@article { author = {Ghelichi, Mostafa and Mirza Goltabar Roshan, Alireza and Tavakoli, Hamidreza and Karamodin, Abbas}, title = {Fuzzy-Tug of war structural active control for a seismically excited benchmark highway bridge}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {7}, number = {شماره ویژه 4}, pages = {5-22}, year = {2021}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2019.150715.1673}, abstract = {In this paper a new optimized active control algorithm based on combination of fuzzy neural network and a new highly efficient meta-heuristic population based optimization method extracted from Tug of War competition presents under different earthquake loads. The Efficiency of the proposed control method has been evaluated on the recently proposed nonlinear highway bridge benchmark, consist of nonlinear isolation bearings and nonlinear structural elements which equipped with the hydraulic actuators. A 5-layer neural network is used to obtain the control force. The neural network is utilized to approximate nonlinear rules of control. It gets instructions to the actuators installed between the deck and abutments. Stability of control laws to choose the parameters of the neural network are derived based on Lyapunov theory. The Results are presented in terms of a well-defined set of performance indices which is comparable to previous methods. The results show that the proposed controller method in spite of a simple description of the nonlinearities and non-detailed structural information can effectively reduce the responses of the bridge especially maximum of base shear, maximum of midspan displacement and maximum of acceleration. Also sensible decrease in responses such as maximum of ductility, dissipated energy and plasticity connections show that the proposed method is very effective in reducing structural damages.}, keywords = {Active control,Tug of War,ANFIS,Neural Network,Benchmark Bridge,Lyapunov Stability}, title_fa = {ارائه الگوریتم کنترل فعال فازی بهینه شده با روش مسابقه طناب کشی برای کنترل پاسخ های پل بزرگراه}, abstract_fa = {این تحقیق یک الگوریتم کنترل فعال فازی بهینه شده تحت بارگذاری زلزله های مختلف، با روش بهینه سازی جدید بسیار کارآمد در مورد سازه های عمرانی برگرفته از مسابقه طناب کشی پیشنهاد می دهد. روش کنترل بر پایه ترکیب شبکه عصبی فازی و روش بهینه سازی فراابتکاری بر پایه جمعیت مسابقه طناب کشی ارائه شده است. کارآمدی الگوریتم پیشنهادی بر روی پل بزرگراه بنچ مارک با جداگرهای پایه غیرخطی و اعضای سازه‌ای غیر خطی مجهز به محرک های هیدرولیکی ارزیابی شده است. الگوریتم قادر است ماهیت میدان نزدیک یا دور بودن زلزله را تشخیص داده و براساس آن نیروی کنترلی لازم را برآورد نماید. نیروی کنترلی در این تحقیق با استفاده از یک شبکه عصبی پنج لایه بدست آمده است. شبکه عصبی برای تقریب قوانین غیرخطی کنترل، به صورت بهینه توسط روش بهینه‌سازی معرفی شده، توانمند شده است و محرک های نصب شده بر روی پایه های پل را کنترل می نماید. پایداری قوانین کنترل حین بهینه سازی برای رسیدن به بهترین پارامترها، توسط تئوری لیاپانوف کنترل می شود. نتایج مدلسازی عددی به صورت اندیس عملکرد و قابل قیاس با روش های پیشین ارائه شده است. نتایج نشان می دهد الگوریتم پیشنهادی در تمامی شش رکورد زلزله آزمایش شده در این تحقیق، از روش های ارائه شده پیشین در کاهش پاسخ‌های سازه موفق تر بوده است. الگوریتم در کنار کاهش کلی پاسخ های پل، سبب کاهش میزان خسارات سازه ای وارد بر آن نیز می شود.}, keywords_fa = {کنترل فعال,الگوریتم مسابقه طناب کشی,انفیس,شبکه عصبی,پل بزرگراه,پایداری لیاپانوف}, url = {https://www.jsce.ir/article_81770.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_81770_28b735757d90e377d0b1c1acdbae1042.pdf} } @article { author = {Chaboki, Hamidreza and Ghalehnovi, Mansour and Karimipour, Arash and Khatibinia, Mohsen}, title = {Investigation the shear behaviour of recycled aggregate concrete beams}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {7}, number = {شماره ویژه 4}, pages = {82-99}, year = {2021}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2019.136537.1595}, abstract = {Optimization and economization of processes and structures have been considered from time immemorial and many things have been done to achieve this goal. Protecting the environment and reducing the amount of waste material in nature is very important. Today, the problem of using recycled materials resulting from the destruction of buildings and the reuse of these materials in the construction of concrete has been considered. In this research, the shear behaviour of concrete beams manufactured with recycled coarse aggregate was studied. 9 concrete beams with a cross-section 150 mm wide and 200 mm high and a length of 1500 mm manufactured and tested. Recycled aggregate from building demolition was used at 0%, 50% and 100% mass replacement of natural aggregate. Specimens underwent a four-point bending test. In this test, the shear capacity, maximum deflection at the mid-span of the specimens and tension strain were measured. The determination of the shear behaviour of recycled aggregates concrete beams according to transverse reinforcement spacing was the aim of this study. The results were also compared with ACI, CSA and Eurocode 2 requirements. According to the test results, it was found that there is a significant difference in the shear behaviour of recycled and natural aggregate concrete beams}, keywords = {shear behaviour,Reinforced concrete beams,Recycled aggregate,Cracking,four-point bending}, title_fa = {بررسی رفتار برشی تیرهای بتنی ساخته شده از سنگدانه بازیافتی}, abstract_fa = {حفظ محیط زیست و کاهش میزان مصالح دورریز در طبیعت از موضوعات بسیار مهم است. امروزه مسئله استفاده از مصالح بازیافتی حاصل از تخریب ساختمان‌های فرسوده و استفاده مجدد از این مصالح در ساخت بتن مورد توجه قرار گرفته است. در این بررسی اثر افزودن مصالح حاصل از تخریب ساختمان‌ها به عنوان سنگدانه در تهیه مخلوط بتن مطالعه شده است. در این بررسی 9 عدد تیر بتن مسلح به عرض مقطع 150 میلیمتر، ارتفاع 200 میلیمتر و طول 1500 میلیمتر ساخته شد. در ساخت نمونه‌ها از سنگدانه بازیافتی به ترتیب با مقدار 0% ، 50 % و 100% جایگزین سنگدانه طبیعی استفاده شده است. نمونه‌ها تحت انجام آزمایش خمش چهارنقطه‌ای استاتیکی بررسی شدند. هدف از انجام این آزمایش، بررسی رفتار برشی تیرهای ساخته شده از درصد مختلف سنگدانه بازیافتی با در نظر گرفتن اثر فاصله آرماتور عرضی است. تغییر مکان وسط تیر، نیروی برشی-تغییر مکان، نیروی برشی-کرنش و گسترش ترک‌های برشی از موارد مورد بررسی بوده است. از این رو، با بررسی نتایج به‌دست آمده از مطالعات آزمایشگاهی به بررسی رفتار برشی تیرهای بتن مسلح دارای سنگدانه بازیافتی پرداخته شده است. افزون بر این نتایج به‌ دست آمده از ظرفیت برشی نمونه‌ها با روابط ارائه شده در آیین نامه CSA-A23، ACI318-08 و Eurocode 2 مقایسه شد. نتایج به ‌دست آمده از این بررسی نشان می‌دهد که اختلاف قابل ملاحظه‌ای در رفتار برشی تیرهای ساخته شده از سنگدانه بازیافتی و طبیعی وجود دارد.}, keywords_fa = {ظرفیت برشی,تیرهای بتن مسلح,سنگدانه بازیافتی,ترک خوردگی,بارگذاری چهار نقطه ای}, url = {https://www.jsce.ir/article_82195.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_82195_f616a6919fd9d8d1df1c687d084dd42d.pdf} } @article { author = {isari, mohsen and Tarinejad, Reza and Sohrabi-Bidar, Abdullah}, title = {Extended Coherence Function on The Topography for Generated Non-Uniform Record By Using Stochastic Method}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {7}, number = {شماره ویژه 4}, pages = {23-45}, year = {2021}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2019.152507.1686}, abstract = {This study focuses on modeling spatial variation of earthquake ground motion using numerical methods. wave passage effect, incoherence effect and local site conditions effect are the effective parameters on this phenomenon which its investigated in simple 2D topography and 3D models near to real topography. Among the numerical methods, the BEM is a very effective tool for dynamic analysis of linear elastic bounded and unbounded media. The method is very attractive for wave propagation problems, because the discretization is done only on the boundary, requiring smaller meshes and systems of equations. Seismic behavior of the site under the S wave at different frequencies are presented. For the different points on this topography, the pattern of displacement in time domain, pattern of amplification is presented. The effective parameters on topographic amplification are time lag and amplification. To determine the coherence function after too much analysis, statistical relationships for wave frequency content and site geometry are presented. Comparing results of this relationships with real recorded samples shows good accuracy and efficiency for calculating coherence support recorded data at canyon bed and the points above that. Using this statistical relationships and amplification functions due to existing records, the possibility of generating non-uniform accelerations using one record in canyon bed is investigated.}, keywords = {Non-uniform excitation,Site Effect,Coherence function,Stochastic method,Boundary element}, title_fa = {توسعه تابع ارتباط روی ساختگاه برای تولید شتاب های غیر یکنواخت تکیه گاهی با استفاده از روش ارتعاش تصافی}, abstract_fa = {یکی از روش های تولید شتابهای غیر یکنواخت روی ساختگاه استفاده از روش ارتعاش تصادفی می باشد. در این روش از ماتریس چگالی طیف توان متقاطع برای تولید شتابهای غیر یکنواخت استفاده می شود. به منظور برقراری ارتباط بین چگالی طیف توان متقاطع و خود ارتباطی، بین زوج نقاط روی یک توپوگرافی از تابع ارتباط استفاده می شود. تا کنون مدلهای مختلف تابع ارتباط برای این منظور ارائه شده است. بیشتر توابع ارتباط ارائه شده، به دلیل اینکه با استفاده از تحلیل های آماری روی رکوردهای زلزله ثبت شده بر روی سطوح مسطح حاصل شده اند، چندان برای سطوح دارای نامنظمی همچون دره مناسب نمی باشند. بنابراین در پژوهش حاضر ابتدا با استفاده از روش المان مرزی در حوزه زمان، مدلهای دو بعدی از ساختگاه تهیه و تحت امواج ریکر در فرکانسهای غالب مختلف، سرعتهای موج برشی مختلف ، نسبت شکلهای مختلف بررسی و خروجی های نقاط در ترازهای مختلف به دست آمد. سپس بین زوج نقاط مختلف روی ساختگاه طیف ارتباط محاسبه شد. در ادامه با استفاده از نرم افزارهای آماری قدرتمند ، روابط آماری برای طیف ارتباط روی سطوح دارای نامنظمی به شکل دره ارائه شد. با استفاده از این توابع آماری در روش ارتعاش تصادفی، شتابهای غیر یکنواخت روی ساختگاه سد پاکویما تولید شد. علاوه براین، برای تولید شتابهای غیر یکنواخت، از توابع انتقال به منظور اعمال اثرات بزرگنمایی به عنوان یکی از پارامترهای مهم در تغییر مکانی زمین لرزه در روش ارتعاش تصادفی استفاده شد. نتایج حاصل شده نشان دهنده انطباق مناسب طیف ارتباط حاصل شده از روابط ریاضی ارائه شده در این پژوهش با طیف ارتباط حاصل شده از روی رکوردهای واقعی ثبت شده روی ساختگاه سد پاکویما می باشد.}, keywords_fa = {تابع ارتباط,اثرات ساختگاه,شتاب غیر یکنواخت,ارتعاش تصادفی,المان مرزی}, url = {https://www.jsce.ir/article_81830.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_81830_684d68af8fe1ea8432c08a1d386c7ccb.pdf} } @article { author = {Rezayibana, Bahram}, title = {Damping of steel shear wall in direct displacement based-design}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {7}, number = {شماره ویژه 4}, pages = {46-63}, year = {2021}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2019.144103.1632}, abstract = {The direct displacement based-design is a design method that has a simplified procedure to design of structural member and in recent years, has been developed to design of structures by the researchers. This method was first established just for concrete structures and bridges and then has been developed for steel structures such as moment Frames, concentrically and eccentrically braced-frames and Buckling-restrained braced frames. However, steel shear walls have not been studied. The main parameters of the direct displacement based design are the yield displacement and the hysteresis damping where is studied in this paper for steel shear walls. To achieve this purpose, two types of frames with different dimensions and plate thickness (2, 4, 6, 8, and 10 millimeter) are designed based on plate capacity according the AISC 340, and by using plate and frame interaction (PFI). The effective design parameters of steel shear walls are obtained by the hysteresis static analysis and simplified expressions are proposed to the design goals. The results showed that, the yield displacement and the hysteresis damping depended on frame height, plate thickness and material properties.Simplified expression to determine the damping was proposed in terms of the ductility, the plate thickness, and the height of the frame.}, keywords = {Direct Displacement Base-Design,Hysteresis damping,Steel Shear Wall,Yield Displacement,Ductility}, title_fa = {میرایی دیوار برشی فولادی در طراحی مستقیم براساس تغییرمکان}, abstract_fa = {روش طراحی مستقیم براساس تغییرمکان یک روش طراحی می‌باشد که دارای الگوریتمی خیلی ساده جهت طراحی اعضا دارد و در سالهای اخیر محققین زیادی این روش را برای استفاده در طراحی سازه‌های مختلف توسعه دادند. این روش ابتدا برای سازه‌‌های بتنی و پلها بوجود آمد ولی بعدا برای سازه‌های فولادی نیز توسعه داده شد. قابهای خمشی، مهاربندهای درون محور، مهاربندهای برون محور و مهاربندهای کمانش تاب از جمله سیستمهایی هستند که با این روش طراحی شده‌اند. لیکن هنوز دیوارهای برشی فولادی مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند. مهمترین پارامترهای طراحی مستقیم براساس تغییرمکان، تغییرمکان تسلیم ومیرایی چرخه‌ای می‌باشند که دراین مطالعه برای دیوارهای برشی فولادی تعیین می‌شود. برای این کار سیستم دیوار برشی فولادی شامل قاب خمشی فولادی و ورق فولادی انتخاب می‌شود. برای اینکه تاثیرعوامل مختلف برروی پارامترهای طراحی مشخص شود دو نوع قاب با ابعاد مختلف و ورقهایی به ضخامتهای 2، 4، 6، 8 و 10 میلی‌متر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. با کمک آنالیزهای استاتیکی چرخه‌ای عوامل موثر برروی پارامترهای طراحی تعیین و روابط ساده جهت مقاصد طراحی پیشنهاد می‌گردد. همچنین نتایج نشان دادند که تغییرمکان تسلیم و میرایی چرخه-ای عمدتا به ارتفاع قاب، ضخامت ورق و جنس مصالح بستگی دارد. رابطه ساده برای محاسبه میرایی دیوارهای برشی فولادی براساس شکلپذیری، ضخامت ورق و ارتفاع قاب پیشنهاد شد.}, keywords_fa = {روش طراحی مستقیم بر اساس تغییرمکان,میرایی چرخه‌ای,دیوار برشی فولادی,تغییرمکان تسلیم,شکلپذیری}, url = {https://www.jsce.ir/article_81838.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_81838_f43762e90bd31f1a57917c16ae7f177d.pdf} } @article { author = {Hosseini, SayyidAhmad and Hosseini, Mirmohsen}, title = {Evaluation of the response of BFP and WFP connections under the blast loading}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {7}, number = {شماره ویژه 4}, pages = {64-81}, year = {2021}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2019.148589.1661}, abstract = {one of the most important structural members that greatly affects the overall performance of the structure is the beam-to-column connection. Undesirable performance and failure of these connections can lead to local failure in the first step, and in the next step,a progressive collapse in the structure and falling. Therefore in this paper, the performance of two prequalified moment connections in the tenth chapter of the national building regulations of Iran against the external blast loads at a distance of 10 meters from a 1-story building in the Abaqus finite element software has been investigated. Thus, we first designed the structure with the seismic criteria, and then we designed the connections manually. Finally, we analyzed the connections in Abaqus finite element software against the blast loading. Results indicate a good response to the BFP connection compared to the WFP welded connection. As well as the percentage of failure of the WFP connection components relative to the percentage failure of the BFP connection components was more than triple. The results of this investigation show that the dominant failure mode is the failure of the joints due to the twisting of the column, consequently the screw connection due to better shapeability,gives a better response under the blast loading.}, keywords = {BFP Connection,WFP Connection,Beam-Column,Blast load,ABAQUS}, title_fa = {ارزیابی پاسخ اتصالات BFP و WFP تحت بار انفجار}, abstract_fa = {یکی از مهم‌ترین اعضای سازه‌ای که عملکرد کلی سازه را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد اتصال تیر به ستون است. عملکرد نامطلوب و خرابی این اتصالات می‌تواند در گام اول باعث خرابی موضعی و در گام بعدی موجب بروز خرابی پیش‌رونده در سازه و فروریزی آن گردد. در این مقاله به بررسی عملکرد دو اتصال گیردار خمشی از پیش تائید شده در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان، در برابر بارهای ناشی از انفجار خارجی در فاصله‌ی 10 متری از یک ساختمان 1 طبقه در نرم‌افزار اجزای محدود آباکوس پرداخته می‌شود. ازاین‌رو ابتدا سازه مذکور تحت ضوابط لرزه‌ای طراحی شده، در ادامه اتصالات تیر به ستون به‌صورت دستی و طبق الزامات مبحث دهم مقررات ملی ساختمان طراحی شد. درنهایت اتصالات در نرم‌افزار آباکوس مدل‌سازی شده و تحت بار انفجاری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از پاسخ مناسب اتصال پیچی BFP در مقایسه با اتصال جوشی WFP است. همچنین درصد خرابی اجزای اتصال WFP نسبت به درصد خرابی اجزای اتصال BFP بیش از 3 برابر بوده است. و اجزای بیشتری در اتصال WFP نسبت به اتصال BFP تحت بار انفجاری آسیب دیده است. مود غالب خرابی اتصالات، در اثر پیچش ستون بوده است درنتیجه اتصال پیچی به دلیل شکل‌پذیری بهتر، پاسخ مناسب‌تری را تحت بار انفجار ارائه می‌دهد.}, keywords_fa = {اتصال BFP,اتصال WFP,تیر- ستون,بارگذاری انفجاری,آباکوس}, url = {https://www.jsce.ir/article_81956.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_81956_6bdd3e4221e726e7d9a401e2c44786e1.pdf} } @article { author = {َAmani, Asghar and Sadegh Moghanlou, Farhad}, title = {Multiphysics investigation of the axial members using the peridynamic method}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {7}, number = {شماره ویژه 4}, pages = {116-131}, year = {2021}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2019.159167.1726}, abstract = {The accurate understanding of the behavior and analysis of the structures is necessary to appropriate design of them. Over the past decades, various methods have been proposed for the analysis of structures that each of them include some deficiencies. The peridynamic is a new method for solving the problems. This method overcomes the deficiencies and limitations of conventional methods such as the finite element method due to its unique capabilities. Nowadays, it uses as a powerful method to solve problems. After the proposition of peridynamic theory in 2000, various problems have been solved. However, very limited work has been done in the solving longitudinal vibration of axial members and modeling of lattice structures. In this paper, the behavior of this type of members was examined by the peridynamics method and its capability to take into account the static and dynamic loading, as well as temperature variations, was shown using MATLAB software. The peridynamic results are in good agreement with analytical results. Also, for certain states of the problem, it is impossible or difficult to find an answer by analytical methods or other methods, while using the peridynamic method can easily be answered. Finally, the peridynamic model has been extended to truss modeling and the ability of this method to analyze any types of trusses were shown.}, keywords = {Peridynamic,Longitudinal vibration,Finite Element,Axial members,Temperature Variation,Truss}, title_fa = {بررسی چندفیزیکی سازه های محوری به روش پری دینامیک}, abstract_fa = {به منظور طراحی دقیق تر سازه ها بایستی شناخت دقیق تری از رفتار آنها وجود داشته و تحلیل رفتار آنها با دقت بیشتر صورت گیرد. در طی دهه های گذشته روشهای گوناگونی برای تحلیل سازه ها ارائه شده که هر کدام دارای نواقصی هستند. روش پری دینامیک، روشی جدید برای تحلیل مسائل است که با داشتن قابلیتهای منحصر بفرد توانسته است نواقص و محدودیتهای موجود در روشهای قبلی و مرسوم همچون روش المان محدود را برطرف نموده و به عنوان یک روش قدرتمند در حل مسائل به کار گرفته شود. از سال 2000 میلادی و پس از ابداع این روش ، مسائل گوناگونی با آن حل شده ولی کارهای بسیار محدودی در زمینه حل مسائل ارتعاش طولی اعضا و همچنین مدلسازی سازه های مشبک صورت گرفته است. در این تحقیق، رفتار این نوع از اعضا با روش پری دینامیک بررسی شده و با کدنویسی در نرم افزار متلب، قابلیت روش پری دینامیک برای در نظر گرفتن حالتهای بارگذاری استاتیکی و دینامیکی و همچنین تغییرات دما در انواع حالات نشان داده شده است. نتایج حاصل از روش پری دینامیک همخوانی بسیار نزدیکی با نتایج حاصل از روابط تحلیلی ارائه شده دارد. همچنین برای حالتهای خاصی از مسائل، یافتن جواب با روشهای تحلیلی یا سایر روشها غیرممکن یا مشکل است در حالی که با استفاده از روش پری دینامیک می توان به راحتی به جواب رسید. نهایتا، مدل پری دینامیک مربوط به اعضای محوری برای مدلسازی خرپاها توسعه داده شده و قابلیت این روش برای تحلیل انواع خرپاها نیز نشان داده شده است.}, keywords_fa = {پری دینامیک,ارتعاش طولی,المان محدود,اعضای محوری,تغییر دما,خرپا}, url = {https://www.jsce.ir/article_82455.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_82455_49460fe78f0c67c67d73bf07464e76d8.pdf} } @article { author = {sedaghat shayegan, davood and Lork, Alireza and Hashemi, Seyed amir hossein}, title = {The assessment of fragility curves of the Application of diagonal and chevron viscous damper in steel structures using a metaheuristic algorithm for modification of ground motions}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {7}, number = {شماره ویژه 4}, pages = {100-115}, year = {2021}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2019.144611.1642}, abstract = {A proper design of viscous fluid dampers can assure us more efficiency and improvement of structural frames performance. For this purpose, these two common types of steel bracing frames of chevron and diagonal, equipped with viscous fluid dampers, are going to be analysed in this essay. All dimensional specifications, as well as the specifications of the cross sections and materials used for the beams, columns, and braces of the frame models, are considered as similarities. With the assist of the powerful Open-Sees software, considered frames are modelled in a two-dimensional form and loaded under 15 ground motions of the near-fault and far fault earthquake. These ground motions are modified by a metaheuristic algorithm. Since the viscous dampers depend on the speed of the excitement as a result of the motion of the earth and having a non-linear force-displacement relationship, they require performing nonlinear dynamic analysis, so Incremental Dynamic Analysis is selected for obtaining fragility curves. The results of this study show that using the viscous dampers in conventional steel frames would cause significant reductions in structural responses (such as base shear forces, displacements, accelerations and rate of plasticity of the main members of the structure) and also noticeable increase in dissipated energy in a viscous form. This system could also be suggested for immediate occupancy performance level.}, keywords = {Chevron Bracing,Dagonal bracing,Viscous fluid damper,Nonlinear dynamic analysis,Fragility curve,Metaheuristic Algorithm}, title_fa = {بررسی منحنی های شکنندگی در قاب های مهاربندی شورون و قطری با میراگر ویسکوز با استفاده از شتاب نگاشتهای مقیاس شده توسط یک الگوریتم فراابتکاری}, abstract_fa = {در صورت طراحی و استفاده مناسب از میراگر های سیال ویسکوز درقاب های ساختمانی می توان نسبت به افزایش کارایی و عملکرد این قاب ها اطمینان بیشتری حاصل کرد. به این منظور دراینجا دو نوع بسیارپرکاربرد از قابهای مهاربندی فولادی شورون و قطری با تجهیز به میراگر سیال ویسکوز مورد مطالعه قرار گرفته است .تمامی مشخصات ابعادی و نیز مشخصات مقاطع و مصالح مورد استفاده برای تیرها، ستونها و مهاربندهای مدلهای قاب، مشابه درنظر گرفته می شود .با کمک نرم افزار توانمندopen-sees قاب های مورد نظر به صورت دو بعدی مدل سازی شده و تحت 15 شتابنگاشت حوزه های دور و نزدیک زلزله که بکمک یک الگوریتم فراابتکاری مقیاس شده اند، بارگذاری می شوند. از آنجا که میراگرهای ویسکوز، بعلت وابستگی به سرعت تحریک در اثر حرکت زمین و داشتن رابطه نیرو تغییرمکان غیرخطی، ذاتاً نیازمند به انجام تحلیل های دینامیکی غیرخطی می باشند. لذا تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی غیرخطی افزایشی جهت مطالعه رفتار لرزه ای مدل های قاب فولادی و دستیابی به منحنی های شکنندگی انتخاب می گردد. نتایج مطالعه حاضر بیانگر این واقعیت است که بکارگیری میراگرهای ویسکوز در قابهای فولادی متعارف، موجبات کاهش قابل ملاحظه پاسخهای سازه ای (مانند نیروهای برشی پایه، جابجایی ها، شتابها، میزان پلاستیک شدگی اعضای اصلی سازه) و نیز افزایش قابل توجه انرژی مستهلک شده بصورت ویسکوز در سازه را فراهم می آورد. همچنین می توان این سیستم را برای تامین سطح عملکرد استفاده بدون وقفه در قاب های ساختمانی پیشنهاد داد.}, keywords_fa = {مهاربند شورون,مهاربند قطری,میراگر سیال ویسکوز,تحلیل دینامیکی غیرخطی,منحنی شکنندگی,الگوریتم فراابتکاری}, url = {https://www.jsce.ir/article_82454.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_82454_2f185a6d3800ffcd3476d3eb82cb2542.pdf} } @article { author = {Dormohamadi, Mansoure and Fotuhi Ardakani, Mohsen and Rahimnia, Reza}, title = {The Effect of Mechanical Stabilization and Improving Soil Gradation on the Compressive Strength of Adobe: A Case Experiment for Improving Adobe’s Physical Behavior in the Ardakan Region, Iran}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {7}, number = {شماره ویژه 4}, pages = {132-151}, year = {2021}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2019.144314.1638}, abstract = {As a country with lots of historical monuments built on earthen structures, Iran has a brilliant background in using adobes as a building material; a fact which has recently brought with it a return to this kind of architecture in spite of the decreasing use of soil architecture in the last few decades. So improving and optimizing clayey materials has been considered an appropriate way to defy the decline of this kind of architecture and revive it, and also to protect the invaluable heritage of soil architecture.This study begins with the presupposition that the mechanical properties of adobe can be improved through understanding soil, and aims at understanding how the improvement of soil gradation affects adobe’s compressive strength as an effective parameter in the stability of clayey buildings. So six mines of Ardakan’s traditional soil (which had been used since the old times in making adobes and is endorsed by Ardakan’s masons) are selected based on the experience of the city’s native architects; then the compressive samples are made through both the traditional method and also using more recent methods of mechanical stabilization emphasizing on physical stabilization (i.e. improving soil gradation and adding improved sand to the soil), and finally the samples are tested and analyzed. In this study, a sample of improved sand is used to improve the gradation of all the mines’ soils, and the results of the tests for compressive strength imply the improvement of this parameter in the adobes made of these soils in comparison with those made through traditional methods. Furthermore, adding different percentages of sand results in a decrease or fluctuation in adobe’s compressive strength; so one can claim that in order to improve the compressive strength of the resulting adobe, in addition to mechanical stabilization, one should also try improving soil gradation.}, keywords = {Stabilized adobe,Improving gradation,Improved soil,Compressive strength,Architecture and Conservation}, title_fa = {تأثیرتثبیت مکانیکی و اصلاح دانه بندی خاک بر مقاومت فشاری خشت؛ تجربه ای برای بهبود رفتار فیزیکی خشت در منطقه اردکان یزد}, abstract_fa = {سرزمین ایران دارای آثار باارزش تاریخی و سابقه درخشان در استفاده از خشت میباشد که علیرغم موج کمرنگ شدن این شیوه معماری، امروزه بازگشتی دوباره به آن رقم خورده است. لذا جهت احیاء این شیوه معماری و همچنین حفاظت از میراث معماری خاکی،به عنوان یکی از شیوه های معماری با خاک گرایشاتی به خشت ، در قالب مطالعه آثار گذشتگان (حفاظت) و فعالیتهای اجرایی (معماری معاصر) شکل گرفته است.پژوهش حاضر با فرض امکان بهبود خواص مکانیکی خشت از طریق شناخت خاک آغاز گردیده و هدف خود را بر روی بررسی تأثیر اصلاح دانه بندی خاک بر مقاومت فشاری خشت به‌عنوان یکی از پارامترهای مؤثر در پایداری سازه های گلین متمرکز کرده است. لذا با اتکا به تجربیات معماران بومی شهرستان اردکان، یزد و بهره گیری از دانش روز، 6 معدن خاک سنتی اردکان (که از قدیم برای خشت زنی استفاده شده و مورد تأیید معماران سنتی اردکان است) گزینش شده و نمونه‌های فشاری به دو روش ساخت سنتی و همچنین با بکارگیری روشهای تثبیت مکانیکی(کوبش) با تاکید بر تثبیت فیزیکی (اصلاح دانه‌بندی و افزودن ماسه اصلاح شده به خاک) ساخته شده و نهایتاً مقاومت فشاری آنها، مورد آزمون و تحلیل قرار گرفته است. این مطالعه در قالب یک پژوهش کمی و به شیوه تجربی انجام شده که مبتنی بر مطالعات میدانی، بررسیهای محیطی و روشهای تجربی- آزمایشگاهی بوده است.در این پژوهش از ماسه اصلاح شده به منظور اصلاح دانه بندی خاک معادن استفاده شده و نتایج حاصل از آزمون مقاومت فشاری بیانگر بهبود مقاومت فشاری در خشت تولید شده در مقایسه با روش سنتی تولید است. همچنین در درصدهای متفاوت اختلاط ماسه، کاهش یا نوسان مقاومت فشاری دیده میشود، لذا میتوان استدلال نمود که به منظور بهبود مقاومت فشاری خشت تولید شده علاوه بر تثبیت مکانیکی، اصلاح دانه بندی میتواند در تغییر مقاومت فشاری مؤثر باشد.}, keywords_fa = {خشت تثبیت شده,اصلاح دانه بندی,ماسه اصلاح شده,مقاومت فشاری,معماری و حفاظت}, url = {https://www.jsce.ir/article_82497.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_82497_18bf1e9196c970fc4ab0d9b89088be87.pdf} } @article { author = {سید حسینی, سید احمد and Fallah, Amir and adjami, mahdi}, title = {Simulation of the Rubble Mound Breakwater Response to the Underwater Explosion and Assessment of Failure Modes}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {7}, number = {شماره ویژه 4}, pages = {152-171}, year = {2021}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2019.154733.1699}, abstract = {Breakwaters are of great importance as coastal protection structures, but the double importance of breakwaters in our country is due to the creation of small and large shelters for different vessels. In addition, marine structures, including breakwaters, are subject to a variety of threats, including air, sea and submarine attacks. Therefore, attention to passive defense considerations is important in designing and operating breakwaters against threats and damage. One of the most important of these threats is the terrorist and explosive threats from the sea. In this research, the response of rubble mound breakwaters and their failure modes subjected to the underwater explosion was evaluated. Thus AUTODYN finite element software was used for the simulation and analysis of breakwater responses under the underwater blast loading. The used simulation and analysis method were the Coupling Euler-Lagrange process and explicit dynamical solving, respectively. For verification, first, the wave propagation from underwater explosion and its damaging effect on a concrete dam structure were evaluated. Then, The proposed model response of the breakwater using the software under the variation of explosive mass, water depth, event explosive depth, structure breakwater slope and size of armor layer blocks were investigated. The results showed, the greater the depth of the explosion and the shorter the scaled distance was less than 0.533 kg/m1/3, the geater the short-term damage would be. In the medium time simulation, was observed that by increasing the dimensions of concrete blocks of Armor layer from 2.4 m to 0.6 m, percentage failure decreased from 47% to 23%, and as well as for the structural slope of breakwater, with reducing the angle from 45 degrees to 26 degrees, the failure amount was reduced by about 50%. Generally, within the scope of this research, the critical explosion range was less than 8 meters from the structure.}, keywords = {"Underwater explosion","Rubble mound breakwater","Failure modes","Simulation","Fluid-Structure Interaction"}, title_fa = {شبیه سازی موجشکن توده سنگی تحت انفجار زیرآب و بررسی مودهای خرابی}, abstract_fa = {موج‌شکن‌ها به‌عنوان سازه‌های حفاظت سواحل از اهمیت خاصی برخوردارند لیکن اهمیت مضاعف موج‌شکن‌ها در کشور ما، بیشتر به دلیل ایجاد پناهگاه‌های کوچک و بزرگ برای شناورهای مختلف می‌باشد. علاوه بر این، سازه‌های دریایی و ازجمله موج‌شکن در معرض انواع مختلفی از تهدیدها و حملات مطرح ازجمله حمله‌های هوایی، دریایی و زیرسطحی می‌باشند. لذا، توجه به ملاحظات پدافند غیرعامل در طراحی موج‌شکن‌ها در برابر تهدیدات و خسارات ناشی از آن اهمیت زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین این تهدیدات، تهدیدات تروریستی و انفجاری از سمت دریا می‌باشد. در این تحقیق، پاسخ موج‌شکن‌ توده سنگی و مودهای خرابی آن‌ها تحت اثر انفجار زیرآب، مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور از نرم‌افزار المان محدود اتوداین، جهت شبیه‌سازی و تحلیل پاسخ‌ها استفاده شد. روش شبیه-سازی اویلر-لاگرانژ درگیر و نوع آن حل دینامیکی صریح بوده‌ است. برای صحت‌سنجی، ابتدا نحوه‌ی انتشار امواج ناشی از انفجار زیرآب و اثر خرابی آن بر یک سازه‌ی سد بتنی ارزیابی گردید و پس‌ازآن، پاسخ مدل پیشنهادشده برای شبیه‌سازی موج‌شکن با استفاده از نرم-افزار برای تغییرات وزن ماده منفجره و پارامترهایی هندسی چون عمق محیط آب، عمق انفجاری رویداد، تغییر شیب سازه‌ای موج‌شکن و اندازه‌ی ابعاد بلوک‌های لایه‌ی آرمور بررسی گردید. نتایج نشان داد، هرچه عمق انفجار بیشتر و فاصله‌ی مقیاسی نسبت به سازه از kg/m1/3 533/0 کمتر شود، خرابی کوتاه‌مدت بیشتر می‌شود. در شبیه‌سازی میان‌مدت، مشاهده گردید با کاهش ابعاد بلوک‌های بتنی لایه‌ی آرمور از4/2 متری به 6/0 متر، مقدار خرابی بلوک‌های بتنی از 47 درصد به 23 درصد کاهش‌یافته و نیز برای زاویه‌ی شیب سازه‌ای موج‌شکن، با کاهش زاویه از 45 درجه به 26 درجه، میزان تخریب حدود 50 درصد کاهش‌یافته است. محدوده‌ی بحرانی انفجار در فاصله کمتر از 8 متری از سازه و عمق بحرانی انفجار 2 متر بدست آمد که در این فواصل آسیب وارده قابل توجه بوده و ضرورت تمهیدات تعمیر بلوک‌های بتنی آرمور وجود دارد.}, keywords_fa = {"انفجار زیرآب","موجشکن توده سنگی","مودهای خرابی"," شبیه سازی عددی","اندرکنش سازه-سیال"}, url = {https://www.jsce.ir/article_82507.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_82507_6e6160b6bf054cf98d56e9b56afba375.pdf} } @article { author = {arezoumandi, mahdi and Mohaghegh Zadeh Davani Asl, Mohammad Sadegh and Mobargha, Seyed Omid and afshar, shaghayegh}, title = {Verification of shear strengths' provisions of existing codes for self-consolidating concrete}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {7}, number = {شماره ویژه 4}, pages = {172-183}, year = {2021}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2019.144920.1645}, abstract = {Using self-consolidating concrete has been the subject of many studies for years. A comprehensive literature review on shear strength of self-consolidating concrete is presented. In addition, databases are created for shear strength of self-consolidating concrete in order to lead to changes or acceptance in design codes and standards’ provisions. These data were compared with the American (ACI 318-14), European(EC 2-05), Australian(AS 3600-09), and Japanese(JSCE-05) standards provisions. Results of this study show that ACI 318-14, EC 2-05, AS 3600-09, and JSCE-05 provisions are conservative for 88, 78, 95, and 100 % of shear strength data of self-consolidating concrete. Furthermore, results of shear strength of self-consolidating concrete experiments have been compared with fracture mechanics models suggested by previous researchers. The fracture mechanics models are conservative from 40 to 85% for shear strength data of self-consolidating concrete. In addition, results also compared with conventional concrete shear strength database. Statistical data analysis (nonlinear regression) was performed on shear strength data of conventional concrete to draw best fit and 95% confidence interval of data. Comparison of shear strength data of self-consolidating concrete with conventional concrete shear strength database showed that only 15% of self-consolidating concrete data are out of 95% of confidence interval data of conventional concrete shear strength data.}, keywords = {Shear strength,Self-consolidating concrete,Conventional Concrete,Fracture mechanics,Statiscal analysis}, title_fa = {راستی آزمایی روابط مقاومت برشی آیین نامه های معتبر موجود برای بتن خودتراکم}, abstract_fa = {امروزه استفاده از بتن خودتراکم موضوع بسیاری از مطالعات می باشد. این مقاله مطالعات گذشته انجام شده در زمینه مقاومت برشی بتن خودتراکم را مورد بررسی قرار داده است. علاوه بر این، نتایج مقاومت برشی بتن خودتراکم با روابط مقاومت برشی آیین نامه های (آمریکا، اروپا، استرالیا و ژاپن) و همچنین روابط مکانیک شکست پیشنهادی برای مقاومت برشی توسط محققین گذشته مقایسه شده است. در انتها، نتایج آزمایش های مقاومت برشی بتن خودتراکم با بانک داده های مقاومت برشی بتن معمولی مورد مقایسه قرار گرفته است. جهت بررسی دقیق نتایج، از تحلیل های آماری (رگرسیون غیرخطی) جهت تعیین بهترین خط برازش شده و محدوده 95 درصد داده ها استفاده شده است. نتایج این مقایسه نشان می دهد که روابط آیین نامه های آمریکا، اروپا، استرالیا و ژاپن به ترتیب برای 88، 78، 95 و 100 درصد داده های بتن خود تراکم محافظه کارانه می باشد. حال آنکه روابط مکانیک شکست برای 40 تا 85 درصد داده های مقاومت برشی محافظه کارانه می باشد. علاوه بر آن، بررسی های آماری نشان می دهد که فقط 15 % داده های مقاومت برشی بتن خود تراکم خارج از محدوده 95 % داده های مقاومت برشی بتن معمولی قرار داردکلمات کلیدی: مقاومت برشی، بتن خودتراکم، بتن معمولی، مکانیک شکست، تحلیل آماری}, keywords_fa = {مقاومت برشی,بتن خودتراکم,بتن معمولی,مکانیک شکست,تحلیل آماری}, url = {https://www.jsce.ir/article_82697.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_82697_714ad4939ad74a5a4b1af45c29056af5.pdf} } @article { author = {Gerami, Mohsen and Vahdani, Reza and Mollaeian, mahshid and Khatami, mostafa}, title = {Evaluation of Park-Ang Damage Indicator in collisions of two adjacent frames under the near-fault field disturbances}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {7}, number = {شماره ویژه 4}, pages = {184-198}, year = {2021}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2019.149134.1665}, abstract = {Pounding of adjacent buildings during earthquake causes local and total damages in buildings. One of the ways to reduce the damage in pounding, is creating a separation gap between two adjacent buildings. Park-Ang's damage index computes the amount of damage to the structure, according to the amount of deformation and the amount of energy absorbed by the earthquake reciprocating forces. In this study, estimates the effect of far-field and near-field earthquakes, on the Park-Ange damage index in pounding of two adjacent frames and separation gap is equal to the value proposed by Standard 2800.The frames are arranged in three, regular and irregular soft story and very soft story frames on the first floor. These frames are analysed under 5 far-field records and 5 near-field earthquake records. Accordingly, three steel moment frames are placed in pair proximity states and Park-Ang's damage index is calculated using dynamic analysis of the nonlinear time history with the OPENSEES software. Non-linear viscoelastic element is considered as a link element. The results indicate that in the regular frames, the average damage magnitude in the near-field earthquakes is about 12% more than the far-field earthquakes. In the soft story and very soft story frames on the first floor, the mean values of the damage index in the near- field are about 5% and 3% more than the far-field earthquakes.}, keywords = {Damage index,pounding,Earthquake Near the fault zone,Earthquake Far the fault zone Moment Steel Frame,earthquake}, title_fa = {بررسی شاخص خسارت پارک- آنگ در برخورد دو قاب مجاور هم تحت زلزله های حوزه دور و نزدیک گسل}, abstract_fa = {در هنگام وقوع زلزله، ممکن است ساختمان‌های مجاور به یکدیگر برخورد کنند. ضربه زدن بین دو ساختمان بسته به شدت زلزله باعث ایجاد تخریبهای موضعی یا کلی در ساختمان‌ها می‌گردد. یکی از عواملی که می‌تواند از وقوع پدیده ضربه زدن تا حدود زیادی جلوگیری کند قرار دادن درز انقطاع برای ساختمان‌ها است.با استفاده از شاخص‌های خسارت می‌توان به طور دقیق میزان خرابی و آسیب وارد شده به ساختمان‌ها را به صورت موضعی و کلی ارزیابی کرد. شاخص خسارت پارک- آنگ، با در نظر گرفتن میزان تغییر شکل و میزان انرژی جذب شده در نیروهای رفت و برگشتی زلزله توسط اعضا میزان خرابی وارد شده به سازه را محاسبه می‌کند. در این پژوهش برای بررسی اثر نوع زلزله ، بر روی شاخص خسارت پارک- آنگ در اثر برخورد دو قاب به یکدیگر، سه درزانقطاع 25%، 75%و 100%، درزانقطاع پیشنهاد شده توسط استاندارد 2800 ایران مورد بررسی قرار گرفته است. قاب‌ها بصورت منظم، نامنظم دارای طبقه نرم و نامنظم دارای طبقه خیلی نرم، تحت 5 رکورد زلزله حوزه نزدیک و 5 رکورد زلزله حوزه دور از گسل در نرم‌افزار OpenSees [1] مورد تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی قرار گرفته‌اند. در قاب منظم، میانگین مقادیر خسارت در زلزله حوزه نزدیک حدود 12% بیشتر از زلزله حوزه دور است. در قاب نامنظم نوع1 و نامنظم نوع2، میانگین مقادیر شاخص خسارت در حوزه نزدیک به ترتیب حدود 5% و 2% بیشتر از زلزله‌های حوزه دور است. هر چه میزان نامنظمی افزایش یابد، تاثیر نوع زلزله بر روی شاخص خسارت کمرنگ تر خواهد شد.}, keywords_fa = {شاخص خسارت,ضربه,زلزله حوزه نزدیک گسل,زلزله حوزه دور از گسل,قاب خمشی فولادی,زلزله}, url = {https://www.jsce.ir/article_82698.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_82698_e05015da9f983789084c25120158b2ff.pdf} } @article { author = {Hosseini, Mahmood and Ghalyani, Ehsan}, title = {Development of Two-Variable Fragility Functions for Piping Systems in Industrial Plants}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {7}, number = {شماره ویژه 4}, pages = {199-220}, year = {2021}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2019.154421.1694}, abstract = {Regarding that refineries are essential facilities in oil and gas industries, evaluation of their equipment’s vulnerability, including piping systems, tanks and … subjected to natural hazards is of great importance. This issue is more crucial in Iran as a highly seismic country. In this research a case study has been carried out with the aim of seismic evaluation of a part of piping system of Isomax unit of Tehran oil refinery. For this purpose, first all required information and drawing maps have been gathered to identify the materials’ characteristics, geometry, and applied loadings. Then, the considered piping system has been modeled in ABAQUS finite element software, subjected to gravity, internal pressure and 3-component earthquake acceleration records of 157 earthquakes, by time history analyses (THA). In the third stage, by using the maximum von Mises stress in the piping system for all 157 cases of THA, the single-variable fragility curves, once by using PGA, and once more using PGV as the IM, have been developed. Finally, the two-variable fragility function (fragility surface) has been developed for the piping system. Results show that the two-variable fragility functions are much more reliable than single-variable ones. Results also show that the two knees in the piping system are the more vulnerable parts.}, keywords = {Fragility curve,Two-variable Fragility Function,Fragility Surface,Time history Analyses,Isomax unit of Tehran refinery}, title_fa = {توسعه توابع شکنندگی دو متغیره برای سیستم های لوله در مجتمع های صنعتی}, abstract_fa = {ازآنجاییکه پالایشگاه یکی از ارکان اساسی در صنعت نفت و گاز محسوب میشود، بررسی آسیبپذیری تجهیزات پالایشگاهی، شامل لوله ها، مخازن و ... در برابر عوامل تهدیدکننده از جمله حوادث طبیعی بسیار حائز اهمیت است. این مساله بخصوص درکشور لرزه خیزی همچون ایران، از اهمیت مضاعفی برخوردار میباشد. در این پژوهش، یک مطالعة موردی با هدف ارزیابی آسیبپذیری لرزه ای قسمتی از سیستم لولة واحد آیزوماکس پالایشگاه تهران، انجام شده است. بدین منظور در گام اول جمع آوری اطلاعات، کلیة نقشه های ایزومتریک مربوط به خطوط لوله در پالایشگاه، بمنظور تعیین مشخصات مصالح، ابعاد هندسی و بارهای موجود گردآوری شده است. در گام دوم، خط لوله موردنظر در نرم افزار اجزاء محدود آباکوس تحت بارگذاریهای گرانش، فشارداخلی و با درنظرگرفتن اثر هرسه مولفة 157 رکورد زلزله تحت تحلیل تاریخچه زمانی دینامیکی قرارگرفته است و در گام سوم با دریافت خروجی تنش بیشینه خط لوله، برای هر 157 رکورد زلزله با بکارگیری روش تحلیلی، منحنیهای شکنندگی تک متغیره ترسیم شده است بطوریکه این منحنیها احتمال خرابی سیستم لوله را با تغییر مقادیر شتاب و یا سرعت بیشینه بصورت جداگانه نشان میدهند. سرانجام، توابع شکنندگی دومتغیره (سطوح شکنندگی) نیز که احتمال خرابی سیستم لوله را با تغییر مقادیر شتاب و سرعت بیشینه به صورت همزمان نشان می دهد، ترسیم شده است. با این هدف، بیشینه تنش فون مایسز در سیستم لوله به عنوان شاخص خرابی استفاده شده و مطابق آیین نامه ASME، تنش مجاز به عنوان آستانه محاسبه احتمال فراگذشت در نظر گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که استفاده از دو پارامتر زلزله در تهیة منحنی های شکنندگی، نتیجه قابل اطمینان تر و واقعی تری را ارائه می دهد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل های دینامیکی تاریخچة زمانی برروی سیستم لولة مورد بررسی نشان میدهد که دو قطعه زانویی در سیستم خط لولة مورد بررسی بیشترین آسیب را میبینند.}, keywords_fa = {منحنی شکنندگی,توابع شکنندگی دو متغیره,سطوح شکنندگی,تحلیلی تاریخچه زمانی دینامیکی,واحد آیزوماکس در پالایشگاه تهران}, url = {https://www.jsce.ir/article_82731.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_82731_7124c7cb9ff32772dd6392b3620e785e.pdf} } @article { author = {Valizadeh, Hamed and Gholhaki, majid}, title = {Determination of response modification coefficient of Steel Plate Shear Walls in Reinforced Concrete Frame using performance-based plastic design method}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {7}, number = {شماره ویژه 4}, pages = {221-243}, year = {2021}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2019.167530.1761}, abstract = {In the last few decades, the idea of using thin steel plate shear wall, ( SPSW ) , has been noted as a lateral load resisting system in design and retrofit of buildings. In this research, it has been tried to determine, the appropriate response modification coefficient ( R ) , overstrength factor and the deflection amplification factor In the reinforced concrete Special moment frames, RC-SMF, with thin steel plate shear wall and using performance-based plastic design, PBPD. To do it, buildings with thin steel plate shear wall system and different story numbers are considered. Static pushover analysis are performed using strip model and OpenSees software. The simulation results were compared with experimental results and acceptable matching was observed. Finally response modification coefficient, overstrength factor and deflection amplification factor for reinforced concrete Special moment frames with thin steel plate shear wall system are calculated based on Uang's method and values of 9.37, 2.21 and 11.06, respectively, has been suggested for ultimate limit state design method. Also, the use of a thin steel plate shear wall in a RC-SMF shows an increase in strength, ductility, elastic hardness and, finally, an increase in the response modification coefficient ( R ) of the structure.}, keywords = {Thin Steel Plate Shear Wall,Reinforced concrete frame,PBPD,Response Modification Coefficient,Overstrength factor,Deflection amplification factor}, title_fa = {تعیین ضریب رفتار دیوار برشی فولادی در قاب بتن‌آرمه با استفاده از روش طرح پلاستیک}, abstract_fa = {در چند دهه اخیر، ایده استفاده از دیوار برشی فولادی نازک، به‌ عنوان یک سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی در طراحی و تقویت ساختمان ها، مورد توجه پژوهشگران و طراحان قرار گرفته است. در این تحقیق تلاش شده است ضریب رفتار (R)، ضریب اضافه مقاومت و ضریب تشدید کننده جابجایی در قاب خمشی بتن آرمه ویژه با دیوار برشی فولادی نازک و استفاده از روش طرح پلاستیک مبتنی بر عملکرد، مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور قاب هایی با سیستم دیوار برشی فولادی با تعداد طبقات مختلف، در نظر گرفته‌ شده‌اند و آنالیز استاتیکی غیرخطی، روی این قاب ها با استفاده از مدل نواری در نرم‌افزار OpenSees انجام‌ شده است. نتایج شبیه‌سازی با نتایج آزمایش تجربی مقایسه گردیدند و تطبیق قابل قبولی مشاهده گردید. در نهایت مقادیر ضریب رفتار (R) ، ضریب اضافه مقاومت و ضریب تشدیدکننده جابجایی برای سیستم قاب خمشی بتن آرمه با دیوار برشی فولادی نازک بر اساس روش یوانگ محاسبه گردیده و به ترتیب برابر 9.37، 2.21 و 11.06 برای روش طراحی در حالت حدی پیشنهاد شده است. همچنین استفاده از دیوار برشی فولادی در قاب خمشی بتن آرمه نشان از افزایش مقاومت، شکل پذیری، سختی الاستیک و نهایتاً افزایش ضریب رفتار سازه را دارد.}, keywords_fa = {دیوار برشی فولادی نازک,قاب بتن‌آرمه,طراحی پلاستیک بر اساس عملکرد,ضریب رفتار,ضریب اضافه مقاومت,ضریب تشدیدکننده جابجایی}, url = {https://www.jsce.ir/article_82742.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_82742_23407a3af99f35cc0171cbe7755d0886.pdf} } @article { author = {Mirgozar Langaroudi, Mir Alimohammad and Ghasemzadeh mosavinejad, s. Hosein and Barandoust, Jalil and Ghanizadeh, Ardalan}, title = {An investigation on mechanical and electrical properties and microstructure of Ultra-High Performance Concrete Containing Silica Fume and PVA Fiber}, journal = {Journal of Structural and Construction Engineering}, volume = {7}, number = {شماره ویژه 4}, pages = {244-259}, year = {2021}, publisher = {Iranian Society of Structural Engineering (ISSE)}, issn = {2476-3977}, eissn = {2538-2616}, doi = {10.22065/jsce.2019.144223.1635}, abstract = {Ultra-high performance concrete (UHPC) is a new type of composite materials that can develop a compressive strength up to 200  MPa and high tensile strength around 10 MPa, given the low water-to-binder ratio (W/B). The fracture energy of UHPC can vary from 8560 to 40,000 J/m2, which is approximately 220 times greater than that of conventional mortar. Due to its superior properties, Ultra-high performance concrete has received great attention among researchers recently. Very high compressive strength leads to a significant weight loss of the structure and makes it possible to build slender structural elements. In this paper, the ultra-high performance fiber reinforced concrete specimens exposed to two different curing regimes, a 23°C limewater tank, and a 70°C hot-water tank. Then, the compressive and flexural strength and the electrical behavior of specimens were evaluated. Mechanical strength at the age of 28 days and six months were measured, in order to in conjunction with durability-related properties offer an overall view of UHPFRC characteristics. Results showed that the PVA fiber affected the mechanical strengths by preventing the propagation of cracks and by increasing the total porosity of the matrix. Moreover, its influence on resistivity was highly dependent on the concentration of silica fume particles.}, keywords = {Ultra-High performance concrete,PVA fibers,Silica fume,Microstructure,Electrical resistivity}, title_fa = {بررسی مشخصات مکانیکی، الکتریکی و ریز ساختار بتن فراتوانمند حاوی درصدهای مختلف دوده سیلیس و الیاف پلی وینیل الکل}, abstract_fa = {بتن فراتوانمند نوع جدیدی از مصالح مرکب به شمار می آید که با نسبت آب به مصالح سیمانی پایین، توانایی تحمل تنش های فشاری تا 200 مگاپاسکال و تنش های کششی بالایی در حدود 10 مگاپاسکال را دارا می باشد. انرژی شکست بتن فراتوانمند از 8560 تا 40000 ژول بر متر مکعب متغیر است که این میزان تقریبا 220 برابر بزرگتر از انرژی شکست ملات معمولی می باشد. به دلیل خصوصیات برتر مکانیکی و دوام، بتن فراتوانمند توجه زیادی را در بین محققان به خود جلب کرده است. مقاومت فشاری بسیار بالا این نوع بتن منجر به کاهش وزن قابل توجه سازه و همچنین ساخت المان های سازه ای با ابعاد کوچک تر می شود. در این مقاله نمونه های بتن فراتوانمند حاوی الیاف پلی وینیل الکل بعد از عمل آوری در دوشرایط محیطی متفاوت، یکی شرایط استاندارد در دمای 23 درجه سانتی گراد و دیگری قرارگیری در آب گرم 70 درجه سانتی گراد، تحت آزمایش های مقاومت فشاری، خمشی و مقاومت الکتریکی قرار گرفتند. آزمایش های مقاومت فشاری و خمشی در سنین 28 روزه و 6 ماهه و آزمایش مقاومت الکتریکی در سن 6 ماه انجام شدند. با در دست داشتن اطلاعات مقاومت مکانیکی و دوام و ریزساختار، یک دید کلی و جامع از بتن های فراتوامند و قابلیت های آنها به دست آمد. نتایج نشان داد که الیاف PVA در بهبود مشخصات مکانیکی (به دلیل جلوگیری از گسترش ریزترک ها) از یک سو و همچنین افزایش کلی تخلخل ماتریس سیمانی از سویی دیگر تاثیر بسزایی داشت. ولی تاثیر الیاف روی مشخصات الکتریکی به شدت تحت تاثیر میزان جایگزینی دوده سیلیس با سیمان و همچنین نوع عمل آوری بود.}, keywords_fa = {بتن فراتوانمند,الیاف PVA,دوده سیلیس,ریزساختار,مقاومت الکتریکی}, url = {https://www.jsce.ir/article_82835.html}, eprint = {https://www.jsce.ir/article_82835_b81db34fff4b5ba6be7e635c3003fcd3.pdf} }