@article { author = {Mahmoudi Sahebi, Mussa and Khanjani, Farshid}, title = {Evaluation of seismic performance of X bracing systems equipped with flexural yielding dampers}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {4}, number = {2}, pages = {123-138}, year = {2017}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2017.71596.1034}, abstract = {The X-bracing system is one of the lateral loads bearing system. In X-bracing system’s elements, axial plastic hinges (compressive or tensile) will be formed instead of flexural hinges which are not capable to absorb high energy. Seismic performance can be improved by replacing these plastic hinges with the bending plastic joints. In this study, a new kind of X-bracing named X-bracing equipped with flexural yielding damper is introduced in which the plastic axial hinges is substituted by flexural plastic hinges. In this kind of bracing the failure mechanisms focuses on flexural hinges. The objective of this study is to evaluate the seismic performance of this kind of bracing. For this purpose, several X-bracing frames with various stories was selected and designed based on Iranian building codes. The seismic performance of these frames (stiffness capacity, strength capacity, and ductility capacity) and force reduction factors were evaluated using static and time history nonlinear analysis. In dynamic time history analysis seven acceleration-time records was applied. The results show that the damper reduces stiffness and strength capacity inconsiderably, but increases the ductility capacity significantly. It also increases the force reduction factor of the frames significantly. The amount of force reduction factor for this system is the same as eccentrically braced frame one.}, keywords = {Ductility Capacity,yielding Damper,Seismic Performance,Strength Capacity,Force reduction factor,X Bracing}, title_fa = {ارزیابی عملکرد لرزه‌ای مهاربندهای هم‌محور ضربدری مجهز به میراگر تسلیمی خمشی}, abstract_fa = {یکی از سیستم‌های باربر جانبی، قاب‌های مهاربندی شده‌ی ضربدری هستند. دراعضای قاب‌های مهاربندی ضربدری‌، مفاصل پلاستیک از نوع محوری (فشاری یا کششی) هستند که دارای قابلیت جذب انرژی بالا نیستند. با تبدیل مفاصل محوری به مفاصل خمشی می‌توان عملکرد لرزه‌ای ابن سیستم‌ها را بهبود بخشید. در این تحقیق، یک نوع جدید از مهاربند ضربدری با نام مهاربند ضربدری مجهز به میراگر تسلیمی خمشی معرفی می‌شود که در آن به جای مفاصل پلاستیک محوری، مفاصل پلاستیک خمشی تشکیل می‌شود. در این مهاربندها مکانیزم خرابی در میراگر متمرکز می‌شود و بعد از خرابی به راحتی قابل تعویض است. هدف این تحقیق، ارزیابی عملکرد لرزه‌ای مهاربندهای با میراگر خمشی  است. برای این منظور چند قاب مهاربندی شده با تعداد طبقات مختلف، که بر اساس آئین‌نامه‌های رایج کشور بارگذاری و طراحی شدند، انتخاب شده و با استفاده از تحلیل‌های استاتیکی و تاریخچه زمانی غیرخطی، عملکرد لرزه‌ای آن‌ها (ظرفیت‌های سختی، مقاومت، شکل‌پذیری و ضریب رفتار مورد ارزیابی قرار گرفت. در تحلیل دینامیکی از هفت رکورد شتاب زمان استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد وجود میراگرها، ظرفیت سختی و مقاومت را کاهش می‌دهد ولی به طور قابل ملاحظه‌ای ظرفیت شکل‌پذیری را افزایش می‌دهد. همچنین نتایج نشان داد که ضریب رفتار سیستم‌های پیشنهادی به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.}, keywords_fa = {ظرفیت شکل‌پذیری,میراگر تسلیمی خمشی,عملکرد لرزه‌ای,ظرفیت مقاومتی,ضریب رفتار,مهاربند ضربدری}, url = {https://www.jsce.ir/article_44835.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_44835_0a5c43879b0bc1b617f475db567b0932.pdf} }