گرفت. سپس یک نمونه ی اتصال تیر به ستون بتن مسلّح درجاریز و یک نمونه ی اتصال تیر به ستون بتن مسلّح پیشساخته از مراجع معتبر انتخاب گردید و به روش اجزاء محدود مدلسازی شدند. راهکار پیشنهادی برای مدلسازی لغزش میلگرد در نمونه ی اتصال پیشساخته پیاده سازی شد. پس از اتمام مدلسازی و صحت سنجی نتایج حاصل از تحلیل اجزاء محدود نمونهها، برای بهبود رفتار نمونه ی اتصال پیشساخته از وصله ی مکانیکی برای جلوگیری از لغزش میلگرد طولی تیر استفاده شد. این اصلاح در نمونه ی اتصال پیشساخته، منجر به بهبود رفتار اتصال شامل افزایش بار تسلیم و بار نهایی اتصال نسبت به نمونه ی اتصال پیشساخته و حتی نمونه ی اتصال درجاریز شد؛ اما نسبت لنگر نهایی وارد بر مقطع به مقاومت خمشی مقطع در نمونه ی درجاریز و نمونه ی پیشساخته ی اصلاح شده تقریباً برابر و نزدیک به عدد یک بود که این خود بیانگر رسیدن لنگر در مقطع به حداکثر ظرفیت خود و تشکیل مفصل پلاستیک خمشی در مقطع است.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39776شماره 320191122ACCURACY EVALUATION OF BOUNDARY CHARACTERISTIC ORTHOGONAL POLYNOMIALS (BCOPs) IN DETERMINING STATIC AND DYNAMIC RESPONSES OF THIN RECTANGULAR PLATES WITH OPENINGSارزیابی عملکرد توابع چندجملهیی متعامد مُفسر مرزی در مقایسه باروش اجزاء محدود در تحلیل صفحات نازک مستطیلی دارای بازشو1751946264010.22065/jsce.2018.105304.1381FAعلی نیکخودانشیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانمیلاد رهبر دهقاندانشگاه علم و فرهنگ تهرانعلی فرازندهدانشگاه علم و فرهنگ تهرانJournal Article20171111In this article, the efficiency of Boundary Characteristic Orthogonal Polynomials (BCOPs) in analyzing the static and dynamic behavior of thin rectangular plates with openings versus the Finite Element Method (FEM) and the analytical solutions (if they exist), is investigated. Despite this simple procedure, according to the obtained results, the accuracy of BCOPs in most of the studied cases compared to the analytical solutions or those obtained via FEM is acceptable. Besides, different sizes for the openings are assumed and in one case a steel strip is used to stiffen the plate around the opening. Maximum deflection of the plate is the core parameter to be compared seeking the convergence rate of the employed method. Furthermore, natural frequencies of the plate are obtained and compared to assess the capability of BCOPs in dynamic analysis of thin plates. In all of the studied cases, the efficiency of the BCOPs is evident based on its simplicity in comparison with conventional FEM or other competitive methods. Furthermore, one of the main advantages of using these functions in comparison with eigenfunction expansion method in analytical and semi-analytical approaches in the analysis of thin rectangular plates is the existence of all plates’ shape functions for any arbitrary boundary conditions, while this is limited to some special cases in the exact eigen problem solution of the plate.در این مقاله، از طریق مقایسه کارایی توابع چندجملهیی متعامد مفسر مرزی در برابر روش اجزاء محدود، به تحلیل رفتار استاتیکی و دینامیکی صفحات نازک مستطیلی دارای بازشو پرداخته شده است. در همین راستا، رفتار صفحات تحت شرایط مرزی مختلف و با ابعاد متفاوت بازشو مورد بررسی قرار گرفته است. در تحلیل استاتیکی، پارامترهای جابجایی و لنگر خمشی و در تحلیل دینامیکی، بسامدهای ارتعاش آزاد صفحه مورد بحث واقع شده است. نتایج بهدستآمده حاکی از سادگی، تطابق با شرایط مرزی هندسی، همگرایی سریع، سهولت و دقت بالای توابع چندجملهیی متعامد مفسر مرزی برای تعیین پارامترهای استاتیکی و دینامیکی صفحات در حالات مختلف است. هرچند که سرعت تحلیل در روش اجزاء محدود نسبت به استفاده از توابع چندجملهیی متعامد مفسر مرزی بیشتر است اما سهولت و دقت استفاده از این توابع در تحلیل استاتیکی و دینامیکی صفحات دارای بازشو با مرزهای خطی و بهویژه مرزهای منحنی (صفحات و بازشوهای دایروی، بیضوی، مستطیلی و ...) میتواند به عنوان معیار برتری کاربردی چندجملهییهای متعامد مفسر مرزی نسبت به روش کلاسیک اجزاء محدود مطرح شود. لازم به ذکر است با استفاده از چندجملهییهای متعامد مفسر مرزی میتوان هرگونه تغییر در شرایط سازه و بازشوها را به سرعت و سهولت اعمال نمود، در صورتیکه در استفاده از روش کلاسیک اجزاء محدود اینگونه نیست و این تغییرات هزینههای محاسباتی زیادی به همراه دارد.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39776شماره 320191122Evaluation of shear behaviour of masonry walls strengthened by FRP laminates and shotcreteارزیابی رفتار برشی دیوارهای بنایی تقویت شده به وسیله الیاف پلیمری و شاتکریت1952105815810.22065/jsce.2018.102443.1361FAمحسن ایزدی نیاگروه آموزشی سازه، دانشکده عمران ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، نجف آباد، ایران0000-0002-9365-8295رحمت الله پورجعفریگروه مهندسی عمران ، دانشکده عمران ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، نجفآباد، ایرانJournal Article20171027Extensive damages in a large number of existing buildings under in-plane shear has shown the need of structural strengthening techniques for masonry structures. FRP and shotcrete are strengthening techniques which can be used to repair or strengthen masonry structures. Masonry walls strengthened with FRP and shotcrete can greatly increase some behaviour parameters such as strength, energy absorption and stiffness, but the comparison and effect of single-faced FRP and shotcrete layers on shear behavior of masonry walls under lateral loads have not been studied so far. In this research in order to evaluate and validate numerical modelling approaches, two kinds of experimental masonry wall models made by clay bricks and concrete blocks strengthened by FRP and shotcrete were introduced. At the end, modelling and analysis of six walls under lateral loads using the nonlinear analysis of pushover in Abaqus software has been investigated. The results of the analysis show the feasible effect of strengthening unreinforced walls with single-faced shotcrete and FRP, so that the stiffness and strength of the wall increases significantly due to the addition of shotcrete to one side of the wall. Also, amount of energy absorption increase for FRP is 60-70% and for shotcretes 70 to 90%. Therefore strengthening by single-faced shotcrete has a more feasible effect.خسارتهای گسترده در تعداد زیادی از ساختمانهای موجود تحت برش درون صفحه، نیاز به تکنیکهای مقاومسازی سازهای برای ساختمانهای بنایی را نشان میدهد.FRP و شاتکریت تکنیکهای مقاومسازی هستند که میتوانند برای تقویت و ترمیم سازههای بنایی استفاده شوند. دیوارهای بنایی تقویتشده با FRP و شاتکریت میتوانند افزایش زیادی در مقدار برخی از پارامترهای رفتاری مثل مقاومت، جذب انرژی و سختی نشان دهند. اما مقایسه و تأثیر شاتکریت و FRP به صورت یکطرفه بر رفتار برشی دیوارهای بنایی تحت نیروهای جانبی تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش به منظور ارزیابی و اعتبارسنجی روشهای مدلسازی عددی به معرفی دو مدل آزمایشگاهی متفاوت از نوع دیوار آجر رسی تقویت شده با نوارهای FRP افقی و بلوک سیمانی تقویت شده با شاتکریت پرداخته میشود. در انتها به مدلسازی و تحلیل شش دیوار تحت بارهای جانبی با استفاده از تحلیل غیر خطی بارافزون در نرم افزار آباکوس پرداخته شده است. نتایج آنالیزهای انجام شده بیانگر اثر مطلوب تقویت دیوارهای بنایی غیرمسلح با شاتکریت یکطرفه و FRP صفحهای میباشد. به طوری که سختی و مقاومت دیوار بواسطه افزودن شاتکریت در یک طرف دیوار به میزان قابل توجهای افزایش مییابد. همچنین میزان افزایش جذب انرژی برای تقویت کنندههای FRP برای دیوارهای بنایی 60 الی 70 درصد و برای شاتکریت 70 الی 90 درصد مشاهده شده است بنابراین تقویت دیوارهای بنایی با شاتکریت یکطرفه اثری مطلوب تر نسبت به FRP دارد.انجمن مهندسی سازه ایرانمهندسی سازه و ساخت2476-39776شماره 320191122Numerical Investigation of Reinforced Concrete Beams with Rectangular Spiral Reinforcement in Torsionبررسی عددی تیرهای بتنی دارای خاموت دورپیچ مستطیلی تحت بارگذاری پیچشی2112285478010.22065/jsce.2018.99981.1344FAموسی مظلومدانشگاه شهید رجایی0000-0003-4508-2591حامد کاظمیدانشگاه شهید رجاییJournal Article20171003In this numerical investigation, rectangular spiral reinforcement behavior have been examined. This article presents the finite element models of the experimental tests of 27 reinforced concrete beams that have rectangular spiral reinforcement with the distance of different vertical and horizontal leg angles. The explicit analyses have been verified the condition of confinement by changing in stress-strain curve of the reinforced concrete beams. According to the results of modeling, increasing the transverse reinforcement and improving in confinement advances the maximum torsion and more ductility of the concrete beams. Using continues rectangular spiral reinforcement in comparison with commonly used stirrups, with the same percentage of transverse reinforcement, improved the maximum torsion capacity from 5 to35%. In rectangular spiral reinforcement with various top angles, and the same percentage of the transverse reinforcement, increasing the top and side angles improves the maximum torsion. This improvement in torsion capacity is for the top angle of up to 20 degree. Exploring the results of rectangular spiral reinforcement that their top angles are not zero indicates that for the angles less than 14 degree, the results of maximum torsion have little deference with the ones having no top angle. Therefore, using rectangular spiral reinforcement with zero top angle is recommended. Its simple manufacturing and decreasing the cost of producing is considerable too.در این مطالعه به بررسی عددی رفتار تیرهای بتنآرمه با خاموتهای دورپیچ مستطیلی تحت بارگذاری پیچشی پرداخته شدهاست. این مقاله آنالیز اجزاء محدود، شامل نتایج آزمایشگاهی 27 تیر بتنی دارای خاموتگذاری دورپیچ مستطیلی را ارائه میدهد، که در آن خاموتهای دورپیچ مستطیلی دارای فواصل و زاویه ساقهای قائم و افقی متفاوت میباشند و توسط نرم افزار آباکوس به روش تحلیل ضمنی Explicit صحتسنجی شدهاند. شرایط محصورشدگی با تغییر در منحنی تنش ـ کرنش بتن به تیرهای بتنی اعمال شده است. با توجه به نتایج مدلسازی، افزایش میزان آرماتورهای عرضی با افزایش میزان محصورشدگی، باعث افزایش لنگر پیچشی حداکثر و شکلپذیری بیشتر تیرهای بتنی شدهاست. استفاده از خاموتهای دورپیچ مستطیلی پیوسته در مقایسه با خاموتهای معمول، با درصد آرماتورهای عرضی برابر به طور متوسط باعث افزایش ۵ تا ۳۵ درصدی لنگر پیچشی حداکثر میگردد. در خاموتهای دورپیچ مستطیلی که زاویهی بالای آنها صفر نیست برای زوایای مختلف، با درصد آرماتور عرضی برابر، افزایش زاویه بالایی، باعث افزایش زاویه کناری شدهاست که حاصل آن افزایش لنگر پیچشی حداکثر میباشد. این افزایش زاویه بالایی تا ۲۰ درجه باعث افزایش لنگر پیچشی حداکثر و بیشتر از آن باعث کاهش لنگر فوق میگردد. بررسی نتایج حاصل از خاموتهای دورپیچ مستطیلی که زاویهی بالایی آنها صفر نیست و مقایسه آنها با حالتی که صفر میباشد، نشان میدهد که برای حالاتی که این زاویه کمتر از ۱۴ درجه است، حداکثر لنگر پیچشی حاصل دارای اختلاف اندکی با حالت بدون زاویه است. حتی در برخی حالات، هنگامی که زاویه بالایی صفر است، لنگر پیچشی بیشتری حاصل میگردد. از لحاظ اجرایی هم استفاده از خاموتهای دورپیچ با زاویه بالایی صفر درجه با توجه به سهولت ساخت و کاهش هزینههای تولید خاموتهای دورپیچ، توصیه میگردد.