انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
3
1
2016
06
01
آسیب پذیری لرزه ای شهر یزد
5
13
FA
وحید
رشیدی نیا
کارشناس ارشد مهندسی زلزله، گروه عمران، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
سید علی
رضویان امرئی
استادیار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
ali_razavian@yahoo.com
غلامرضا
قدرتی امیری
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
ghodrati@iust.ac.ir
با توجه به واقع شدن ایران بر روی یکی از دو کمربند زلزله خیز جهان و وجود گسل های فراوان، وقوع زلزله در فلات ایران امری طبیعی است. هدف از این مطالعه بررسی آسیب پذیری شهر یزد در اثر زلزله طرح استاندارد 2800 ایران میباشد. در این مطالعه آسیب پذیری کل سازه ها با توجه به نوع خاک منطقه از روش HAZUS بدست آمده و براساس آن آسیب پذیری ساخت و ساز انواع سازه ها در مناطق مختلف بررسی میگردد و براساس سطوح آسیب سازه میزان خسارت و تلفات جانی برای هر محدوده به تفکیک محاسبه میشود. در نهایت با توجه به نتایج مشخص گردید که مناطق یک و دو بدلیل تراکم جمعیتی و فرسوده بودن اکثر سازه ها بیشترین تلفات جانی را داشته و منطقه 3 بیشترین خسارات مالی و سازه ای را داشته و آسیب پذیر میباشند
آسیب پذیری لرزه ای,منحنی شکنندگی,یزد,زلزله
https://www.jsce.ir/article_38582.html
https://www.jsce.ir/article_38582_ba51100d91ff3f3f1473ec0fd0656e5f.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
3
1
2016
06
01
بررسی میدانی تأثیر صفحات لاستیکی زیر تراورس در مقاومت جانبی خطوط راه آهن
14
26
FA
آرمین
منیر عباسی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
monirabbasi@pnu.ac.ir
اسماعیل
شاهرخی نسب
کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
جبارعلی
ذاکری
دانشیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
صفحه لاستیکی زیر تراورس در مناطق متعددی از جمله مناطقی که بایستی انتقال ارتعاشات به محیط اطراف محدود شود مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر تمامی مزایا، این عناصر در زمینه کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری خط، بهبود هندسه خط، کاهش ضخامت بالاست مورد نیاز ، کاهش ارتعاشات و سر و صدای ناشی از عبور ناوگان ریلی و غیره مؤثر باشد. طبق بررسیهای انجام شده در سطح بین المللی در خصوص ارزیابیهای مربوط به تأثیر این صفحات در مقاومت جانبی خط، نشان میدهد که عوامل گوناگونی در مقاومت جانبی خط مؤثر میباشد که از آن جمله میتوان به به کیفیت تماسی و تراکم دانههای بالاست، اندازه عرض شانه بالاست، ضخامت بالاست و فاصله بین تراورسها اشاره کرد. بنابراین استفاده از پدهای ارتجاعی بویژه در مسیرهای با قوسهای تند که در آنها موضوع مقاومت جانبی خط حائز اهمیت میباشد، مستلزم روشن بودن تأثیر این المان در مقاومت جانبی خط میباشد. به همین منظور در این مقاله مقاومت جانبی خط به کمک روش تراورس منفرد و تجهیزات مربوط به آن به صورت میدانی اندازهگیری و ارائه شده است. در این پژوهش برای بررسی مقاومت جانبی خط از 150 عدد پد زیر تراورس پلی اورتانی کمپانی گتزنر اتریشی با دو سختی متفاوت استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسیهای میدانی انجام شده در این زمینه نشان داد که استفاده از پدهای الاستیک سخت در زیر تراورس سبب افزایش 6/9 درصدی مقاومت جانبی خط میگردند و استفاده از نوع نرم آنها در زیر تراورس، سبب کاهش 54/2 درصدی مقاومت جانبی خط میشوند و این در حالی است که با کاهش سختی پدها نرخ کاهش مقاومت جانبی خط افزایش مییابد.
روسازی بالاستی,مقاومت جانبی خط آهن,صفحات لاستیکی زیر تراورس,ارتعاشات محیطی
https://www.jsce.ir/article_38583.html
https://www.jsce.ir/article_38583_f039747d1f409838a02575fafa894178.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
3
1
2016
06
01
برآورد تقریبی شتاب جانبی در سازههای بلند با روش تیر طره برشی-خمشی
27
37
FA
محمود
یحیایی
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
مصطفی
مسعودی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
فرید
قربانی
کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
در این مقاله روشی برای تخمین پاسخ لرزهای شتاب جانبی در سازههای بلند ارائه شده است. با در دست داشتن پاسخ شتاب جانبی در طبقات سازه، میتوان با انجام تمهیداتی از خسارت به اجزای غیرسازهای حساس به شتاب ساختمان کاست. در این مقاله، پاسخ لرزهای شتاب سازه از ترکیب روابط مود-جابجایی، با روابط روش مدلسازی سازههای بلند با تیر طره خمشی و تیر طره برشی و با تخمین مؤلفههای دینامیکی سازه بلند بدست آمده است. روابط و راهحلهای سریعی برای بدست آوردن شکلهای مودی، نسبتهای پریودی و ضرایب مشارکت مودی برای سازهها ارائه شدهاند. در رابطه پیشنهاد شده برای محاسبه پاسخ لرزهای شتاب جانبی، نیاز به دانستن اطلاعات کمتری از ساختمان است، که این امر باعث آسانی و تسریع تحلیل میشود. با محاسبه شتاب جانبی سازه 10 و 15 طبقه طی سه نگاشت شتاب زمینلرزه با استفاده از رابطه ارائه شده و تحلیل همان سازهها در نرم افزار اجزای محدود OpenSees دقت رابطه ارائه شده بررسی شده است. نتایج نشان میدهند که رابطه ارائه شده بدون نیاز به مدلسازی و تحلیل نرم افزاری و صرف وقت، تخمین مناسبی را ارائه می دهد.
سازه بلند,شتاب جانبی,روش برهم نهی مودی,روش تیر طره خمشی و برشی
https://www.jsce.ir/article_38584.html
https://www.jsce.ir/article_38584_2f87d04742531b0ecf470b5ca67c7987.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
3
1
2016
06
01
بررسی آزمایشگاهی تأثیر نانو رس و خاکستر بادی بر مقاومت فشاری ملات ماسه سیمان
38
48
FA
ابراهیم
خلیل زاده وحیدی
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
e_vahidi2000@yahoo.com
نوذر
مرادی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
اضافه کردن نانو مواد به همراه سیمان، از جمله راهکارهای بهبود خواص مکانیکی و ویژگیهای بتن و ملات، نسبت به نمونههای معمولی و رایج میباشد. در این تحقیق با اضافه کردن نانو رس تنها معادل 3% و 5% وزنی سیمان و همچنین 3% و 5% نانو رس به همراه 15% خاکستر بادی، نمونههای ملات ساخته شده و به مقایسه نتایج آنها با نتایج طرح مرجع پرداخته شده است. استفاده از نانو رس و خاکستر بادی، باعث کاهش مقاومت فشاری ملات ماسه سیمان در سنین کم 3 و 7 روزه میشود. با این حال اضافه کردن 3% و 5% نانو رس تنها در ملات، بترتیب باعث افزایش 2/27 و 1/15 درصدی مقاومت فشاری در سن 28 روزه و افزایش 4/28 و 4/22 درصدی آن در سن 90 روزه شده است. در حالی که در نمونههای ملات ماسه سیمان دارای خاکستر بادی و نانو رس توام، بترتیب افزایش 6/1 و 5/4 درصدی مقاومت فشاری را در سن 28 روزه و افزایش 10 و 16 درصدی آن را در سن 90 روزه در پی داشته است.
مقاومت فشاری,نانو ذرات رس,خاکستر بادی,میکروسکوپ الکترونی SEM
https://www.jsce.ir/article_38585.html
https://www.jsce.ir/article_38585_6e97ffe170993178aa1990515b3def27.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
3
1
2016
06
01
بررسی عددی و آزمایشگاهی ستون های فولادی توخالی مقاوم سازی شده با کامپوزیت های مسلح به الیاف کربن
49
58
FA
امیرحمزه
کیخا
دانشجوی دکتری مهندسی سازه، گروه مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
مسعود
نکویی
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
رضا
رهگذر
استاد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید با هنر کرمان، کرمان، ایران
rahgozar@uk.ac.ir
در این تحقیق ستون های فولادی قوطی شکل توخالی که در سطح خارجی بوسیله ورقهای CFRP دور پیچ شده و تحت فشار محوری قرار گرفته، بررسی شده اند. روشهای متداول مقاوم سازی از جمله استفاده از ورقهای فولادی ضمن اینکه وزن سازه را افزایش می دهد در بعضی موارد دشوار و حتی غیر ممکن است. تحقیق حاضر در دو مرحله، به صورت تست آزمایشگاهی و مدل سازی به روش اجزای محدود و به کمک نرم افزار ANSYS انجام شده است. به منظور تعیین میزان افزایش بار نهایی فشاری ستون های فولادی قوطی شکل توخالی، تعداد 7 نمونه قوطی توخالی به ابعادmm 5/2 × 90 × 90 که با CFRP تقویت شده بودند، و دو نمونه شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از نرم افزار با نتایج آزمایشگاهی صحت سنجی گردید. سپس نمونه ها با استفاده از نرم افزار ANSYS شبیه سازی شد. نتایج نشان داد، وقتی که پوشش لایه های CFRP کامل نباشد، CFRP تاثیری در افزایش بار محوری فشاری ستون ها ندارد. همچنین نتایج نشان داد که، موقعیت قرارگیری، تعداد، جهت و درصد پوشش لایه های CFRP در افزایش ظرفیت فشاری ستون های فولادی قوطی شکل توخالی موثر می باشند.
ستون های فولادی,مقاوم سازی,CFRP,روش اجزای محدود,روش آزمایشگاهی
https://www.jsce.ir/article_38586.html
https://www.jsce.ir/article_38586_ee784575bc05a24bfd443533a94e1741.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
3
1
2016
06
01
بهینهسازی ظرفیت باربری و نشست تفاضلی گروه شمع قائم با استفاده از الگوریتم ژنتیک
59
71
FA
سعید
غفارپور جهرمی
0000-0002-3033-7195
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
saeed_ghf@sru.ac.ir
عبدالله
حسینی
کارشناس ارشد مهندسی ژئوتکنیک، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
hosseiniaby@ut.ac.ir
طول شمعها در اغلب گروههای شمع، بصورت مساوی انتخاب و اجرا میشوند در حالیکه اندرکنش بین شمعها نشان میدهد که این روش و شکل اجرا، همواره بهینهترین و بهترین گزینه ممکن جهت دستیابی به ظرفیت باربری مناسب با کمترین نشست و جابجایی نمیباشد. در این مقاله بهینهسازی ظرفیت باربری، سختی محوری و نشست تفاضلی کلاهک در یک گروه شمع، با هندسه و طول متفاوت مورد ارزیابی قرار میگیرد. روش بهینهسازی مورد استفاده در این تحقیق برای یک گروه شمع با ظرفیت باربری اصطکاکی قابل کاربرد است. معیار بهینهسازی در این پژوهش، کاهش حجم بتن مصرفی در اجرای کلاهک و گروه شمع است که برای مقاصد اقتصادی و زیست محیطی میتواند بسیار مفید باشد چرا که با مصرف مصالح کمتر و به دنبال آن هزینه کمتر، گروه شمع میتواند عملکرد مورد انتظار را از نظر ظرفیت باربری و نشست نشان دهد. در این مقاله گروه شمع 5×5 با آرایش مربعی و سطری مورد بررسی قرار میگیرند و بهینهسازی با بهرهگیری از الگوریتم تکاملی ژنتیک انجام شده و برای تحلیل ظرفیت باربری شمعها از نرمافزار اجزاء محدود Fb-Pier استفاده شده است.
گروه شمع,بهینهسازی,ظرفیت باربری,نشست گروه,الگوریتم ژنتیک
https://www.jsce.ir/article_38587.html
https://www.jsce.ir/article_38587_399fdbf644283f596bf593c5137ecd7e.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
3
1
2016
06
01
شناسایی موقعیت و شدت ترکهای چندگانه در تیر طرهی بتنآرمه با استفاده از تحلیل مودال و آنالیز موجک
72
83
FA
طاهره
عارف زاده
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران
سید روح الله
حسینی واعظ
0000-0002-5574-8345
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران
hoseinivaez@qom.ac.ir
حسین
نادرپور
0000-0002-1089-0364
دانشیار، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
naderpour@semnan.ac.ir
امیر
عزالدین
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
در این تحقیق روش شناسایی ترکهای چندگانه در تیر طره بتن مسلح بر پایه تبدیل موجک ارائه شده است. به این منظور، سناریوهای مختلف خرابی در تیر بتنی درنظر گرفته شد. سپس، شکل های مودی چهار مود اول تیر در حالت سالم و آسیب دیده با استفاده از نرم افزار ABAQUS استخراج گردید. شکل های مودی بدست آمده برای شناسایی آسیب های در نظر گرفته شده، تحت تبدیل موجک پیوسته و گسسته قرار گرفتند. مشاهده شد که موجک گسسته به موقعیت آسیب برای تیر بتنی تعریف شده در این مطالعه، نسبت به موجک پیوسته حساس تر می باشد. همچنین اثر مرتبه مودها و تاثیر فاصله آسیب از تکیهگاه در شناسایی آسیب ارزیابی شد. ملاحظه شد که فاصله ترکها از یکدیگر تاثیری در شناسایی موقعیت آنها ندارد.
شناسایی آسیب,تیر بتنی,شکل مودی,موجک پیوسته,موجک گسسته
https://www.jsce.ir/article_38588.html
https://www.jsce.ir/article_38588_0366703bc181da6f678da0b7314cf6aa.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
3
1
2016
06
01
بررسی اثر مهار بازویی-کلاهک خرپایی بر رفتار سازههای بلند فولادی با هسته بتنی و پلان دایره ای
84
98
FA
علی
خیرالدین
0000-0001-7802-2013
استاد، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
kheyroddin@semnan.ac.ir
ربابه
عمرانی
دانشجوی دکتری مهندسی سازه، دانشگاه سمنان، ایران
omrani.robab@yahoo.com
یکی از مهمترین پارامترهای کنترل کننده طراحی در سازه های بلند، تغییرمکان جانبی سازه است. سیستمهای مقاوم مختلف سازه ای جهت تحمل بارهای جانبی و ثقلی پیشنهاد شده است. یکی از مدلهای مناسب در طراحی سازههای بلند مدل سازهای با هسته بتنی است که در آنها هسته بتنی عامل اصلی تحمل بارجانبی و کنترل کننده تغییرمکان جانبی سازه میباشد. با افزایش ارتفاع سازه به علت کاهش شدید سختی هسته، تاثیر هسته به تنهایی در طبقات بالاتر در کنترل تغیرمکان جانبی کاهش مییابد. برای رفع این ضعف مهم از مهار بازویی و کلاهک خرپایی علاوه بر هسته بتنی استفاده میگردد. در این مقاله سه سازه فولادی 30 و 40 و 50 طبقه با ارتفاع های 90 ،120و150 متر با پلان دایره ای به شعاع 16 متر مورد بررسی قرار گرفت و مدلهای قاب فولادی با هسته بتنی، مهار بازویی و کلاهک خرپایی مدلسازی، تحلیل خطی، طراحی و بررسی شد. نتایج نشان میدهد با استفاده از مهار بازویی و کلاهک خرپایی در سازه فولادی با هسته بتنی، زاویه دریفت سازه به طور قابل ملاحظه ای کاهش مییابد در حالیکه وزن مصالح مصرفی تغییر نمیکند. همچنین تنش در سازه کنترل و تعدیل شده و تعداد مفاصل پلاستیک و سطح عملکرد سازه افزایش یافت.
قاب فولادی,هسته بتنی,کلاهک خرپایی,مهار بازویی,پلان دایره ای
https://www.jsce.ir/article_38589.html
https://www.jsce.ir/article_38589_028ffe959bca5e8b61d13d1ceb8b5e35.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
3
1
2016
06
01
طراحی مستقیم دیوارهای برشی بتنآرمه ویژه مرکب با اجزای مرزی فولادی بر مبنای تغییرمکان
99
111
FA
حسین
کاظمی
کارشناس ارشد مهندسی سازه، دانشکده مهندسی عمران و معماری، دانشگاه ملایر، ایران
امین
محبخواه
0000000336498827
استادیار، دانشکده مهندسی عمران و معماری، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
amoheb@malayeru.ac.ir
یکی از سیستمهای مقاوم که در مناطق لرزهخیز به کار برده میشوند، دیوارهای برشی بتنآرمه مرکب ویژه با اجزای مرزی فولادی میباشند که به دلیل دارا بودن شکلپذیری و قابلیت جذب و استهلاک انرژی بالا نسبت به دیوارهای برشی بتن مسلح رایج، در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفتهاند. نظر به اینکه در خصوص رفتار این قبیل قابها مطالعات بسیار کمی انجام شده و همچنین روش طراحی سازه بر مبنای نیرو، باعث تقریب در سنجش رفتار واقعی سازه در حین وقوع زلزله خواهد شد، در تحقیق حاضر به بررسی رفتار لرزهای غیر خطی این نوع از سیستمهای سازهای طرح شده به روش مستقیم بر مبنای تغییرمکان پرداخته میشود. بدین منظور ابتدا 4 دیوار برشی بتنآرمه مرکب ویژه با اجزای مرزی فولادی با تعداد طبقات 4، 8 ، 12 و 16 با استفاده از روش طراحی مستقیم بر اساس تغییر مکان برای یک سطح عملکرد مشخص (نظیر دریفت 2%)، طراحی شده و سپس تحت تحلیلهای تاریخچه زمانی دینامیکی غیرخطی قرار گرفتند و در نهایت نتایج حاصل از این تحلیلها با فرضیات طراحی مقایسه گردید. نتایج تحلیل حاکی از آن است که دیوارهای برشی مرکب طراحی شده در این تحقیق بر مبنای روش مستقیم مبتنی بر تغییرمکان، میتوانند به خوبی سطح عملکرد مورد نظر طراح را به لحاظ تغییرمکان نسبی بین طبقهای، ارضاء نمایند.
روش طراحی مستقیم بر مبنای جابجایی,ستون مرزی فولادی,دیوار برشی بتنی,رفتار لرزهای,تحلیل دینامیکی غیرخطی
https://www.jsce.ir/article_38590.html
https://www.jsce.ir/article_38590_d6f4fe91baffea2c1de166d1fc84bf21.pdf
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
3
1
2016
06
01
بررسی عددی استفاده از پیش دالهای بتنی در ناحیه انتقال خطوط بالاستی به آبروهای بتنی خطوط راه آهن سریع السیر
112
128
FA
مرتضی
اسماعیلی
0000-0002-8894-7017
دانشیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
m_esmaeili@iust.ac.ir
مهدی
کمالی
کارشناس ارشد مهندسی عمران، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
حمیدرضا
حیدری نوقابی
دانشجوی دکتری مهندسی عمران، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
از جمله مسائل مطرح در بهره برداری از خطوط راه آهن سریع السیر، اجتناب از وقوع تغییرات ناگهانی در سختی خط میباشد. محل آبروها و پل ها، شایع ترین نقاط تغییر ناگهانی سختی خط در طول مسیرهای راه آهن سریع السیر میباشد. یکی از مهمترین روشهای اعمال تدریجی سختی در این نقاط، ساخت پیش دالهای بتنی به عنوان ناحیه انتقال میباشد. بنابراین در این مقاله سعی گردیده تا این موضوع با انجام مدل سازی عددی مورد مطالعه قرار گیرد. برای این منظور یک خط بالاستی همراه با یک آبرو بتنی مشابه با آبروهای واقع در مسیر راه آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان به طول 6.6 متر مدلسازی گردیده و تاثیر وجود پیش دالهای بتنی در حدفاصل خط بالاستی و آبرو مورد بررسی قرار گرفته است. در این مدلسازی خط بالاستی و اجزای آن شامل پد زیر ریل، تراورس، بالاست، بستر و زمین بصورت مجموعه ای از سیستمهای جرم-فنر-میراگر مدل گردیده و ریل ها، آبرو و پیش دالهای بتنی بصورت المانهای تیر اویلر-برنولی شبیه سازی شدهاند. سپس رفتار دینامیکی خط ریلی و اجزای آن با عبور دسته بار متحرک مشابه یک ناوگان سریع السیر متداول مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا بر روی پارامتر هائی از قبیل سرعت وسیله نقلیه، ضخامت دالخطها، میرایی و سختی خط تحلیل حساسیت صورت گرفته است. نتایج تحلیلها بیانگر آن است که با افزایش سختی و میرایی خط، نیروی ایجاد شده در بالاست، شتابها و نشستهای خط بویژه در قسمت خط با پیش دالهای بتنی کاهش مییابد که این تاثیر در میراییهای بالاتر از KNsec/m 200 و سختی خط در محدوده MN/m 120 تا MN/m180 قابل توجه میباشد. همچنین نتایج نشان میدهد که افزایش ضخامت پیش دال ها تاثیر به سزایی بر بهبود رفتار خط در سرعتهای بالا بویژه در سرعت 340 کیلومتر بر ساعت دارد.
ناحیه انتقال,پیش دال,آبرو بتنی,خطوط سریع السیر,مدلسازی عددی
https://www.jsce.ir/article_38591.html
https://www.jsce.ir/article_38591_276060c97f387c52d08d3c555bad77eb.pdf