TY - JOUR ID - 68545 TI - به کارگیری روش زنجیره بحرانی در مدیریت پروژه‌های خطی-تکراری نظیر راهسازی با در نظر گرفتن شرایط عدم قطعیت و ریسک JO - مهندسی سازه و ساخت JA - JSCE LA - fa SN - 2476-3977 AU - طاهری امیری, محمدجواد AU - حقیقی, فرشیدرضا AU - اشتهاردیان, احسان اله AU - همتیان, میلاد AU - جواهری بارفروشی, مائده AD - دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران AD - استادیار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل AD - استادیار، دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشجوی دکترای صنایع علوم و فنون مازندران، بابل، ایران AD - دانشجوی دکترای عمران-مهندسی و مدیریت ساخت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 7 IS - 2 SP - 60 EP - 74 KW - مدیریت زنجیره بحرانی KW - زمان فازی KW - زمان‌بندی چند پروژه‌ای KW - اندازه بافر KW - عدم قطعیت KW - ریسک DO - 10.22065/jsce.2018.121553.1492 N2 - امروزه دیدگاه‌های سنتی به‌ تنهایی قادر به پاسخگویی نیازهای مدیریت پروژه‌های عمرانی نیست. بنابراین استفاده از رویکردهای نوین مدیریتی می‌تواند تا حد زیادی راهگشا باشد. اولین گام برای رسیدن به این هدف شناخت انواع پروژه‌ها از نظر نوع خطی یا شبکه‌ای بودن، تفاوت مدیریت یک پروژه با مدیریت چند پروژه و روش‌های مدیریت و اجرای پروژه است. در این تحقیق از روش مدیریت زنجیره بحرانی به ‌جای روش مسیر بحرانی برای ارائه برنامه زمانی عملی‌تر به کار گرفته شده است. برای غلبه بر عدم قطعیت، روش ارائه ‌شده از اعداد فازی بر حسب زمان قطعی انجام فعالیت و دانش کارشناسان، برای مدل کردن عدم قطعیت در مدت‌ زمان فعالیت‌ها استفاده می‌کند. روش ارائه ‌شده، به‌جای جایگزین کردن برنامه زمان‌بندی قطعی اولیه توسط برنامه زمانی مبتنی بر مجموعه فازی، باز هم برنامه زمانی قطعی را نگه می‌دارد و به ‌سادگی بافر پروژه را برای مقابله با عدم قطعیت می‌افزاید. اندازه بافر پروژه با استفاده از محاسبات روی اعداد فازی تعیین می‌شود. همچنین به منظور غلبه بر ریسک در مطالعه موردی این پژوهش، یک ضریب ریسک متوسط را برای پاسخگویی به ریسک‌ها برای بافر پروژه در نظر می‌گیرد. به ‌هر حال تغییر ضریب ریسک در حالت‌های مختلف ریسک بالا، متوسط و پایین تأثیر کمی روی اندازه بافر خواهد گذاشت. همچنین در این تحقیق به منظور ارزیابی مدل ارائه شده در این تحقیق، چند پروژه خطی-تکراری راهسازی به طور همزمان مورد بررسی قرار گرفته و برنامه‌ریزی شده است. UR - https://www.jsce.ir/article_68545.html L1 - https://www.jsce.ir/article_68545_d219f3136432689737f2bfa65c63f82b.pdf ER -