@article { author = {Azhdary Moghaddam, Mehdi and Miri, Mahmoud and Rigi, Mohsen}, title = {The effect of rebar coating types on bars corrosion of self-compacting concrete}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {4}, number = {4}, pages = {172-185}, year = {2017}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2017.84193.1169}, abstract = {In this paper the effect of different coating types of rebar on bars corrosion and durability of self-compacting concrete structures in Oman Sea (Chabahar port) are investigated. Self-compact concrete samples with three types of coating include 40 and 60 micron of zinc, epoxy and uncoated with 3,5 and 7 cm thickness of concrete cover were made and cured according to the related standards in tidal, submerged and atmospheric conditions for 14 months. Compressive strength test according to Standard BS 1881 part 116, water absorption according to Standard BS 1881 part 122, permeability test under water pressure according to Standard DIN 1048, permeability of chloride ion according to Standard ASTM C1152, electric resistance Cabera and corrosion potential according to ASTM G876 and bar weight loss were performed at different ages of samples. The results of weight loss and corrosion experiments indicate better performance of concrete with epoxy and zinc coated bar comparing to uncoated samples at different conditions. Also, 40 micron zinc coating decreased the weight loss of bars about 10 percent comparing with uncoated bars. The epoxy coating was decreased the weight loss about 4-8% on different samples. It should be noted that the increase of concrete cover from 3 to 5 and 7 cm decreased the weight loss from 34 to 27 and 21%.}, keywords = {Self-Compacting Concrete,chloride ion penetration,Bars corrosion,Bars coating,Oman Sea}, title_fa = {بررسی تأثیر نوع روکش میلگرد بر میزان خوردگی آن در بتن خود متراکم}, abstract_fa = {در این مقاله تاثیر ضخامت بتن و انواع روکش‌های حفاظتی میلگرد بر خوردگی و دوام سازه‌های بتن خود متراکم در حاشیه دریای عمان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. به این منظور نمونه‌های بتن خود متراکم با سه نوع پوشش میلگرد از جنس روی با ضخامت40 و 60 میکرون، اپوکسی و بدون پوشش (شاهد) با ضخامت لایه بتن پوششcm  3 ،5 و 7 ساخته شده و در محیط شاهد و همچنین نواحی جزر و مد، مستغرق و ساحل بندر چابهار به مدت14ماه عمل آوری شده است. بر روی نمونه‌های ساخته شده، آزمایشات مختلف دوام بتن و خوردگی میلگرد در سنین مختلف انجام شد. نتایج آزمایش کاهش جرم و خوردگی میلگرد نشان دهنده عملکرد مناسب میلگرد با روکش اپوکسی و روی در مقایسه با میلگرد بدون پوشش در همه شرایط نگهداری است. نتایج همچنین نشان می دهد پوشش روی به ضخامت 40 میکرون، کاهش جرم میلگرد را نسبت به میلگردهای بدون پوشش حدود %10 کمتر نموده است. علاوه بر آن افزایش 5/1 برابری ضخامت روی باعث کاهش خوردگی در حدود %3 تا %4 می شود. استفاده از پوشش اپوکسی نیز درصد کاهش وزن میلگرد را در حدود %4 تا %8 ( بسته به ضخامت لایه بتن روی میلگرد) کاسته است. لازم به ذکر است که افزایش ضخامت لایه بتن روی میلگرد ازcm  3 به 5 و 7 به ترتیب باعث تغییر کاهش جرم از %34 به %27 و %21 شده است.}, keywords_fa = {بتن خود متراکم,نفوذ یون کلر,خوردگی میلگرد,روکش میلگرد,دریای عمان}, url = {https://www.jsce.ir/article_48105.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_48105_592d7e77c021524e964355985fd21a85.pdf} }