%0 Journal Article %T تأثیر پدیده ی خستگی کم چرخه بر روی قاب های خمشی فولادی با اتصالات صلب از پیش تأیید شده ی فلنجی %J مهندسی سازه و ساخت %I انجمن مهندسی سازه ایران %Z 2476-3977 %A گرامی, محسن %A زارعی, امیرحسین %A قادری, محسن %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 6 %N شماره ویژه 3 %P 149-162 %! تأثیر پدیده ی خستگی کم چرخه بر روی قاب های خمشی فولادی با اتصالات صلب از پیش تأیید شده ی فلنجی %K اتصال گیردار فلنجی %K خستگی کم چرخه %K خستگی تجمعی %K سازه‌های فلزی %K زلزله %R 10.22065/jsce.2018.98736.1327 %X اتصالات گیردار تیر به ستون شامل آن دسته از اتصالاتی می‌شوند که قابلیت انتقال لنگر بین تیر و ستون را دارا می‌باشند. از جمله اتصالات گیردار، اتصال فلنجی می‌باشد. در این اتصال دو قطعه توسط یک ورق فولادی به همدیگر متصل می‌شوند. این نوع اتصال که پس از خرابی‌های گسترده‌ی زلزله‌ی نورثریج مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت، یکی از اتصالات از پیش تأیید شده‌ی آیین نامه هاست. از آنجا که خستگی کم چرخه یکی از عوامل خرابی در زلزله‌ی نورثریج بود، نیاز است تا رفتار خستگی این نوع اتصال مورد بررسی قرار گیرد. تا به حال مطالعات کمی بر روی اثر خستگی کم چرخه بر اتصالات فلنجی انجام گرفته است. در مطالعه‌ی حاضر، اطلاعات موجود بر اساس مطالعات نستار برای توسعه‌ی نمودار S-N به ناحیه‌ی خستگی کم چرخه، مورد استفاده قرار گرفت. سپس با استفاده از نمودارهای S-N به دست آمده به بررسی اثر خستگی کم چرخه بر روی چند سازه با ارتفاع‌ها و رکوردهای زلزله‌ی مختلف پرداخته شد تا اثر خستگی کم چرخه بر سازه‌های دارای اتصالات فلنجی پیچی بررسی گردد. تحلیل سازه‌های فولادی نشان داد که در اتصالات فلنجی، در محل‌های بحرانی، اثر خستگی کم چرخه تجمعی تحت زلزله‌های شدید تأثیرگذار می‌باشد. از آنجایی که اثرات خستگی تجمعی هستند این موضوع برای ساختمان‌های قدیمی که چندین زلزله را تجربه کرده‌اند، می‌تواند قابل توجه باشد. از آنجایی که اثرات خستگی تجمعی هستند این موضوع برای ساختمان‌های قدیمی که چندین زلزله را تجربه کرده‌اند، می‌تواند قابل توجه باشد. %U https://www.jsce.ir/article_61068_5b64f2d4a51e93a0b0269fb3f6fbeacf.pdf