per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2018-09-21
5
شماره ویژه 2
5
19
10.22065/jsce.2018.126900.1517
66854
Original Article
ارزیابی مقاومت فشاری بتن در اثر جایگزینی خاکستر مخروط کاج با سیمان
Estimation of concrete compressive strength by substitution of pinyon pine ash for cement
هاشم جهانگیر
jahangir.hashem@stu.um.ac.ir
1
منصور باقری
mnsrbagheri@birjandut.ac.ir
2
سید محمد جواد دلاوری
smjdelavari@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مهندسی سازه، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند، ایران
دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند، ایران
بتن یکی از رایجترین مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان است که به علت وجود سیمان در خود به عنوان بخش اصلی، مصالحی زیانبار برای محیط زیست محسوب میشود. فرآیند تولید سیمان بسیار انرژیبر و آسیبرسان است بهطوریکه مقدارهای فراوانی از گازهای گلخانهای را وارد محیط میکند. پژوهشگران تلاش میکنند با یافتن روشهایی، نسل نوینی از بتنهای دوستدار محیط زیست را معرفی کنند. در این مقاله، از خاکستر بهوجود آمده از میوهی مخروطیشکل درخت کاج به عنوان جایگزین و کاهشدهندهی میزان مصرف سیمان در طرح اختلاط بتن بهرهجویی شده است. از آنجا که خاکستر مورد استفاده در این پژوهش علاوه بر کاهش مصرف سیمان، باعث جلوگیری از انباشتهشدن مخروط کاج در طبیعت و در نتیجه ایجاد آلودگی زیست محیطی میگردد، آثار مخرب زیست محیطی تولید بتن را نیز کاهش میدهد. برای این منظور، میوهی درخت کاج جمعآوری و سوزانده شد و خاکستر باقیمانده مورد استفاده قرار گرفت. میزان 20 درصد وزنی خاکستر کاج در نمونههای مکعبی و استوانهای استاندارد، جایگزین سیمان مصرفی شد و اثر آن بر مقدار مقاومت فشاری نمونهها ارزیابی شد. ارزیابیها نشان دادند استفاده از این میزان از خاکستر کاج، باعث افزایش مقاومت فشاری بتن میشود و از این رو، میتواند گامی مهم در راستای بهرهجویی بهینه از مواد و مصالحی باشد که در نگاه نخست بیفایده به نظر میرسند.
Nowadays, one of the most popular ways to get a more sustainable cement industry is using additions as cement replacement. However, there are many civil engineering applications in which the use of sustainable cements is not extended yet, such as special foundations, and particularly micro piles, even though the standards do not restrict the cement type to use. These elements are frequently exposed to the sulphates present in soils. The purpose of this research is to study the effects of using pinyon pine ash as a substitution for ordinary Portland cement and reduce its content in the concrete mix design. For this reason, 20 % of pinyon pine ash with respect to cement weight was used and the compressive strength of concrete is obtained from testing cubic and standard cylinder specimens. Considering the results obtained, using pinyon pine ash increase the compressive strength of concrete. On the other hand, more axial micro cracks were occurred in pinyon included specimens and their colour were darker comparing to representative specimens without pinyon pine ash. This study shows that using pinyon pine ash could be an effective and Eco-friendly alternative for ordinary Portland cement in industry and construction and could reduce the dangerous effects of using cement in concrete.
https://www.jsce.ir/article_66854_7437ac75e53e388640f0f0b2ecc9fe0e.pdf
خاکستر مخروط کاج
سیمان
مقاومت فشاری
نمونههای مکعبی
نمونههای استوانهای استاندارد
Pinyon Pine ash
cement
Compressive strength
Cubic Specimens
Cylinder Specimens
per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2018-09-21
5
شماره ویژه 2
20
38
10.22065/jsce.2018.129310.1547
66855
Original Article
نگرش محاسباتی بر تغییرات جابجایی نسبی در تخمین تقاضای لرزهای اسکلت های قاب محیطی خمشی میان مرتبه
Computational Notification of Relative Displacement Variations in Estimation of Seismic Demand of
Mid-Rise Moment Frame Skeletons
سامان خلیلی
saman.khalili@gmail.com
1
افشین مشکوه الدینی
meshkat@khu.ac.ir
2
جعفر کیوانی قمصری
jkeyvani@khu.ac.ir
3
دانشجوی دکتری مهندسی سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
امروزه جهت دستیابی به پاسخهای لرزهای سازهها استفاده از روشهای تحلیل دینامیکی و استاتیکی غیر خطی رواج یافته است. روشهای دینامیکی غیر خطی با وجود دقت مناسب در برآورد تقاضای لرزهای، نیاز به محاسبات گسترده و پیچیده داشته و حساس به ماهیت رکوردهای زلزله نیز میباشند. روشهای استاتیکی غیر خطی نیز پاسخهای لرزهای سازهها را با یک دامنه خطا برآورد مینمایند. کاربرد مدل تحلیلی محیط پیوسته، یک روش محاسباتی جایگزین در تخمین نیاز لرزهای سازهها است. چنانچه رفتار لرزهای سازه با اندرکنش دو کنسول معادل خمشی و برشی مدل سازی شود، میتوان یک روند تحلیلی را بر اساس روابط فرم بسته تدوین نمود. در این تحقیق؛ مدلهای مطالعاتی با دو سیستم قاب خمشی محیطی ترکیبی و دسته شده، بصورت سازههای 10 طبقه بوده که در پلان و ارتفاع، منظم میباشند. بازه تغییرات پاسخهای لرزهای سازههای مطالعاتی توسط مدل فرم بسته ترکیبی دو کنسول خمشی- برشی محاسبه میشود. سپس این نتایج با پاسخهای بدست آمده از آنالیزهای خطی و غیر خطی تاریخچه پاسخ تحت رکوردهای سه مولفهای زلزله با ماهیت نیرومند جهت داری شکست، مقایسه گردیده است. درباره ویژگیهای رکوردهای حوزه نزدیک میتوان به باند فرکانسهای پایین پر انرژی، وجود حرکت پالس گونه با پریود بلند، روند سریع آزاد شدن انرژی جنبشی ارتعاشات نیرومند زمین، اشاره نمود. نتایج این پژوهش بیانگر تخمین دست بالا و با دقت نسبی برای پارامترهای نیاز لرزهای سازههای مطالعاتی است.
Dynamic time history analysis methods are commonly used to determine the seismic responses of structures. Despite their ability to somewhat precisely estimate seismic demand, nonlinear dynamic methods require extensively complex computations and are sensitive to the nature of earthquake records. Nonlinear static analysis methods also estimate the seismic responses of structures within an error range. The continuum analytical model is an alternative computation method for estimation of the seismic demand of structures. If the seismic behaviour of a structure is modeled based on the interaction between the equivalent flexural and shear cantilevers, it is possible to develop an analytical procedure based on the closed-form equations. In this study, the studied models were prepared using a hybrid and a bundled moment framed tube skeletons as 10-story structures which are symmetric and regular with plan and height. The variations range of seismic responses of the studied structures was calculated using the closed-form model of flexural and shear combined cantilever. Then, these results are compared with the response parameters obtained from linear and nonlinear time history analyses subjected the three components earthquake records contain strong forward directivity effects. Some of the characteristics of near-field records are powerful low-frequency band, pulse-like motions with long periods, rapid release of kinetic vibration energy in a short period, and ratio of peak velocity to peak acceleration. This research results denote the presence of an overestimation on the seismic demand parameters with relative precision.
https://www.jsce.ir/article_66855_41a1a60c657c8fc6b2fcb19f9ac84d13.pdf
پاسخ دینامیکی غیر خطی
پارامتر نیاز دریفت
قاب خمشی محیطی دسته شده
قاب خمشی محیطی ترکیبی
رکورد سه مولفه ای
" Nonlinear Dynamic Response "
" Drift Demand "
" Bundled Tube "
" Hybrid Framed Tube "
" Three Component Record "
per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2018-09-21
5
شماره ویژه 2
39
52
10.22065/jsce.2018.126299.1531
66856
Original Article
انتخاب بهینه شکل و مصالح پانلهای ساندویچی با هسته موجدار در برابر بارهای انفجاری
Optimum Selection of Corrugated Sandwich Panels Shape and Materials Subjected to Blast Loading
سهیل سبزواری
sabzevari.soheil@yahoo.com
1
فرزاد شهابیان مقدم
shahabf@um.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مهندسی سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
استاد، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
همواره بررسی رفتار سازه های مختلف در برابر اثرات بارهای ناشی از انفجار یکی از عوامل مهم مورد بررسی میباشد. پانل های ساندویچی دارای کاربردهای وسیعی در انواع حوزه های مهندسی و ساخت برخی سازه های صنعتی و نظامی هستند. این پانل ها از دو ورق و یک سازه میانی به عنوان هسته پانل تشکیل شده اند. هسته پانل در کاهش تغییرشکل و افزایش توانایی استهلاک انرژی سازه نقش به سزایی دارد. در این پژوهش، به بررسی تاثیر شکل هسته موجدار پانل و نوع مصالح پانل پرداخته شده است. از این رو، رفتار پانل های ساندویچی از جنس آلومینیم و فولاد در برابر بارهای انفجاری مورد بررسی قرار گرفته است. در فرآیند تحلیل، چهار نوع ورق موجدار مستطیلی، ذوزنقهای، مثلثی و بیضوی برای هسته پانل ها در نظر گرفته شده است. بیشترین تغییرشکل در پانل ها، متعلق به هسته مثلثی است. پانل با هسته ذوزنقهای کمترین تغییرشکل را دارد. پانل هایی که تماما از جنس آلومینیم می باشند نسبت به نمونه های دیگر، انرژی بیشتری مستهلک کرده اند. پانل هایی که فقط ورق های آنها از جنس آلومینیم است و پانل هایی که فقط هسته آنها از جنس آلومینیم می باشد، به ترتیب در مرتبه بعدی استهلاک انرژی قرار می گیرند. در بررسی تاثیر توام نوع مصالح و شکل هسته پانل، پانل با ورقهای رویی و پشتی فولادی و هسته آلومینیمی با شکل مثلثی مطلوبترین عملکرد را دارد.
The behavior of different structures subjected to blast loads is always an important factor to study. Sandwich panels have a wide range of applications in different fields of engineering and the construction of some industrial and military structures. These panels are made of two sheets and an intermediate core. The core has a significant role in reducing the deflection and enhancing energy absorb of structure. In this article, the effect of the shape of the corrugated panel and the type of panel materials is investigated. Hence, the reaction of aluminum and steel sandwich panels subjected to blast loads has been investigated. In the process of analysis, four kinds of profiles, which are: rectangular, trapezoidal, triangular and elliptical, are considered as panel cores. the most deflection was for rectangular profiles and the least deflection was for triangular ones. Those panels which are completely made of aluminum or the panels with steel cores can sustain more strain energy by their back sheets. all the panels that are completely made of aluminum have more damped energy than others. Those panels which have only aluminum sheets or aluminum cores are placed next to whole aluminum panels in order to damped energy level. In the study of the joint effect of the type of materials and the shape of the core panel, the panel with the upper and back of the steel and aluminum core with the triangular shape has the most desirable.
https://www.jsce.ir/article_66856_b1df81213e34405b9c96e919338e65b5.pdf
انفجار
پانل ساندویچی
هسته موجدار
استهلاک انرژی
تغییر شکل بیشینه
Blast loading
Sandwich Panel
Corrugated Core
Damped Energy
Maximum Deflection
per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2018-09-21
5
شماره ویژه 2
53
64
10.22065/jsce.2018.126518.1514
66857
Original Article
ارائه مدل سه درجه آزادی برای بررسی تاثیر پارامترهای جرمی بر زمان تناوب طولی پلهای دارای جداگر لرزهای
Proposing 3-DoF Model to Study of Mass Parameter Effects on Longitudinal Period in Base Isolated Bridges
محمودرضا شیراوند
m_shiravand@sbu.ac.ir
1
مهسا رسولی
rasulimahsa@ymail.com
2
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مهندسی زلزله، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
جرم زیر سازه مولفه مهمی است که بر روی زمان تناوب و در نتیجه نیروها و جابجاییهای پلهای دارای جداگر لرزهای اثر میگذارد. در حالیکه برخی آییننامههای طراحی مانند آئیننامه آشتو، در روش ساده شده تحلیل، این جرم را نادیده گرفتهاند. جرم زیر سازه از چهار مولفه جرم پایهها، جرم تیر سر ستون، ممان اینرسی دورانی پایهها، و ممان اینرسی دورانی تیر سر ستون تشکیل شدهاست. در مقاله حاضر اثر مولفههای جرم زیرسازه بر روی زمان تناوب طولی پلهای دارای جداگر لرزهای بررسی شدهاست. بدین منظور مدل تحلیلی سه درجه آزادی پل دارای جداگر لرزهای در جهت طولی و محاسبات زمان تناوب طولی در چهار حالت دقیق، با نادیده گرفتن ممان اینرسی دورانی، با نادیده گرفتن جرم تیر سرستون و در آخر با نادیده گرفتن کل مولفههای جرم زیر سازه (مدل پیشنهادی آئین نامه آشتو) ارائه شد. صحت سنجی مدل تحلیلی ارائه شده در حالت دقیق، از طریق مقایسه با مدل اجزا محدود انجام شد. نتایج نشان داد ممان اینرسی دورانی زیر سازه تاثیری بر روی زمان تناوب طولی ندارد، در حالیکه تاثیر جرم تیر سر ستون در پلهای جداسازی شده با پایههای بلند قابل ملاحظه بوده و نادیده گرفتن آن منجر به ایجاد 8% خطا در زمان تناوب طولی پلهای نامبرده میگردد. همچنین نتایج نشان داد روشهای ساده شدهای که کل جرم زیر سازه را نادیده میگیرند، مشابه روش بکار گرفته شده در آئین نامه آشتو، در برخی پلها نتایج دقیقی ندارد و هرچه نسبت سختی جداگر لرزهای به سختی زیر سازه افزایش مییابد، خطای این روشها در تخمین زمان تناوب افزایش یافته و به 15% رسیدهاست.
The effect of mass parameters on the natural vibration period of isolated bridges is discussable, especially in case of substructure mass components, because of the disagreement of different researchers about it. This is while some bridge design codes such as AASHTO guide specification, ignores substructure mass in simplified method of analysis. Current paper investigates the effects of substructure mass components on the longitudinal period of base isolated bridges. These components include: pier mass, cap beam mass, pier rotational moments of inertia, and cap beam rotational moments of inertia. In this paper, a three degree of freedom analytical model of isolated bridge in longitudinal direction is presented and the natural vibration period of this model is calculated in four cases. These cases are: (1) exact solution, (2) by ignoring the rotational moments of inertia, (3) by ignoring the cap beam mass, and (4) by ignoring the pier and cap beam mass (AASHTO model). The periods obtained from exact analytical model were compared with those obtained from finite element model and the results showed the good conformity. The results also showed that the substructure rotational moments of inertia isn’t a determinative parameter in the calculation of the first longitudinal period; while the cap beam mass have a significant impact on the longitudinal period of base isolated bridges with tall piers or stiff isolators. The ignorance of cap beam mass caused 8% error in the period of such bridges. The results showed that the simplified method of AASHTO guide specification isn't applicable in some bridges and may cause more than 10% error. By increasing the ratio of isolator stiffness to substructure stiffness, the error of period which is calculated by AASHTO model, increases.
https://www.jsce.ir/article_66857_a3525130a241f1d0ff90b739bf9a0b3e.pdf
پلهای دارای جداگر لرزهای
مدل تحلیلی
زمان تناوب طولی
پارامترهای موثر جرمی
روش ساده شده
Base isolated bridges
Analytical model
Longitudinal period
Effective mass parameters
Simplified method
per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2018-09-21
5
شماره ویژه 2
65
81
10.22065/jsce.2018.126524.1512
66858
Original Article
تعیین پارامترهای مدل رفتاری مواد الاستومری با استفاده از آزمایشات کشش تک محوره
Evaluation of constitutive model parameters of elastomeric materials using uniaxial tensile tests
عماد صارمی
saremi_emad14@yahoo.com
1
حمید توپچی نژاد
h.toopchinezhad@razi.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
مواد الاستومری به علت توانایی تحمل کرنشهای کششی بیش از 500% بدون هیچ گونه گسیختگی و تغییر شکل دائمی موادی ایدهآل جهت کاربرد در بسیاری از صنایع از جمله اتوموبیل سازی، هوافضا، انواع موتورهای مکانیکی و الکتریکی، انواع تایرها، و بسیاری از تجهیزات پزشکی می باشند. مضاف بر آن در پروژه های عمرانی بعنوان جداگرهای لرزهای، تکیهگاههای سازهای، میراگرهای الحاقی و غیره کاربرد دارند. پیش بینی رفتار تنش-کرنش مواد الاستومری دارای اهمیت زیادی در طراحی است. یکی از چالش های مهم در مدل سازی المان محدود قطعات الاستومری انتخاب مدل رفتاری مناسبی است که بتواند وضعیت الاستومر در کرنشهای مختلف را به خوبی شبیهسازی نماید. در مواد الاستومری به دلیل غیر خطی بودن رابطه ی بین تنش و کرنش، به جای قانون هوک از مدل های رفتاری هایپر الاستیک استفاده می شود. در مقاله حاضر عملکرد مدلهای هایپرالاستیک مختلف موجود در ادبیات تحقیق که بر اساس نتایج آزمایش کشش تک محوره کالیبره شده اند مورد ارزیابی قرار گرفته است. مدل سازی ها توسط نرم افزار المان محدود MSC.MARC انجام گرفته است. دقت مدلهای رفتاری بررسی شده در بازههای مختلف کرنش کششی نشان داد، مدلهای نئو-هوک و آرودا-بویس مدل های مناسبی برای محدوده ی کرنش های کوچک و مدل های اگدن و یه او مدل های رفتاری مناسبی برای محدوده ی گسترده ای از کرنش ها هستند.
The ability of elastomers to withstand very large strains (of beyond 500%) without breakage or permanent deformation makes them an ideal material for many applications, including, but not limited to, aerospace, medical, and automobile industries, bridge bearings, seismic isolation, and supplemental dampers. It is essential for design purposes to simulate accurately the response behavior of elastomers under various loading conditions. Given the nonlinear stress-strain relationship in an elastomeric material, a hyperelastic model, instead of Hooke's law, must be employed in stress analysis of the material. The literature includes a variety of constitutive hyperelastic models for elastomeric materials. However, choosing a suitable constitutive model that simulates the elastomer stress-strain behavior under different loading conditions is challenging. This paper examines the effectiveness of various hyperelastic models of which the constant model parameters have been evaluated using the results of a standard uniaxial tensile test conducted at different strain values. The model parameters are evaluated through a curve fitting technique performed by MSC-MARC, a commercial finite element software program. A thorough examination of the efficiency and accuracy of various hyperelastic constitutive models at different strain ranges shows that the Neo-Hooken and Arruda-Boyce are suitable models for the range of small deformations, and the Ogden and Yeoh models are suitable for a wide range of deformations.
https://www.jsce.ir/article_66858_49b88981d10e27e1323c97c6b8a37a02.pdf
مواد الاستومری
لاستیک
مدلهای رفتاری هایپر الاستیک
آزمایش کشش تک محوره
مدل اجزا محدود
elastomer
rubber
constitutive models
hyperelastic behavior
uniaxial tensile test
Finite element model
per
انجمن مهندسی سازه ایران
مهندسی سازه و ساخت
2476-3977
2538-2616
2018-09-21
5
شماره ویژه 2
82
94
10.22065/jsce.2018.127799.1533
67253
Original Article
مکانیک شکست بتن الیاف مسلح: مطالعه ی آزمایشگاهی اثر جنس، هندسه و ترکیب الیاف مختلف
Fracture mechanics of fiber reinforced concrete: Experimental study of composition, geometry and hybridization of fibers
خالد سنگین آبادی
k.sanginabadi@cv.iut.ac.ir
1
روح اله رستمی
rohallah.rostami@tx.iut.ac.ir
2
نبرد حبیبی
n.habibi@uok.ac.ir
3
داوود مستوفی نژاد
dmostofi@cc.iut.ac.ir
4
محمد ذره بینی
zarrebini@cc.iut.ac.ir
5
دانشجوی دکتری مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
دانشجوی دکتری مهندسی نساجی، دانشکده مهندسی نساجی، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
دانشیار، دانشکده مهندسی نساجی، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
در سال های اخیر استفاده از الیاف پلیمری گسترش قابل توجه ی در مسلح سازی بتن داشته است. نقش اصلی الیاف در رفتار پس از ترک خوردگی بتن بروز می نماید. بررسی دقیق رفتار ترک خوردگی مستلزم به کارگیری مفاهیم مکانیک شکست در فرآیند شکست و گسترش ترک تیرهای بتنی می باشد. به این منظور در این تحقیق 14 نمونه ی بتنی به ابعاد 400×100×100میلی متر که در مرکز وجه کششی خود دارای شکافی به عمق 35 میلی متر می باشند؛ تحت آزمایش خمش چهار نقطه ای قرار گرفتند. در این نمونه ها جنس، هندسه و درصد ترکیب الیاف مختلف، متغیر در نظر گرفته شد. نتایج نشان می دهد که الیاف ماکرو پلی پروپیلن با وجود افزایش مقاومت خمشی، تاثیر قابل توجه ی بر افزایش شکل پذیری بتن ندارند. الیاف میکرو پلی استر و پلی پروپیلن عملکرد مناسب تری در حین ترک خوردگی بتن داشته و برای نمونه های حاوی این الیاف در هنگام آغاز ترک خوردگی افت ناگهانی قابل توجه ی در باربری صورت نمی گیرد. هم چنین نتایج نمونه های مرکب حاوی الیاف ماکرو پلی پروپیلن و میکرو پلی استر نشان داد که گرچه با افزایش درصد الیاف ماکرو مقاومت خمشی ترک خوردگی افزایش می یابد؛ اما شاخص های شکل پذیری با کاهش رو به رو می شوند. با در نظر گرفتن مجموع ویژگی ها، نمونه ی با نسبت الیاف ماکرو پلی پروپیلن به الیاف میکرو پلی استر 3 به 2 بهترین عملکرد را خواهد داشت.
Using of polymeric fibers for reinforced concrete structures has significantly developed in recent years. Polymeric fibers start their contribution in the behavior of concrete members after cracking. In order to a careful investigation into post-cracking behavior need to apply fracture mechanic concept (growth of cracks) in reinforced concrete members. For this purpose, in this research 14 concrete prisms (100×100×400 mm in dimensions) with 35 mm notch depth (at the center of tensile side) for four-point flexural strength test were fabricated. Fiber composition, geometry and hybridization percent were varied in these samples. Derived outputs illustrated that macro polypropylene (PP) fiber has no significant effect on concrete ductility, whereas it leads to increase the flexural strength. But micro polyester (PET) and PP fibers have more effective performance during forming cracks in concrete members. PET and PP fibers have a more suitable function during concrete cracking and the samples containing these fibers have no significant drop in their bearing while the cracking is started. In addition, samples reinforced with PP and PET fibers indicated that by increase in macro fibers, the flexural strength were increased where as ductility indices decreased. In general, samples reinforced with %60 of PP macro fibers and %40 PET micro fibers have the best performance.
https://www.jsce.ir/article_67253_9c01b934ae13f9334b650e690eb11d55.pdf
"مکانیک شکست"
"بتن الیاف مسلح"
"پلی پروپیلن"
"پلی استر"
"شکل پذیری"
"fracture mechanics"
"FRC"
"polypropylene"
"polyester"
"ductility"